خبر فوری
ارسال به دیگران پرینت

برای سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت چه روش‌هایی را می‌شناسید؟

گاهی اوقات تصمیمات مالی هوشمندانه کاری سخت و پر ریسک است. علاوه بر آن باید با توجه به میزان سرمایه و پس‌اندازی که در دست دارید، برای سرمایه‌گذاری مناسب تصمیم بگیرید. همچنین باید به این مسئله توجه کنید که می‌خواهید پول را برای چه مدت سرمایه‌گذاری کنید.

برای سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت چه روش‌هایی را می‌شناسید؟

گاهی اوقات تصمیمات مالی هوشمندانه کاری سخت و پر ریسک است. علاوه بر آن باید با توجه به میزان سرمایه و پس‌اندازی که در دست دارید، برای سرمایه‌گذاری مناسب تصمیم بگیرید. همچنین باید به این مسئله توجه کنید که می‌خواهید پول را برای چه مدت سرمایه‌گذاری کنید.

همه ما در پایان ماه مقدار اندکی پول برای ذخیره و پس‌انداز داریم و به دنبال مکانی امن برای نگهداری آن هستیم تا بتوانیم در آینده نزدیک و در صورت نیاز از آن استفاده کنیم. در حال حاضر بی‌ثباتی در بازار و رکود اقتصادی باعث شده که تمام پول و نقدینگی خود را در سرمایه‌گذاری بلندمدت قرار ندهیم. به عبارت دیگر با توجه به اینکه اقتصاد با تورم روبرو است، همیشه نیاز به پول نقد برای برطرف کردن نیازهای روزمره در آینده داریم. اما از سوی دیگر نگهداری پول نقد گزینه چندان مناسبی محسوب نمی‌شود و باید فکری هوشمندانه داشت که در همین تورم فراینده، راهی برای افزایش درآمد از طریق پول نقد پیدا کرد.

برای این کار بهترین روش پیدا کردن راهی برای سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت است تا ریسک پول نقد را تا حد ممکن به حداقل برسانیم و بازدهی آن را افزایش دهیم. البته نمی‌توان انکار کرد که سرمایه‌گذاری بلندمدت بهترین گزینه برای بالا بردن بازدهی بالقوه پول است؛ اما نباید سودهای اندک در سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت هم نادیده گرفت. در عین حال برای این مدل از سرمایه‌گذاری روش‌های مختلفی پیش روی شما قرار دارد. در ادامه قصد  دارم برخی از آن‌ها را بررسی کنم تا بعد از پیدا کردن روشی امن، پول نقد خود در آن پس‌انداز کنید.

سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت چیست؟

قبل از بررسی روش‌های مناسب برای سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت، بهتر است ابتدا با این عبارت آشنا شوید تا به جای هدر دادن پول برای یک سرمایه‌گذاری اشتباه و مخاطره‌آمیز، روشی مطمئن پیدا کنید. در این صورت هر زمان که به پول نقد خود نیاز داشته باشید، به راحتی می‌توانید به آن دست پیدا کرده و برای رفع نیازهای روزمره از آن استفاده کنید.

به صورت کلی سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت به سرمایه گذاری‌هایی گفته می‌شود که برای مدتی کمتر از سه سال انجام می‌شود. اما افق زمانی طولانی‌تری بین 3 تا 5 سال و بلندتر در دسته سرمایه‌گذاری بلندمدت قرار می‌گیرد که می‌توانید با خیال راحت یک روش مناسب برای حفظ پول نقد خود و افزایش آن پیدا کنید. در ادامه چند روش موثر سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت را بررسی می‌کنیم.

حساب پس‌انداز با بازدهی بالا

اولین روشی که تمام افراد می‌توانند از آن استفاده کنند، قرار دادن پول نقد و پس‌انداز خود در حساب‌های بانکی سود ده است. البته به یاد داشته باشید که این روش سود چندانی ندارد؛ اما در عین حال گزینه خوبی برای افراد ریسک گریز مانند سالمندان است. همچنین اگر بعد از مدت کوتاهی به پول نقد خود نیاز دارید و می‌خواهید آن را از خطرات  و ریسک دور نگه دارید، این مدل سرمایه‌گذاری بهترین گزینه برای شما خواهد بود.

اوراق قرضه

گاهی اوقات بانک‌ها و برخی از شرکت‌های بزرگ تولیدی و ساختمانی یا کارخانجات برای تولید، ساخت و احداث بناهای جدید، نیاز به سرمایه‌های جدید دارند. در این صورت با انتشار اوراق قرضه عام، از مردم می‌خواهند که در این طرح شرکت کرده و از سود ثابتی در پایان هر ماه برخوردار شوند. این مدل سرمایه‌گذاری هم شباهت زیادی به افتتاح حساب‌های سود ده در بانک‌ها دارد؛ اما سوددهی در این روش حدود یک تا دو درصد بیشتر است. در عین حال اوراق قرضه به صورت سالانه منتشر می‌شود و بعد از پایان یک سال می‌توانید پول خود را همراه با سود ماهانه در اختیار بگیرید.

نکته مهمی که در این مدل سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت  و همچنین در روش افتتاح حساب سود ده وجود دارد، این است که برداشتن پول قبل از موعد سررسید سالانه باعث می‌شود که مقداری از سود آن کاهش پیدا کند. بنابراین در صورتی پول خود را از حساب بردارید که واقعا به آن نیاز دارید.

سرمایه‌گذاری در بورس

اگرچه سرمایه‌گذاری در بازار بورس، به عنوان روشی میان‌مدت و بلندمدت محسوب می‌شود؛ اما در صورتی که در نوسان گیری از این بازار تبحر دارید، گزینه خوبی برای سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت خواهد بود. البته به یاد داشته باشید که تمام افراد با دانش‌های مختلف نمی‌توانند از این روش استفاده کنند. بنابراین اگر فردی ریسک گریز هستید، بهتر است این روش را فراموش کنید.

سرمایه‌گذاری در املاک و مستغلات

این روش هم در بیشتر موارد به صورت بلندمدت سود ایجاد می‌کند؛ اما با انتخاب گزینه‌هایی که در آستانه رشد و افزایش قیمت هستند، می‌توانید به سود خوبی دست پیدا کنید. البته این روش هم مناسب کسانی است که به خوبی بازار املاک و مستغلات را بشناسند و موقعیت رشد مناطق مختلف را ارزیابی کنند. در غیر این صورت نباید انتظار رشد فزاینده از خرید املاک و مستغلات داشته باشید.

1-2

شرکت در وام‌های قرض‌الحسنه خانگی

یکی دیگر از روش‌های بسیار آسان، بدون ریسک و سریع برای دستیابی به پول نقد در زمان مناسب، شرکت در وام‌های قرض‌الحسنه خانگی است. همه ما به خوبی یا این روش آشنا هستیم  و با استفاده از این روش تا به حال توانستیم برخی از موانع مالی خود را رفع کنیم. مزیت این روش در بودن ریسک  و کوتاه‌مدت بودن آن است. همچنین به خوبی می‌توانید مبالغ اندک پس‌انداز خود را در پایان ماه ذخیره کنید و بعد از مدتی به پول مناسب برای رفع نیازهای خود برسید.

خرید قسطی

 وام‌ها مدل‌های مختلف دیگری هم دارند و استفاده از آن‌ها گزینه خوبی برای بهبود شرایط زندگی است. البته برخی از وام‌ها دارای نرخ بازدهی سنگین‌تری هستند و چندان به‌صرفه محسوب نمی‌شوند. اما برخی دیگر از آن‌ها گزینه خوبی برای بهبود شرایط زندگی به حساب می‌آیند. به‌طور مثال فرض کنید که می‌خواهید برای خانه یک وسیله جدید مانند لوازم صوتی و تصویری بخرید یا دکوراسیون مبلمان را تغییر دهید. در حال حاضر خرید تمام این وسایل باهم هزینه زیادی روی دست شما خواهد گذاشت و به احتمال زیادی نمی‌توانید همه آن‌ها را باهم بخرید.

برای این کار بهترین روش استفاده از وام مناسب برای خرید کالا است. در این صورت به راحتی می‌توانید تمام گزینه‌های مورد نیاز را بخرید و در آینده از محل پس‌انداز ماهانه مبلغ آن را پرداخت کنید. به‌طور مثال با ثبت نام خرید قسطی کالا می‌توانید تمام وسایل مورد نیاز را در زمان حال تهیه کنید و در طولانی مدت قسط آن را پرداخت کنید. با توجه به اینکه قیمت کالاهای مختلف مانند وسایل دیجیتال و برقی، وسایل دکوراسیون خانگی و سایر موارد با تورم فزاینده روبرو است، خرید اقساطی روشی منحصر به فرد و هوشمندانه برای مدیریت مالی محسوب می‌شود. در عین حال می‌توانید به این روش به عنوان یک سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت نگاه کنید.

علاوه بر موارد ذکر شده، هنوز هم روش‌های دیگری برای سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت وجود دارد. اما روش‌هایی که در این صفحه بیان شد، ریسک و مخاطره کمتری دارند و در مدت کوتاه می‌توانید به پول نقد خود با سودی محدود دست پیدا کنید.

 

 

 

 

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه