ارسال به دیگران پرینت

شیر | شیر پاستوریزه | عوارض شیرپاستوریزه

شیر پاستوریزه نخورید | عوارض خوردن شیر پاستوریزه

عوارض خوردن شیر پاستوریزه که نمیدانستید در ادامه خبر بخوانید

شیر پاستوریزه نخورید | عوارض  خوردن شیر پاستوریزه

براساس مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) ، از سال ۱۹۹۳ تا ۲۰۱۲ ، ۱۲۷ مورد شیوع در ارتباط با شیر خام یا محصولات لبنی که با شیر غیر پاستوریزه مانند بستنی ، پنیر صبحانه یا ماست وجود دارد. این موارد منجر به ۱۹۰۹ بیماری و ۱۴۴ بستری در بیمارستان شد. مرکز کنترل بیماری ها خاطرنشان می کند که بیشتر بیماری های منتقله از غذا بخشی از شیوع شناخته شده نیستند و برای هر بیماری که گزارش می شود، بسیاری عوارض ناشناخته دیگر نیز رخ می دهد.

بهترین راه برای تشخیص فاسد شدن شیر | چگونه بفهمیم شیر فاسد شده است

شیر خام، شیر گاو، گوسفند و بز یا هر حیوان دیگری است که وارد کارخانه برای از بین بردن باکتری های مضر پاستوریزه نشده است. شیر خام می تواند باکتری های خطرناکی مانند سالمونلا ، اشریشیا کلای ، لیستریا ، کمپیلوباکتر و سایر باکتری هایی را که باعث بیماری های ناشی از مسمومیت غذا می شوند ، حمل کند که اغلب به آنها “مسمومیت غذایی” گفته می شود.

این باکتری ها می توانند به طور جدی به سلامت هرکسی که شیر خام می نوشد یا محصولاتی که از شیر خام تهیه می شود ، آسیب برساند. با این حال ، باکتری های موجود در شیر خام می توانند به خصوص برای افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف( مانند بیماران پیوندی ، افراد مبتلا به HIV / AIDS ، سرطان و دیابت ، کودکان ، افراد مسن و زنان باردار ) خطرناک باشند. در حقیقت ، پزشکان دریافتند که بیماریهای منتقله از طریق شیر خام به ویژه کودکان و نوجوانان را تحت تأثیر قرار می دهد.

توضیحات “شیر پاستوریزه”

پاستوریزاسیون فرآیندی است که در کارخانه های فراوری شیر به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرد و با گرم کردن شیر تا دمای مشخص باعث از بین رفتن باکتری های مضر می شود .
این شیوه و روش اولین بار توسط لوئیس پاستور در سال ۱۸۶۴ ابداع و ایجاد شد ، پاستوریزاسیون ارگانیسم های مضر مسئول بیماری هایی مانند لیستریوز ، تب حصبه ، سل ، دیفتری ، تب مالت و بروسلوز را از بین می برد.

لیستریا و خطرات بارداری

زنان باردار در معرض خطر ابتلا به این بیماری از باکتری لیستریا هستند که اغلب در شیر خام یافت می شود و باعث سقط جنین ، بیماری یا مرگ نوزاد تازه متولد شده می شود. اگر باردار هستید ، نوشیدن شیر خام – یا خوردن غذاهایی که با شیر خام درست می شوند ، مانند پنیر ،سر شیر، ماست و غیره حتی اگر احساس بیماری نکنید می تواند به کودک شما آسیب برساند.

شیر خام و بیماری های خطرناک (علائم و نکات)

علائم بیماری ناشی از غذا معمولاً شامل موارد زیر است:

روش درست نگهداری لبنیات که فکرش را هم نمی‌کردید

استفراغ ، اسهال و درد در ناحیه شکم

• علائم آنفلوانزا مانند تب ، سردرد و بدن درد

در حالی که اکثر افراد سالم در مدت کوتاهی از بیماری ناشی از باکتریهای مضر در شیر خام – یا در غذاهایی که با شیر خام تهیه می شوند – بهبود می یابند، در برخی از آنها می توان علائم مزمن، شدید یا حتی تهدید کننده زندگی را مشاهده کرد. اگر شما یا کسانی که می شناسید از شیر خام یا محصولات تهیه شده از شیر پاستوریزه نشده استفاده کنید پس ازمصرف بیمار می شوید یا اگر باردار هستید و فکر می کنید شیر خام یا پنیر آلوده مصرف کرده اید بلافاصله با یک متخصص بهداشت و درمان مشورت کنید.

شیر خام و پاستوریزاسیون: اختلاف نظر بین طرفداران دو نوع شیر

در حالی که بیش از ۱۲۰ سال می شود که پاستوریزاسیون به تهیه شیر و پنیر ایمن و غنی از مواد مغذی کمک کرده است، برخی هنوز معتقدند که پاستوریزاسیون برای شیر مضر است و شیر خام یک گزینه سالم و ایمن است.

در اینجا چند باور رایج و حقایق اثبات شده در مورد شیر و پاستوریزاسیون آورده شده است:

• شیر پاستوریزه باعث عدم تحمل لاکتوز و ایجاد واکنش های آلرژیک نمی شود.
• شیر خام و شیر پاستوریزه می توانند در افراد حساس به پروتئین های شیر واکنش های آلرژیک ایجاد کنند.
• شیر خام به خودی خود عوامل بیماری زای خطرناک را از بین نمی برد.
• پاستوریزاسیون از ارزش غذایی شیر نمی کاهد.
• پاستوریزاسیون به معنای ایمن بودن شیر به مدت طولانی از یخچال به خصوص پس از باز شدن نیست.
• پاستوریزاسیون باکتری های مضر را از بین می برد.
• پاستوریزاسیون برای سلامتی افراد مهم است .
• وقتی شک دارید که پاستوریزه هست یا نه بپرسید!
• برچسب را بخوانید. به شیر ایمن برچسب “پاستوریزه” داده خواهد شد. اگر کلمه “پاستوریزه” روی برچسب محصول درج نشده باشد ، ممکن است حاوی شیر خام باشد.
از سوال پرسیدن اجتناب نکنید فقط به خاطر این که محصولات لبنی در ظروف یخچالی فروخته می شوند پس شیر یا خامه پاستوریزه شده اند ، به ویژه شیر ، میتوانید از کارمند فروشگاه مواد غذایی و بهداشتی بپرسید.
شیر یا فراورده های لبنی را از بازارهای دامداران یا دکه های کنار جاده خریداری نکنید ، مگر اینکه از پاستوریزه بودن آن اطمینان حاصل کنید

بستنی خانگی بی خطر است؟

بستنی خانگی هر ساله باعث شیوع خطرناک عفونت سالمونلا می شود. ماده اصلی ان تخم مرغ خام یا نیمه پخته شده است. اگر بستنی را در خانه درست می کنید ، در دستور العمل مورد علاقه خود از یک محصول تخم مرغ پاستوریزه ، جایگزین تخم مرغ یا تخم مرغ پاستوریزه استفاده کنید. همچنین بسیاری از دستور العمل های بستنی بدون تخم مرغ وجود دارد.

با انتخاب غذای عاقلانه از خانواده خود محافظت کنید

بیشتر محصولات لبنی و شیر به فروش تجاری در ایران حاوی شیر یا خامه پاستوریزه هستند یا محصولات به گونه ای تولید می شوند که باکتری های خطرناک موجود را از بین ببرند. اما شیر غیر پاستوریزه و محصولات ساخته شده با شیر غیر پاستوریزه که حتی با قیمت بیشتر در لبنیاتی ها فروخته می شود و ممکن است برای سلامتی شما مضر باشد. برای جلوگیری از آلودگی به باکتری های خطرناک موجود در شیر خام ، باید شیر و محصولات لبنی را با دقت انتخاب کنید. این دستورالعمل ها را نیز در دستور کار خود قرار دهید:

خرید از فروشگاه های معتبر
شیر یا خامه پاستوریزه
پنیرهایی مانند پنیر چدار ، و پنیرهای بسیار سفت رنده شده مانند پارمزان
پنیرهای نرم مانند پنیرهای بری ، کاممبرت ، دانه های آبی و پنیرهای نرم به سبک مکزیکی مانند کیسو فرسکو ، پانلا ، اسدرو و کیسو بلانکو که با شیر پاستوریزه تهیه می شوند البته این پنیر ها در ایران متداول نیستند و از فروشگاه های خاص باید تهیه شوند.
پنیرهای فرآوری شده
خامه ، سر شیر و پنیر خامه ای که از شیر پاستوریزه تهیه می شود
ماست تهیه شده با شیر پاستوریزه
پودینگ تهیه شده از شیر پاستوریزه
بستنی یا ماست هم زده تهیه شده با شیر پاستوریزه

گزینه های پر خطر

شیر یا خامه غیر پاستوریزه
پنیرهای که با شیر غیر پاستوریزه تهیه می شوند
ماست تهیه شده با شیر غیر پاستوریزه
پودینگ تهیه شده از شیر غیر پاستوریزه
بستنی یا ماست هم زده تهیه شده با شیر غیر پاستوریزه

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه