ارسال به دیگران پرینت

نهار | درست کردن نهار | نهار سریع

اگر نمیدونی نهار چی درست کنی بیا تا بهت بگم | از خوردن این ته چین سیر نمیشی

این غذای خوشمزه برای نهار درست کن از مزه فوق العادش لذت ببر

اگر نمیدونی نهار چی درست کنی بیا  تا بهت بگم | از خوردن این ته چین سیر نمیشی

این غذای خوشمزه برای نهار درست کن از مزه فوق العادش لذت ببر

ین غذای ساده و خوشمزه رو جتما برای نهار یا شام درست کن و از طعمش لذت ببر.سوتی پلو یا پلو شیر یکی از غذاهای سنتی شهر اردبیل می باشد در واقع سوتی به زبان آذری همان معنی شیر می دهد. طرز تهیه سوتی پلو بسیار آسان است. سوتی پلو یکی از غذاهای محبوب شب های بلند زمستان در اردبیل است که با قیسی یا کشمش سرو می کنند و شب های چهارشنبه سوری اکثر مردم اردبیل سوتی پلو را با ماهی دودی درست می کنند. در واقع سوتی پلو پختن برنج با شیر است یعنی بجای آب، شیر ریخته و برنج داخل شیر نرم می شود. شیر پلو عطر و طعم فوق العاده دارد و می توانید با انواع خلال ها و پیاز داغ آن را تزئین کنید. امروز در سایت سوتی پلو اردبیلی را به شما آموزش خواهیم داد حتما این غذای سنتی را درست کنید و در کنار خانواده لذت ببرید همراه ما باشید.

مواد لازم:

برنج ۴ پیمانه

شیر ۴ پیمانه

گلاب ۱ ق غذا خوری

زعفران ۱ ق غذا خوری

کشمش ۱/۲ پیمانه

انواع خلال به دلخواه برای تزئین

روغن حیوانی و کره به مقدار لازم

نمک و زردچوبه به مقدار لازم

طرز تهیه سوتی پلو

مرحله اول : خیساندن برنج

برنج را پاک کنید و با آب خوب بشورید تا آب برنج زلال شود بمدت ۱ ساعت بگذارید برنج به همراه کمی نمک خیس بخورد وقتی برنج خیس خورد آب آن را خالی کنید.

مرحله دوم : پختن برنج

شیر را به برنج اضافه می کنیم و روی حرارت قرار می دهیم وقتی به جوش آمد زعفران و زردچوبه و گلاب را اضافه کنید و اجازه دهید تا برنج نرم شود مدام بالا سر برنج باشید تا شیر سر نرود و ته دیگش نسوزد زیرا سوتی پلو بخاطر داشتن شیر زود ته می گیرد.

مرحله سوم : دم گذاشتن سوتی پلو

وقتی برنج نرم شد و شیر تمام شد برنج را به صورت کته دم بگذارید بدین صورت که مانند کوه وسط قابلمه جمع کنید و چند سوراخ روی آن ایجاد کنید سپس دمکنی بگذارید و سوتی پلو را بمدت ۴۵ دقیقه دم بگذارید در انتهای پخت برنج کمی روغن یا کره روی برنج ریخته و زیر حرارت را خاموش کنید.

مرحله چهارم : تهیه کشمش

داخل تابه ای کمی کره ریخته تا ذوب شود سپس کشمش را داخل تابه ریخته و برای ۲ دقیقه ابتدایی در تابه بگذارید وقتی کشمش پف کردند در تابه را بردارید. خلال های مورد نظر را می توانید با گلاب از قبل خیس کرده باشید و داخل تابه کمی تفت دهید.

 

مرحله آخر

سوتی پلو را در دیس بکشید و با خلال و کشمش و پیاز داغ تزئین کنید و به همراه سالاد و میل کنید.نوش جان

منبع : چشمک
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه