ارسال به دیگران پرینت

اینترنت | قطعی اینترنت

قطعی اینترنت بزرگ ترین چالش حیاتی کشور! | مثل اینه که آب و برق قطع بشه!

وقتی اینترنت برای زندگی مثل آب و برق حیاتی شده و نبودش به راحتی زندگی بسیاری را مختل می‌کند، نمی‌شود به راحتی از قطعی سراسری آن در کشور صحبت کرد.

قطعی اینترنت بزرگ ترین چالش حیاتی کشور! | مثل اینه که آب و برق قطع بشه!

قطعی اینترنت

وقتی یکی از مدیران وزارت علوم خبر قطعی سراسری اینترنت هنگام برگزاری کنکور را داد، خبرش به سرعت همه‌جا پیچید و البته خیلی زود با تکذیب وزارت ارتباطات روبه‌رو شد.

حسن مروتی در برنامه صبح بخیر ایران شبکه یک صدا و سیما از قطع کامل و سراسری اینترنت در زمان‌ برگزاری آزمون کنکور سراسری، در روزهای ۳۰، ۲۹ دی ماه ۱۴۰۱ و ۱۵، ۱۶ تیر ماه ۱۴۰۲، خبر داد و گفت: «اینترنت ان‌شاءالله در آن روز، یعنی روز برگزاری کنکور قطع خواهد شد.»

اینترنت کل کشور در این 2 روز قطع می شود!+ ویدئو

مروتی در واکنش به حیرت مجری درباره قطع سراسری اینترنت و پرسش‌ او در خصوص امکان قطع منطقه‌ای و در حوزهای امتحانی پاسخ داد: «قطع نقطه‌‎‌ای در این مورد جواب نمی‌دهد. پارسال قطع نقطه‌ای در بعضی نقاط انجام شد و از آنتن‌های دیگر آنتن گرفته بودند. در جاهای مختلف توسط آنتن‌های مختلف پوشش اینترنت انجام می‌شود. در صورتی که آنتنی قطع باشد از آنتنی که کمی دورتر است خط گرفته می‌شود. ما قصد داریم طی این روزها اینترنت را حتی به ازای چند ساعت کامل قطع کنیم.»

محمد کشوری، کارشناس حوزه فناوری و ارتباطات درباره این اظهارات عجیب گفت: «قطع سراسری اینترنت در کشور منطقی نیست. این کار فقط کار سازمان سنجش را راحت‌تر می‌کند و از انجام چنین طرحی استقبال خواهد کرد اما وزارت ارتباطات بعید است با قطع سراسری اینترنت برای برگزاری کنکور موافقت کند. از سوی دیگر باید دید اگر قرار به چنین تصمیمی باشد، سازمان سنجش فکری به حال هزینه‌ این موضوع کرده است یا خیر.»

رکورد دار ترین کشور ها در فیلترینگ اینترنت!

وزارت ارتباطات درباره اظهارات حسن مروتی و ماجرای قطع اینترنت هنگام برگزاری کنکور در بیانیه‌ای توضیح داده است: «متأسفانه هر از چند گاهی برخی از مقامات غیرمسئول اظهاراتی را مطرح می‌کنند که خارج از چارچوب وظایف و اختیارات آن‌هاست. ضمن اینکه پیش‌تر نیز چنین شایعاتی مبنی بر قطع اینترنت در روز سوم دی مطرح شده بود که اکنون بر بی‌پایه و بی‌اساس بودن آن بر همگان مشخص‌شده است. ضمن اینکه نشر چنین اظهارات غیرمسئولانه و خارج از چارچوب اختیارات و مأموریت‌های سازمان‌های مختلف باعث ضربه به امنیت روحی و روانی مردم و کاربران محسوب می‌شود.»

کشوری درباره ادعای مروتی درباره وصل شدن کاربران به اینترنت علیرغم قطع نقطه‌ای توضیح داد: «زمانی که محدوده یک دکل هستید، ممکن است بتوانید به دکل مجار هم وصل بشید حتی با اینکه فاصله بیشتری وجود دارد و توان کمتری دارد، باز هم با کیفیت پایین‌تری وصل بشود. راهکار آن این است که حداقل دکل مجاور را هم قطع می‌کنیم تا این عدم دسترسی شعاع بیشتر را برای کنکور پوشش دهد. مگر ما چندتا حوزه آزمونی برای کنکور داریم که بخواهیم اینترنت کشور را قطع کنیم. اگر واقعا راه‌حل بهتری ندارند می‌توانند شعاع قطع‌ای اینترنت را بیشتر کنند نه تمام کشور را.»

کشوری درباره آسیب‌های گسترده قطعی سراسری اینترنت توضیح داد: «ما تجربه این موضوع را داریم و همه می‌دانند که چه آسیب‌هایی را برای ما به همراه خواهد داشت. این همه کسب و کارهای داخلی در بستر این فضا مشغول به کار هستند، از تاکسی‌های اینترنتی گرفته تا هزار کار دیگر، دچار تداخل می‌شوند. موضوع کنکور هم به گونه ای است که اگر قرار باشد سؤالی خارج شود از پلتفرم‌های داخلی هم صورت خواهد گرفت؛ بنابراین اگر برنامه‌ها و پلتفرم‌های داخلی هم قطع بشود، بخش زیادی از کسب‌وکارها متضرر خواهند شد. امروز اینترنت مانند آب، برق و گاز چیزی ضروری است و با آن زندگی می‌کنیم و آسیب قطعی آن مانند قطعی آب، برق و گاز است و نارضایتی مردم را نیز به همراه خواهد داشت.»

وزارت ارتباطات هم در اطلاعیه خود آورده است: «برقراری ارتباطات مردم از چنان اهمیتی برخوردار است که حتی در اغتشاشات چند ماه گذشته که شرایط کشور بسیار ملتهب بود نیز اینترنت به‌صورت سراسری قطع نشد!»

منبع : خبر آنلاین
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه