ارسال به دیگران پرینت

شهر بدون کوچه | شهر بدون کوچه ایران

این شهر در ایران هیچ کوچه‌ای ندارد!

یکی از شهر های شیراز با یک معماری زیرکانه هیچ کوچه ای ندارد و علت آن به دلیل زلزله وایرانگری بود که در سال 1339 پیش آمد.

این شهر در ایران هیچ کوچه‌ای ندارد!

شهر بدون کوچه ایران

یکی از شهر های شیراز با یک معماری زیرکانه هیچ کوچه ای ندارد و علت آن به دلیل زلزله وایرانگری بود که در سال 1339 پیش آمد.

همه چیز از یک زلزله ی ویرانگر در سال ۱۳۳۹ شروع شد، زلزله ای که رخ داد و شهر را با خاک یکسان کرد، منظور ما شهرستان لار در شیراز است. بعد از آن زلزله، شهر طوری بازسازی شد که در آن هیچ کوچه ای وجود نداشته باشد، شهری بدون کوچه و مستحکم با نقشه ای زیرکانه.

شهر بدون کوچه ایران
 

لار نام شهری در استان فارس است که در اردیبهشت سال ۱۳۳۹، یک زلزله ی بزرگ در آن اتفاق افتاد و باعث شد تا تمام خانه ها و محله های این شهر به ویرانه تبدیل شود. از آنجاییکه این زلزله باعث تخریب همه چیز شده بود، به کمک افراد نیکوکار، شهری جدید در جنوب شهر لار تاسیس شد.

نام خیابان های معروف امروزی تهران در زمان قاجار چه بوده است ؟ + عکس

شهر جدید لار، وسعتی ۱۰۰ هکتاری داشت و این بار طوری ساخته شد تا زلزله نتواند باعث تخریب آن شود. از آنجا که مهندسین می دانستند این شهر روی گسل زلزله قرار گرفته شده است، باید ساختمان ها و محله های آن طوری ساخته می شد که در برابر زلزله مقاوم باشد در نتیجه بهترین نقشه برای این شهر، مدل شطرنجی بود. ساختمان های این شهر نه تنها بر اساس اصول ایمنی ساخته شدند بلکه خیابان ها هم طوری ایجاد شدند که هم را قطع کنند.

شهر بدون کوچه ایران | لار

در واقع در لار با شهری روبرو هستیم که دارای خیابان ها متقاطع است که همه ی خیابان ها هم را قطع می کنند و در نتیجه هیچ کوچه ای در آن وجود ندارد و به همین دلیل به آن شهر بدون کوچه ایران می گویند. در واقع این مدل ساخت و ساز با خیابان های پهن و ساختمان های کم ارتفاع باعث می شود تا در صورت وقوع دوباره ی زلزله، مردم کمتر در خطر آسیب قرار بگیرند.

شهر جدید لار امروزه ۲ بخش اصلی دارد قسمت قدیمی شهر با بافت قدیمی و قسمت جدید شهر که در آن ساختمان های ضد زلزله و زیبا به چشم می خورد، شهری بدون کوچه ایران. این شهر نه تنها در ایران بلکه در سراسر خاورمیانه به عنوان شهر بدون کوچه معروف است.

منبع : الی گشت
به این خبر امتیاز دهید:
بر اساس رای ۳۹ نفر از بازدیدکنندگان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    • ناشناس ارسالی در

      سلام
      مهمترین هدف در طراحی شهرجدید لار توجه به امکان امدادرسانی به افراد در زمان وقوع زلزله های احتمالی در آینده بوده است. در واقع به بیان صحیح تر شهری است بدون کوچه های بن بست. که در این حالت امکان دسترسی به مکان های آسیب دیده را افزایش قابل توجهی می دهد.

    • یک معلم ارسالی در

      سلام ،مهندسان امروزی چی ؟

    • ناشناس ارسالی در

      لاردراستان فارس هست نه درشیراز لطفا اطلاعات درست بدهید

    • ناشناس ارسالی در

      شهرجدید لار توسط فرانسوی ها ساخته شده است

    • ناشناس ارسالی در

      لارستان شهر نیست .کشوره

    • امیر ارسالی در

      سلام
      شهر جدید لار در زمان زلزله در سال 1339 توسط نهادهای دولتی و بدست مهندسان فرانسوی و آلمانی ساخته شد نه افراد نیکوکار
      در ضمن لارستان در جنوب استان فارس هست نه شیراز

      • یداله صفری ارسالی در

        فارس همون شیرازه

    • امیر جلالی ارسالی در

      البته حالا شاید شهر لار رو به خاطر زلزله اینطوری با بافت شطرنجی و بدون کوچه طراحی کردن ولی این نو ع طرح مال دوران مدرنیته است و هم اکنون چنین نقشه و طرحهایی برای شهرها پیشنهاد نمی‌شود.

    • ناشناس ارسالی در

      زلزله لار درست ولی چرا حقیقت را کتمان میکنید یا ترس دارید بگوید که به دستور شاه که حتی خودش آمد لار مگر خیر چقدر پول میده یا چقدر پول داشتن که یک شهر بسازن اگر انقدر پول بود که خانه ها زلزله خراب نمی کرد پس چرا هنوز بم و کرمانشاه درست نشده بم که کل دنیا کمک کردن لار شاه درست کرد یک مردم دار آیا نام پهلوی ترس دارد

      • علی ارسالی در

        شاید شماخبرنداری لارشهری است که خیرین آن نه به خودلاربلکه تمام شهرهای اطراف هم پوشش می دن آقای رفسنجانی در سفر به استان فارس گفت تنها شهری که ما مشکل بودجه نداریم لاراست هر طرحی بدهی خودشان تامین می کنن سرمایه دارانی داره که با شیوخ خلیج فارس رقابت می کنند شما بایدسری به لارستان بزنی ازجمله لار گراش لامرد خنج و...اینکه می گن شاه هزینه نکردواقعا درسته اواگرمی خواست هزینه کنه بوئین زهرا و..... ضمنا لاردراون زمان شهرکوچکی بود با بم و کرمانشاه ورودبال نمی سه مقایسه کرد

    • سهیل ارسالی در

      من نمیدونم چرا همه مردم استان فارس رو فقط به اسم شیراز میدونن؟؟!! باباجون شیراز فقط یکی از شهرستانهای استان فارس هست. استانی به این پهناوری که از شمال تا جنوبش چند صد کیلومتر هست. و شهرستان های بزرگ و مهمی مثل لارستان، جهرم، فیروزآباد.و...داره.

    • سید عزیز حسینی ارسالی در

      لار چند صد کیلومتر از شیراز فاصله داره🤣😃

    • اکبر صادقی ارسالی در

      این شهر بدستور شاه ایران ساخته شده نه نیکوکاران !!!!!!!

      • ناشناس ارسالی در

        شاه بدرک واصل شد اسم چی میاری هی شاه

    • ناشناس ارسالی در

      شیراز همون مرکز استان فارس با وسعت خیلی زیاد و مردمانی مهربان ولی اینقدر گرونی زیاد هس که نه فقط تو شهر خودمون بلکه شهرهای دیگه هم نمیتونیم بریم از جاذبه هایش دیدن کنیم فقط از طریق تلویزیون میتونیم ببینیم البته کسی که پولدار باشه دیدن همه جای دنیا براش راحت برای ما فقیرها سخته

    • خدا ارسالی در

      نیازی نیست واسه اسم شهر لار بگی شیراز

    • ناشناس ارسالی در

      چه جالب. حتما باید یک سفر به لار داشته باشیم

    • فرزاد ارسالی در

      لاریکازشهرهای فارس هس وشیرازمرکزفارس، چیزی ازارزشهای لارکم نشده اگه بگن ازشهرهای شیرازهست، فکرمیکنم اکثرلاریهاتوشیراززندگی میکنن، کاکو

    • یک ایرانی ارسالی در

      لارستان هست شهرجدیدش ،لارستان دوقسمته شهرقدیم وشهرجدید،اینجا که کوچه نداره شهرجدیداه البته جای پولداراواعیونی هاست چون قیمت هاتوشهرجدیددوبرابره شهرقدیمه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه