ارسال به دیگران پرینت

بو | بوی بد | بوی بد دهان | رفع بوی بد دهان

اگر بوی بد دهانتان شما را آزار میدهد این راه حل ها را امتحان کن

یکی دیگر از راه های تشخیص بو این است که کف دستتان را لیس زده و بعد که خشک شد آن را بو کنی

اگر بوی بد دهانتان شما را آزار میدهد این راه حل ها را امتحان کن
 بد بویی دهان نوعی مشکل رایج در میان مردم است که منجر به بروز استرس روانی در فرد می‌شود. بد بویی دهان، پس از خراب شدن دندان و بیماری لثه، سومین دلیل شایع در میان افراد برای مراجعه به دندان پزشک است.

بدبویی دهان عوامل متعددی دارد؛ اما علت بیشتر آنها، بهداشت دهان است. این مشکل باعث آشفتگی، پریشانی و اضطراب فرد می‌شود؛ اما به راحتی قابل درمان است. در این گزارش با ما همراه باشید تا چندین علت بوی بد دهان را با هم بررسی کنیم.

 

 

تخمین زده می‌شود که در سطح جهان از هر 4 نفر، 1 نفر دچار بد بویی دهان هستند.علت اصلی این عارضه بهداشت دهان است 

 

چگونه بوی بد دهان را درمان کنیم؟

در صورتی که اجزا خوراکی در دهان باقی بمانند، باکتری‌هایی که سولفور تولید می‌کنند آن را به اجزا کوچک تر تجزیه می‌کنند 

مرطوب کردن دهان باعث کم شدن بوی بد می‌شود؛ ضمن اینکه بهترین راه درمان، مسواک زدن، استفاده از نخ دندان و نوشیدن آب است.

بد بویی دهان نوعی مشکل رایج در میان مردم است که منجر به بروز استرس روانی در فرد می‌شود. این عارضه دلایل و روش‌های درمان متعددی دارد.بد بویی دهان، پس از خراب شدن دندان و بیماری لثه، سومین دلیل شایع در میان افراد برای مراجعه به دندان پزشک است.

با مصرف بعضی از داروهای خانگی و تغییر سبک زندگی از جمله توجه به بهداشت دهان و ترک سیگار، اغلب می‌توان این معضل را برطرف کرد؛ اما اگر این مشکل درمان نشد، بهتر است که به پزشک مراجعه کنید.

مصرف تنباکو

مصرف تنباکو منجر به بد بویی دهان می‌شود. علاوه بر این احتمال بروز بیماری‌های لثه را که خود باعث بد بویی دهان می‌شود هم بیشتر می‌کند.

پس از خراب شدن دندان و بیماری لثه،بد بویی دهان، سومین دلیل شایع در میان افراد برای مراجعه به دندان پزشک است

مواد خوراکی

باقی ماندن اجزا خرد شده غذا در دهان، باعث بد بویی دهان می‌شود. پس از این که موارد خوراکی گوارش یافتند، خون محصولات تولید شده ناشی از تجزیه آنها را به ریه‌ها می‌برد که باعث بد بویی دهان می‌شود.

خشکی دهان

به طور طبیعی دهان توسط بزاق تمیز می‌شود. در صورتی که دهان فرد کاملا خشک باشد یا علت آن ابتلا به بیماری خشکی دهان باشد، باعث بد بو شدن دهان می‌شود.

بهداشت دندان 

با مسواک زدن و نخ دندان کشیدن، دیگر خبری از باقی ماندن اجزاء غذا در میان دندانها و در نتیجه تولید بوی بد نیست. در صورتی که به طور منظم دندان هایتان را مسواک نزنید، لایه نازک از باکتری، به نام پلاک بر روی دندان تشکیل خواهد شد. این پلاک‌ها لثه‌ها را اذیت کرده و منجر به التهاب میان دندان و لثه ها می‌شوند که به این وضعیت «پریودنتیست» گفته می‌شود. اگر دندان‌های مصنوعی را به طور مرتب و خوب تمیز نکنید، باکتری‌های تولید کننده بوی بد در آن به وجود خواهند آمد.

رژیم‌های غذایی سخت

برنامه های غذایی با میزان کربوهیدرات پایین و روزه داری باعث بد بویی دهان می‌شود که علت آن هم شکست ذرات چربی است که نوعی ماده شیمیایی خاص را به نام «کتون‌ها» تولید می‌کنند.

مصرف دارو

علت بوی بد دهان می‌تواند ناشی از مصرف بعضی از دارو ها باشد. با مصرف بعضی از داروها میزان بزاق دهان کم شده و بوی بد زیاد می‌شود؛ مثلا داروهای مخصوص درمان آنژین و بعضی از داروهای شیمی درمانی، بعضی از داروهای مسکن باعث بدبویی دهان می‌شوند. علاوه بر این، افرادی که مکمل‌های ویتامین را به نسبت زیاد، مصرف می‌کنند هم در معرض این عارضه قرار دارند.

شرایط دهان، بینی و گلو

گاهی اوقات ممکن است باکتری‌های کوچکی در قسمت لوزه‌ها، پشت گلو ایجاد شوند و بوی بدی آزاد کنند؛ البته عفونت‌ها یا التهاب بینی، گلو یا سینوس‌ها هم بی تاثیر نیستند.

وضعیت نامناسب بدن

گاهی اوقات اجسام خارجی در قسمت مجرای بینی، مخصوصا در کودکان قرار می‌گیرند که باعث بدبویی دهان می‌شود.

بیماری

ابتلا به برخی از سرطان‌ها، معیوب شدن کبد و سایر بیماری‌های سوخت و ساز، در بد بویی دهان نقش دارند که علت آن ترکیب شیمیایی ویژه‌ای است که آزاد می‌کنند. رفلاکس معده هم در بدبویی دهان نقش داردر

دلایل دیگر بد بویی دهان

همان طور که گفتیم مهم ترین عامل بد بویی دهان بهداشت آن است؛ اما عوامل دیگر هم در این عارضه نقش دارند.

زمانی که میزان انسولین در بدن بیماران دیابتی بسیار کم شود، بدن آنها دیگر توانایی مصرف قند را نداشته و در عوض شروع به انباشته کردن سلول‌های چربی می‌کند. زمانی که تعداد کتونها که سمی هستند زیاد شود، بویی بد تولید می‌کنند. این وضعیت جان فرد را تهدید می‌کند.

گرفتگی روده

اگر فرد برای مدت طولانی استفراغ کند، مخصوصا اگر روده‌اش گرفته باشد، تنفس او بویی مانند مدفوع خواهد داشت.

برونشی

در این شرایط مجراهای هوایی بزرگ تر از حد طبیعی می‌شوند و زمینه را برای تولید موکوس، که منجر به بد بویی دهان می شود، فراهم می‌کنند.

ذات الریه تنفس

به التهاب یا عفونت ریه‌ها و مجراهای هوایی به دلایل استفراغ کردن، بزاق دهان، مواد خوراکی و مایعات، ذات الریه تنفسی گفته می‌شود.

درمان بد بویی دهان

بهترین راه از بین بردن این بو، توجه به بهداشت دهان است. این کار از کرم خوردگی دندان جلوگیری کرده و بیماری‌های لثه ای مشابه را کاهش می‌دهد.

توصیه می‌کنیم برای چکاپ و پاکسازی دندان، دو بار در سال به دندان پزشک مراجعه کنید.

در صورتی که به بیماری لثه مبتلا شده باشید باید به طور تخصصی تجمع باکتری در مجرای میان لثه و دندان پاکسازی شود.

درمان خانگی بد بویی دهان

سایر تغییراتی که فرد می‌تواند در سبک زندگی خود ایجاد کند و روش های خانگی که در آن تاثیر دارند؛ شامل:

مسواک زدن: فراموش نکنید که باید حداقل دو بار در روز و ترجیحا بعد از غذا خوردن، دندانها را مسواک بزنید 

 
تبلیغ

نخ دندان کشیدن: نخ دندان باعث کاهش تجمع پلاکها در بین دندانها می‌شود. توجه کنید که با مسواک زدن تنها 60 درصد از سطح دندان تمیز می‌شود.

تمیز کردن دندان‌های مصنوعی:فراموش نکنید که هر چیزی که وارد دهان تان می‌شود، مانند دندان مصنوعی باید روزانه تمیز کنید. باید هر دو یا سه ماه، مسواک خود را عوض کنید.

مسواک زدن زبان: به طور معمول باکتری‌ها، مواد خوراکی و سلول‌های مرده، بر روی زبان لانه می‌کنند؛ مخصوصا در افراد سیگاری یا آنهایی که سطح زبان شان خشک است.

نگذارید دهانتان خشک شود: زیاد آب بنوشید، تنباکو و الکل هم مصرف نکنید زیرا هر دو باعث خشکی دهان می‌شوند. جویدن آدامس یا شیرینی‌های بدون قند باعث تحریک تولید بزاق می‌شود. اگر زبان فرد به طور طبیعی خشک است، پزشک با تجویز دارو سعی می کند تا تولید بزاق را تحریک کند.

رژیم غذای: از خوردن پیاز، سیر و خوراکی‌های ادویه دار، کافئین و نوشیدنی‌های الکل دار و همین طور خوراکی‌های شیرین خودداری کنید! اگر با وجود کنترل این عوامل، باز هم آن بوی بد باقی ماند، باید به پزشک مراجعه کنید.

تشخیص بد بویی دهان

با توجه به عامل تولید کننده بو، بوهای بدی حس می‌شود. بهتر است که از دوست یا خانواده خود بخواهید تا دهان‌تان را بو کنند؛ زیرا خودتان نمی‌توانید این کار را انجام دهید.

بوی بد دهان ناشی از معده

یکی دیگر از راه های تشخیص بو این است که کف دستتان را لیس زده و بعد که خشک شد آن را بو کنی

 

منبع : دنیای اقتصاد
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه