ارسال به دیگران پرینت

فیلترینگ | واتس اپ و اینستاگرام

انتقاد روزنامه فرهیختگان، از وزیر ارتباطات و فیلترینگ: آخرش مجبور می‌شوید کوتاه بیایید؛ فقط مردم را ناراضی می‌کنید

این نحوه سیاستگذاری که فیلترینگ را به تنها ابزار حاکمیت برای مواجهه با فضای مجازی تبدیل می‌کند از اساس غلط است. هم چوب را می‌خوریم و هم پیاز را! هم مردم ناراضی می‌شوند و هم حاکمیت مجبور می‌شود دست از محدودیت‌ها بردارد.»

انتقاد روزنامه فرهیختگان، از وزیر ارتباطات و فیلترینگ: آخرش مجبور می‌شوید کوتاه بیایید؛ فقط مردم را ناراضی می‌کنید

فرهیختگان نوشت: «روز گذشته یک گروه هکری موسوم به ZZA نامه‌هایی را از سوی اپراتورهای ارائه‌دهنده اینترنت به وزارت ارتباطات منتشر کرد؛ نامه‌هایی که خبر از ضررهای شدید این اپراتورها در پی تشدید محدودیت‌های اینترنتی و فیلترینگ می‌داد. بر اساس این اسناد ایرانسل از ۲۹ شهریور تا هفتم آبان حدودا متحمل هشت هزار میلیارد ریال ضرر شده، شاتل ۶۰درصد ترافیک و ۴۰ درصد کل درآمد خود را از دست داده و مبین‌نت نیز ۱۰میلیارد تومان در ماه ضرر دیده است. بدیهی است که مطابق رویه معمول امکان زیر سوال رفتن صحت و اصالت نامه‌ها از سوی وزارت ارتباطات کشور یا شرکت‌های فوق وجود دارد اما لازم است توجه‌مان را به چهار نکته بسیار مهم جلب کنیم؛ نکاتی که به صحت این نامه‌ها شهادت می‌دهند.

اول آنکه تا ساعت‌ها پس از انتشار این نامه‌ها، اپراتورها هیچ واکنشی نشان ندادند و صحت این اسناد را تکذیب نکردند. دوم اینکه مدیرعامل یکی از این اپراتورها یعنی شاتل در گفت‌وگو با رسانه دیجیاتو اصالت نامه مربوط به شرکت خود را تایید کرده است. از همه مهم‌تر نکته سوم آن است که انطباق ارقام ذکرشده در این نامه‌ها با صورت‌های مالی یکی از مهم‌ترین اپراتورهای کشور یعنی همراه اول که به لطف حضور در بورس و وجود دسترسی به داده‌های مالی‌اش در سامانه کدال یا همان پایگاه اطلاعات جامع شرکت‌های پذیرفته‌شده (فهرست‌شده در بورس)، می‌تواند صحت این نامه‌ها را تا حد زیادی تایید کند. درباره نکته چهارم اما باید گفت این کاهش ضررها و شکایت اپراتورهای در آستانه ورشکستگی به وزارت ارتباطات امر جدیدی نیست که رسانه‌ای نشده باشد. کمتر از دو هفته پیش نامه آبان‌ماه مدیرعامل شرکت رایتل به وزیر ارتباطات رسما در بسیاری از رسانه‌ها منتشر شد که نشان می‌داد به‌ دلیل محدودیت‌های اینترنت و افت درآمدهای قابل توجه این شرکت، احتمال ورشکستگی و خروج رایتل، سومین اپراتور بزرگ تلفن همراه کشور از بازار ارتباطات وجود دارد. پس چه این نامه‌ها صحیح باشند و چه ساختگی، تفاوتی در اصل ماجرا ایجاد نخواهد شد؛ اینکه اپراتورهای ارائه‌دهنده اینترنت همگی گرفتار ضررهای هنگفت‌اند.

کاهش درآمد اپراتورها تا ۴۰ درصد

گفتیم که صحت ارقام ضررهای ذکرشده در نامه اپراتورها به وزارت ارتباطات را می‌توان از راه انطباق با صورت‌های مالی همراه اول در سامانه کدال تایید کرد. صورت‌های مالی مهرماه همراه اول نشان می‌داد این شرکت بیش از ۷۰۰ میلیارد تومان از درآمد خود را از دست داده است. داده‌های مربوط به آبان‌ماه اما رقم بزرگ‌تری را نشان می‌دهند. مجموع درآمدهای آبان‌ماه این شرکت از سرویس‌های مکالمه، پیام کوتاه، اینترنت و پیامک انبوه مشترکین خطوط دائمی و اعتباری نسبت به پیش از اعمال محدودیت‌های اینترنتی یعنی شهریورماه، کاهشی ۲۵درصدی داشته و می‌توان گفت این شرکت حدودا ۹۳۶ میلیارد تومان متضرر شده است. از آنجا که کاهش درآمد این اپراتور از مهرماه و همزمان با اختلالات اینترنت و اعمال فیلترینگ شدید در شبکه آغاز شد، روشن است عمده این افت درآمد متوجه بخش دیتاست. به‌ طور حدودی می‌توان درآمد این شرکت را به دو بخش عمده تقسیم کرد: بخشی ۴۰ درصدی که مربوط به صوت و مکالمات است و بخشی نزدیک به ۶۰ درصد که مربوط به دیتاست. اگر کل درآمد این شرکت در شهریورماه را بیش از ۳۶۰۰ میلیارد تومان در نظر بگیریم، می‌توان گفت درآمد حاصل از دیتای این شرکت بیش از ۲۱۰۰ میلیارد تومان بوده یعنی بخشی که کاهشی ۹۰۰ میلیارد تومانی داشته است. به عبارتی همراه اول بیش از ۴۰درصد از درآمد دیتا و ۲۵درصد از کل درآمد خود را از دست داده است. این در حالی است که ارقام ذکرشده در نامه‌های هک‌شده اپراتورها به وزارت ارتباطات نه‌تنها از این رقم بیشتر نیست بلکه کمتر هم است و به‌راحتی می‌توان آنها را نزدیک به واقعیت دانست. مضاف بر این شرکت‌هایی همچون شاتل و مبین‌نت سرویس مکالمه صوتی ندارند و کل درآمدشان از ارائه دیتا و خدمات اینترنت است. بنابراین اینکه درآمد این شرکت‌ها تا ۴۰ یا ۵۰ درصد کاهش یافته باشد، اصلا نکته عجیب و دور از واقعیتی به نظر نمی‌رسد.

شماری از اپراتورهای اینترنت در شرف ورشکستگی هستند

در نامه‌های افشاشده از اپراتورها به وزارت ارتباطات چه گفته شده؟ «بیژن عباسی آرند»، مدیرعامل ایرانسل، می‌نویسد که از تاریخ ۲۹ شهریور تا هفت آبان درآمد ازدست‌رفته این اپراتور حدودا ۸۰۰۰ میلیارد ریال یا ۸۰۰ میلیارد تومان بوده است. مدیرعامل ایرانسل در نامه دیگری مجددا نوشته که در نتیجه اعمال محدودیت‌ها، عملا نیمی از ظرفیت شبکه کاهش یافته و استمرار محدودیت‌های اعمال‌شده در پهنای باند بین‌الملل مانعی جدی در ادامه فعالیت این شرکت است.

«حسین طهرانی»، مدیرعامل مبین‌نت نیز طی نامه‌ای به معاون وزیر ارتباطات نوشته‌ است که به‌ دلیل محدودیت‌های ایجادشده در شبکه اینترنت، شرکت مبین‌نت متحمل ضرر و زیانی ۲۵درصدی معادل ماهانه ۱۰ میلیارد تومان شده است.

 

 

 

 

 

منبع : انتخاب
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    • ناشناس ارسالی در

      آقا جان ! پشت پرده نشين كشورمون ...ده پرروتر از اين حرفات كه بخواد به داد دل مردم برسه و مشكلي رو براي مردم كشورمون حل بكنه! اينها براي پر كردن جيباي خودشون اومدند و نه براي خدمت رساني به مردم.

    • مهیار ارسالی در

      نباید به یک دلیل بخواهید دلایل موجهه دیگر را نادیده بگیرید، قطعی اینترنت آسیب جدی به هزاران کسب و کار زده و مردم رو ناراحت کرده.

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه