ارسال به دیگران پرینت

آلزایمر

خطر ابتلا به آلزایمر و زوال عقل از راه بینی! | انگشت کردن در بینی می‌تواند خطر ابتلا به آلزایمر و زوال عقل را افزایش دهد!

دانشمندان می‌گویند، انگشت کردن در بینی می‌تواند ما را در معرض خطر ابتلا به آلزایمر و زوال عقل قرار دهد و اگر به پوشش داخلی بینی آسیب برسانید، می‌توانید تعداد باکتری‌هایی که می‌توانند وارد مغز شما شوند را افزایش دهید.

خطر ابتلا به آلزایمر و زوال عقل از راه بینی! | انگشت کردن در بینی می‌تواند خطر ابتلا به آلزایمر و زوال عقل را افزایش دهد!

دانشمندان می‌گویند، انگشت کردن در بینی می‌تواند ما را در معرض خطر ابتلا به آلزایمر و زوال عقل قرار دهد و اگر به پوشش داخلی بینی آسیب برسانید، می‌توانید تعداد باکتری‌هایی که می‌توانند وارد مغز شما شوند را افزایش دهید.

 بر اساس بیانیه مطبوعاتی که توسط دانشگاه گریفیث(Griffith) منتشر شده است، انگشت کردن در بینی ممکن است بی‌ضرر به نظر برسد، اما پژوهش‌های جدید نشان می‌دهد که ممکن است عواقب مخربی در پی داشته باشد.

یک مسیر مستقیم به مغز

پژوهش‌های جدید روی موش‌ها نشان داد که یک باکتری می‌تواند از طریق عصب بویایی در بینی به سمت مغز حرکت کند، جایی که نشانگرهایی را ایجاد می‌کند که نشانه‌ای از بیماری آلزایمر هستند.

به طور دقیق‌تر، چیزی که پژوهشگران دریافتند این بود که باکتری "کلامیدیا پنومونیه"( Chlamydia pneumoniae) از عصب امتدادی بین حفره بینی و مغز به عنوان مسیر مستقیم برای رسیدن به سیستم عصبی مرکزی استفاده می‌کند. سپس سلول‌های مغز با رسوب پروتئین بتا آمیلوئید که یک پیش‌ساز کلیدی برای ایجاد بیماری آلزایمر است، واکنش نشان دادند.

این یافته‌ها مطابق با پژوهش‌های قبلی در این زمینه است.

یک مطالعه در سال گذشته نشان داد که نشت یک ترکیب سمی خاص در جریان خون ممکن است علت اصلی آلزایمر باشد. این گروه پژوهشی کشف کردند که بتا آمیلوئیدها در خارج از مغز تشکیل می‌شوند و سپس از طریق لیپوپروتئین‌ها از طریق جریان خون در بدن پخش می‌شوند.

پروفسور جیمز سنت جان، رئیس مرکز نوروبیولوژی و پژوهش‌های سلول‌های بنیادی کِلِم جونز، یکی از نویسندگان این پژوهش جدید است که می‌گوید این پژوهش اولین پژوهش در نوع خود در سطح جهان است.

وی گفت: ما اولین کسی هستیم که نشان می‌دهیم باکتری کلامیدیا پنومونیه می‌تواند مستقیماً از بینی به مغز وارد شود، جایی که می‌تواند پاتولوژی‌هایی شبیه به بیماری آلزایمر ایجاد کند. ما این اتفاق را در یک مدل موش دیدیم و شواهد به طور بالقوه برای انسان‌ها نیز ترسناک است.

پژوهشگران در مطالعه روی موش‌ها متوجه شدند که عصب بویایی در بینی مسیر کوتاهی به مغز ارائه می‌کند، مسیری که سد خونی مغزی را دور می‌زند. به این ترتیب، ویروس‌ها و باکتری‌ها از آن به عنوان یک مسیر مستقیم به مغز استفاده می‌کنند.

اکنون پژوهشگران فقط باید ثابت کنند که همین مسیر در انسان‌ها نیز وجود دارد و می‌تواند به همان روش توسط ویروس‌ها و باکتری‌های مورد سوءاستفاده قرار بگیرد.

آیا در انسان هم خطرناک است؟

پروفسور جیمز سنت جان می‌گوید: ما باید این مطالعه را روی انسان انجام دهیم و تأیید کنیم که آیا همین مسیر به همان روش عمل می‌کند یا خیر. این پژوهشی است که توسط بسیاری از افراد پیشنهاد شده است، اما هنوز انجام نشده است. آنچه می‌دانیم این است که همین باکتری‌ها در انسان‌ها نیز وجود دارند، اما در مورد چگونگی رسیدن آنها به مغز کار نکرده‌ایم.

پروفسور جیمز سنت جان توصیه می‌کند که برای کاهش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر از برخی فعالیت‌ها اجتناب کنید.

وی گفت: انگشت کردن در بینی و کندن موهای بینی ایده خوبی نیست. ما نمی‌خواهیم به داخل بینی خود آسیب برسانیم، اما چیدن و کندن موهای آن می‌تواند آسیب‌رسان باشد. اگر به دیواره بینی آسیب برسانید، می‌توانید تعداد باکتری‌هایی که می‌توانند وارد مغز شما شوند را افزایش دهید.

وی همچنین آزمایش بویایی را برای افراد بالای ۶۰ سال به منظور تشخیص زودهنگام آلزایمر و زوال عقل توصیه می‌کند.

پروفسور سنت جان می‌گوید: زمانی که شما به سن بالای ۶۵ سال می رسید، عامل خطر شما به سرعت بالا می‌رود. البته ما در حال بررسی علل دیگر نیز هستیم، زیرا فقط سن دخیل نیست، بلکه قرار گرفتن در معرض شرایط محیطی نیز هست و ما فکر می‌کنیم که باکتری‌ها و ویروس‌ها نقشی کلیدی دارند.

 

 

منبع : ایسنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه