ارسال به دیگران پرینت

ازدواج | ازدواج در سن بالا

پیامدهای ازدواج در سنین بالا چیست | آیا ازدواج کردن در سن بالا مناسب است ؟

بنابراین ازدواج در سن بالا صرفا پیامدهای منفی ندارد و برای برخی از افراد میتواند با پیامد های مثبت همراه باشد.

پیامدهای ازدواج در سنین بالا چیست | آیا ازدواج کردن در سن بالا مناسب است ؟

ازدواج یک انتخاب است و افراد میتوانند انتخاب کنند که در چه سنی ازدواج نمایند ولی به طور کلی میتوان گفت که سن مناسب ازدواج 25 – 32 سال است ، در این سنین جوانان میتوانند به خودشناسی رسیده و آگاهانه انتخاب کنند. 

امروزه مشکلات ازدواج و ترس از مسئولیت پذیری و شرایط حاکم بر جامعه باعث بالا رفتن سن ازدواج شده  است که پیامدهای آن قابل چشم پوشی نیست البته برخی از افرادی که در سن بالا ازدواج میکنند از نظر فکری به چنان رشد فردی بالایی رسیده اند که اگر در سن پایین ازدواج میکردند نمیتوانستند به این رشد برسند. بنابراین ازدواج در سن بالا صرفا پیامدهای منفی ندارد و برای برخی از افراد میتواند با پیامد های مثبت همراه باشد. 

در ادامه مقاله درباره پیامدهای ازدواج در سن بالا یا یکدیگر صحبت میکنیم :

پیامدهای مثبت ازدواج در سنین بالا

• روشن بودن اهداف : بعد از 30 سالگی اغلب افراد به پختگی هیجانی و عقلی می رسند و به خودشناسی رسیده اند و میدانند که در زندگی چه می خواهند و به دلیل روابط بیشتری که در جامعه ، خانواده ، محیط کار و جمع های دوستانه داشته اند به شناختی مناسب از جنس مخالف رسیده اند و نگران اشتباهات پرخطر دوران جوانی نیستند و تصویر روشنی از همسر آینده و ملاکهایشان برای ازدواج دارند. 

 

• شناخت ارزش ها : ارزشها نسبت به اهداف مفهوم کلی تری را در بر می گیرند . بالا رفتن سن باعث می شود که افراد از ارزش های خود مطمئن شوند ، به عنوان مثال فردی که مطمئن شده بچه مانع از رسیدن او به اهدافش می رسد ، بچه دار نشدن را در لیست ارزشهایش قرار می دهد یا فردی که پول در اوردن را مهم ترین نکته در زندگی اش می داند ، پیشرفت کاری و بیشتر کار کردن را در لیست ارزشهایش قرار می دهد. یا زنی که تربیت فرزندان برایش اولویت هستند حتی حاضر می شود شغلش را بعد از تولد فرزند کنار بگذارد. از آنجا که ارزش های مشترک نقش مهمی در ازدواج ایفا می کند بنابراین در سنین بالا افراد با آگاهی بیشتری وارد ازدواج می شوند. 

رسیدن به رشد فردی : ازدواج و پذیرش مسئولت زندگی مشترک و افزایش دغدغه های مالی و زمانی که نیاز است در کنار همسر و فرزندان بگذرانید تا حد زیادی افراد کمال طلب را از اهدافشان دور میکند و زمانی برای رسیدن به اهداف و علاقمندیهای خودشان پیدا نمی کنند چرا که باید وظایفشان را در قبال خانواده انجام دهند. پس نگران دیر شدن ازدواجتان نباشید چرا که زمان مجردی بهتر میتوانید به علاقمندیهای خود برسید و از جوانیتان لذت ببرید و از فرصتی که در اختیارتان قرار گرفته برای پیشرفت بیشتر استفاده کنید.

• امنیت مالی : با افزایش سن ، زنان و مردان به ثبات مالی می رسند و میتوانند با خیال راحت از این که شغل و پس انداز مناسبی دارند ازدواج کنند و درگیر دغدغه های مالی نمی شوند. یکی از معضلاتی که منجر به طلاق زوج های جوان  می شود ، ازدواج در سنین پایین بدون در نظر گرفتن شرایط مالی مناسب است. 

کم شدن طلاق : بر اساس تحقیقات انجام شده ا فرادی که قبل از 25 سالگی ازدواج میکنند نسبت به افرادی که بعد از 25 سالگی ازدواج میکنند، احتمال طلاقشان بیشتر است. 

 

• درک بالا از زندگی : با افزایش سن ، افراد ریسک های زندگی را میشناسند و گرم و سرد روزگار را چشیده اند و با هر مشکلی به صورت تنش زا برخورد نمی کنند و میتوانند آرامششان را در بحران ها حفظ کنند. از هدفشان منحرف نمی شوند و آرام و پیوسته به بهبود زندگیشان ادامه میدهند. 

 

• کنترل بهتر اختلافات : یک زندگی موفق از دل اختلافات بیرون می آید ، بین تمام زوجین دعوا و بحث پیش می آید ولی افرادی که در سن بالا ازدواج میکنند می دانند که نیازی نیست با قدرت نتیجه دعوا را به نفع خودشان تمام کنند بلکه سعی میکنند با گفتگو مشکل را به صورت ریشه ای حل کنند تا دوباره یک دعوای تکراری رخ ندهد . آنها با یک دعوا از زندگی دلسرد نمی شوند و از دعوا به عنون فرصتی برای بهتر شدن رابطه استفاده می کنند. 

 

• قدر هم را بیشتر می دانند : فردی که در سن بالا ازدواج می کند مسلما در طول مسیر با افراد مختلفی روبرو شده که نتوانسته با او به نتیجه مناسبی برسد بنابراین وقتی شخص مناسبی را پیدا میکند قدرش را بیشتر می داند و برای حفظش تلاش میکند. وقتی می بینند کسی کنارشان قرار گرفته که میتوانند به او تکیه کنند و دیگر قرار نیست بار زندگی را تنهایی به دوش بکشند ، ارزش او را به خوبی متوجه می شوند و سعی میکنند این موقعیت را از دست ندهند. 

پیامدهای منفی ازدواج در سنین بالا 

• ناسازگاری : زن و مردی که مدت زیادی را مستقل بوده اند و مسئولیت زندگی مشترک نداشته اند و شخصیت مستقلی دارند ، تغییر دادن نقاط ضعفشان کار سختی است و همین مساله میتواند زمینه ساز ناسازگاری بعد از ازدواج شود چرا که خودشان را هنگام برخورد با مشکلات عقل کل میدانند و زیر بار حرف دیگری نمی روند بنابراین قبل از این که اقدام به ازدواج کنید حتما میزان سازگاری طرف مقابل را بسنجید. 

معمولا افرادی که در سنین بالا ازدواج میکنند به زندگی مجردی و مستقل عادت دارند و تحملشان نسبت به اشتباهات فرد مقابل کم است و شاید شرایط زندگی مشترک برایش دشوار باشد. 

 

• از بین رفتن شور جوانی : با افزایش سن ترشح هورمون های جنسی کاهش پیدا میکند در نتیجه سازگاری و سرخوشی ناشی از هورمون ها کمتر می شود ، شیطنت ها کمتر می شود و به اصطلاح افراد پخته تر می شوند و زندگی لحظات شاد و پویای کمتری خواهد داشت و زن و شوهر به جای برنامه ریزی برای رفتن به سفر ، پارک یا سینما بیشتر روی بالا بردن حساب بانکی و تغییر ماشین و خانه تمرکز میکنند.

زوجین بالای 40 سال به سختی تلاش می کنند که موضوع جالبی برای صحبت کردن پیدا کنند ولی موفق نمی شوند. 

 

• کاهش احتمال باردرای : با افزایش سن زن و مرد ، احتمال باروری در ان ها کاهش پیدا میکند. 

 

• تفاوت سنی زیاد با فرزندان : یکی از چالش های مهم در تربیت و درک فرزندان ، فاصله سنی زیاد است که باعث می شود فرزندان نتوانند ارتباط خوبی با والدینشان بگیرند و والدین کنترل و حوصله کمتری داشته باشند و همین امر باعث می شود که به بیشتر از یک فرزند فکر نکنند. 

 

• مشکلات جنسی : افزایش سن باعث کاهش میل جنسی در زنان و افزایش اختلال نعوظ در مردان می شود و در صورتی که زن و شوهر نتوانند درک درستی از شرایط داشته باشند ممکن است منجر به بروز مشکلاتی در ازدواج شود. 

 

• کاهش شانس ازدواج : افزایش سن با کاهش شانس ازدواج به خصوص در خانم ها همراه است و ممکن است برخی از سر ناچاری دست به انتخاب اشتباه بزنند. برای پیشگیری از این مشکل باید حضور فعالی در جامعه داشته باشید تا افراد همسن و سال و مجرد بیشتری در تعامل باشید و بتوانید فرد مناسبی را برای ازدواج انتخاب کنید.

 

منبع : بیتوته
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه