ارسال به دیگران پرینت

دماسنج جیوه ای قدیمی و طرح های مختلف و زیبای آن

دماسنج ها معمولا از فلز جیوه ساخته می شوند، به دلیل اینکه فلز جیوه در مقابل تغییرات دما بسیاری حساس می باشد و با کوچکترین تغییرات دمایی تغییر حجم می دهد.

دماسنج جیوه ای قدیمی و طرح های مختلف و زیبای آن

دماسنج ها معمولا از فلز جیوه ساخته می شوند، به دلیل اینکه فلز جیوه در مقابل تغییرات دما بسیاری حساس می باشد و با کوچکترین تغییرات دمایی تغییر حجم می دهد.

یکی از وسایلی که اختراع آن تاثیر چشمگیری بر زندگی انسان داشته است، دماسنج جیوه ای می باشد، امروزه دماسنجها بسیار متنوع تر از قبل شده و با اسامی گوناگونی از جمله دماسنج بدن، دماسنج دیجیتالی، دماسنج طبی و غیره خرید و فروش می گردند. لازم به ذکر است که به طور کلی انواع مختلف دماسنج را به دو گروه جیوه ای و الکلی تقسیم می کنند اما از آنجا که مایع جیوه تحمل دمایی بالاتری دارد، دماسنجهای جیوه ای به مراتب کاربردی تر از دماسنجهای الکلی می باشند، به نحوی که برخی از آنها قابلیت اندازه گیری دما تا 400 درجه سانتی گراد را دارند، در حالی که الکل در 78 درجه به جوش می آید.

10-1

 امروزه دماسنج جیوه ای کاربردهای گسترده ای یافته است و به همین علت به اشکال گوناگون طراحی و تولید می شود، به عبارت دیگر انواع دماسنج جیوه ای را می توان بر حسب کاربرد آنها طبقه بندی نمود. دماسنج جیوه ای بدن، دماسنج آزمایشگاهی و دماسنج اتاق، اصلی ترین نمونه های دماسنج جیوه ای می باشند، هر کدام از اینها نیز به نوبه خود متنوع بوده با اشکال و اندازه های مختلف عرضه می شوند، به عنوان مثال در هنگام خرید دماسنج بدن یا دماسنج پزشکی با محصولات گوناگونی از جمله دماسنج دهانی، دماسنج کودک و دماسنج پایه ای مواجه می شویم، لازم به توضیح است که دماسنجهای دهانی معمولی برای زمانی استفاده می شوند که دمای بدن به طور ناگهانی تغییر می کند اما دماسنج پایه ای پزشکی، قادر است، کوچکترین نوسان دمای بدن را اندازه بگیرد.

دماسنج جیوه ای دیواری

دماسنج جیوه ای دیواری دارای یک قسمت چوبی یا پلاستیکی در ناحیه پشتی می باشد. شما می توانید با استفاده از آن به راحتی به آویز کردن دماسنج جیوه ای دیواری پرداخته و در هر مکانی که برای شما مقدور و در عین حال رویت کردن آن آساننتر می باشد آن را قرار داده و استفاده کنید. در نتیجه شما با خریداری این محصول علاوه بر اینکه دیگر نیاز به چک کردن دمای هوا به وسیله نرم افزارهای تلفن همراه نمی باشید، بلکه به راحتی می توانید دماسنج جیوه ای دیواری را در نقطه ای از منزل و یا محل کار قرار داده و در بازه های متفاوت زمانی به بررسی دمای محیط بپردازید.

10-2

 باید این نکته را در نظر بگیرید که در دماسنج جیوه ای دیواری علاوه بر اینکه بر روی شیشه آن درجات مختلف دما درج شده است، بر روی چوب یا پلاستیک پشتی که شیشه لوله ای دماسنج بر روی آن نصب شده است نیز درج شده تا شما بتوانید به آسانی از راه دور هم میزان دمای نشان دهنده توسط دماسنج را رویت کنید. باید به این موضوع اشاره کنیم که دماسنج جیوه ای دیواری دارای واحد اندازه گیری دمای فارنهایت نیز می باشد که در صنعت ذوب آهن بسیار کاربردی می باشد. زیرا صنعتگرانی که مشغول به این کار می باشند، نیازمند تعیین درجات ذوب آهن با این واحد اندازی گیری دما می باشند. ناگفته نماند که این درجات فارنهایت نیز روی قسمت چوبی یا پلاستیکی که در قسمت پشتی دماسنج جیوه ای دیواری قرار دارد نیز به خوبی قابل مشاهده می باشد.

دماسنج جیوه ای قدیمی

از انواع دماسنج جیوه ای می توان به دماسنج جیوه ای پایه ای،  دماسنج جیوه ای کودک، دماسنج جیوه ای دهانی و دماسنج مقعدی، دماسنج آزمایشگاهی جیوه ای و دماسنج جیوه ای اتاق اشاره کرد. علاوه بر ساخت دمای سنج از مصارف متعدد این فلز گران بها می توان به پریزهای جیوه ای، لامپهای مهتابی، فشار سنج کاربردهای الکترونیکی، شیمیایی و برقی اشاره کرد با توجه به کاربردهایی که از این فلز ارزشمند گفته شد برای کار کردن و تجارت پر سود جیوه قرمز مورد بسیار خوبی می تواند باشد.

10-3

جیوه قرمز یا سیماب در مجاورت اکسیژن ایجاد می شود و یکی از ترکیبات جیوه و اکسید جیوه می باشد و مانند سایر ترکیبات جیوه، جیوه قرمز یک ماده سمی می باشد و هیچ گونه اثر شفاف بخشی  ندارد و مصرف آن باعث مسمومیت می شود این فلز چون در دمای اتاق تنها عنصری می باشد، که مایع است برای ساخت دماسنج جیوه ای قدیمی و جدید استفاده می شود امروزه جیوه قرمز ماده ایی سمی شناخته می شود ولی در گذشته آن را ترکیب غیر سمی می دانستند و برای حفظ سلامتی توسط پادشاهان مصر مورد استفاده قرار می گرفت و می توان گفت این در حد افسانه می باشد و با این همه پیشرفت تکنولوژی و علم دانشمندان نتوانسته اند از ترکیبات جیوه، ترکیبی شفابخش و غیر سمی پیدا کنند شایعاتی که در مورد فلز جیوه قرمز گفته شده، موجب گردیده با قیمت بالایی این محصول در بازار خرید و فروش شود. اگر کیفیت بالا و قیمت مناسب دماسنج جیوه ای برای شما بسیار مهم می باشد،

 

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه