ارسال به دیگران پرینت

گوگل | خاموش شدن گوگل

اگر گوگل فقط برای 5 دقیقه خاموش شود کل دنیا سقط می شود!

با این که نمی‌توان تمام اینترنت را در گوگل خلاصه کرد؛ اما سال‌ها پس از راه‌اندازی این کمپانی، به نظر می‌رسید انتقال اطلاعات در بستر اینترنت عملا در سلطه گوگل است!

اگر گوگل فقط برای 5 دقیقه خاموش شود کل دنیا سقط می شود!

خاموش شدن گوگل

در سال ۲۰۱۳، قطعی پنج دقیقه‌ای گوگل در سرتاسر دنیا باعث شد که میزان ترافیک کلی اینترنت حدود ۴۰ درصد کاهش پیدا کند.

البته در این قطعی پنج دقیقه‌ای تنها سرویس جستجوی وب گوگل نبود که دچار اختلال شد؛ بلکه دیگر سرویس‌ها نظیر گوگل درایو و یوتیوب هم به طور کامل از دسترس خارج شدند.

خوشبختانه گوگل خیلی سریع این اختلال را برطرف کرد؛ به طوری که پس از تنها چهار دقیقه تمامی سرویس‌های گوگل مجددا مشغول به کار شدند. بلافاصله پس از وصل شدن مجدد گوگل، ترافیک جهانی این بار به میزان ۵۰ درصد افزایش یافت. این به آن معناست که بسیاری از فعالیت‌های روزمره کاربران در اینترنت به نوعی با گوگل و خدمات آن درگیر است!

بر اساس آن چه گفته شد، شکی نیست که قطعی گوگل، هر چند به مدت زمانی کوتاه می‌تواند تاثیر چشمگیری بر روی افراد مختلف بگذارد. هر چه باشد، گوگل با اختلاف بسیار زیادی محبوب‌ترین موتور جستجو در میان کاربران اینترنت است. بررسی‌های انجام‌شده در ایالات متحده آمریکا گویای این امر است که ۸۷ درصد از تمامی جستجوهای اینترنتی در این کشور از طریق گوگل انجام می‌شود؛ در حالی که مایکروسافت تنها صاحب ۷ درصد از این جستجوهاست.

علاوه بر این، مرورگر گوگل کروم را نیز نباید از یاد برد که با اختلاف بسیار زیادی پرطرفدارترین مرورگر دنیا به شمار می‌رود. بر اساس گزارشی که سال گذشته توسط Techradar انجام شد، گوگل کروم در سال ۲۰۲۱ با در اختیار داشتن حدود ۳.۳ میلیارد کاربر، بیش از ۴۱ درصد تمامی کاربران اینترنتی را در سلطه خود داشت.

در این زمینه، مرورگر سافاری اپل با اختلافی چشمگیر در رده دوم قرار دارد و آمار کاربران سایر مرورگرها در مقایسه با گوگل کروم کاملا قابل صرفنظر کردن است! لازم به ذکر است که این روند در سال ۲۰۲۲ هم ادامه یافته و گوگل کروم همچنان پراستفاده‌ترین مرورگر برای کاربران اینترنت به شمار می‌رود.

با این تفاسیر می‌توان حدس زد که یک خاموش شدن ساده پنج دقیقه‌ای مجدد گوگل می‌تواند خسارتی چند میلیارد دلاری را در سطح جهان به بار بیاورد. بنابراین، بار دیگر می‌توان به این نتیجه رسید که قطعی گوگل، یعنی قطعی اینترنت؛ چرا که خاموش شدن سرویس‌های این کمپانی می‌تواند منجر به چنان کاهشی در حجم ترافیک جهانی شود که انگار اینترنت هنوز در سرتاسر دنیا فراگیر نشده است!

تبعات قطع شدن گوگل در ایران

علیرغم تلاش‌هایی که در سال‌های اخیر برای تفکیک ترافیک داخلی از خارجی و خارج کردن گوگل از چرخه امور روزمره کاربران در کشورمان انجام می‌شود، سرویس‌های این کمپانی روز به روز در حال گسترده‌تر شدن در میان اقشار مختلف جامعه هستند.

با وجود این که سرویس‌هایی مانند یوتیوب سال‌هاست که از دسترس عامه مردم خارج هستند؛ اما این مانع افزایش نرخ نفوذ گوگل در زندگی روزمره کاربران ایرانی نشده است. موتور جستجوی گوگل، سیستم عامل اندروید و سرویس ایمیل Gmail از جمله مهم‌ترین سرویس‌های این کمپانی هستند که ما ایرانی‌ها، همانند بسیاری افراد دیگر در سرتاسر دنیا، به طور روزمره از آن‌ها بهره می‌گیریم. علاوه بر این، گوگل آنالیتیکس و یا گوگل ادز هم سرویس‌های مبتنی بر وب دیگری هستند که برای کسب درآمد بخش قابل توجهی از جامعه کشورمان ضروری به نظر می‌رسند.

بنابراین قطع دسترسی به سرویس‌های گوگل می‌تواند خسارات جبران‌ناپذیری برای صاحبان کسب و کار و کاربران عادی در ایران داشته باشد. در این میان، صاحبان کسب و کار متحمل ضرر سنگین‌تری می‌شوند و حتی در صورت طولانی‌تر شدن این قطعی‌ها ممکن است در نهایت شغل خود را هم از دست بدهند.

به این ترتیب با توجه به این که برخی سرویس‌های گوگل برای کسب و کارهای مختلف حیاتی بوده و بعضا جایگزینی هم برای آن‌ها وجود ندارد، سوال بزرگ اینجاست که مسئولین برای جبران این خسارات بزرگ ناشی از قطعی‌های اخیر چه تدبیری اندیشیده‌اند؟ آیا برنامه‌ای وجود دارد که در صورت قطع مجدد دسترسی کاربران و یا اعمال تحریم‌های بیشتر از سوی این کمپانی برای کاربران ایرانی، صاحبان کسب و کارها مورد حمایت واقع شوند؟

 

منبع : خبر آنلاین
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه