ارسال به دیگران پرینت

قاتل| قاتل نامرئی | هفت کشته به دست قاتل نامرئی

قاتل نامرئی هفت نفر در کرمانشاه را بیشتر بشناسید | مرگ خاموش هفت کرمانشاهی

مرگ خاموش هفت کرمانشاهی/ قاتل نامرئی را بیشتر بشناسید

قاتل نامرئی هفت نفر در کرمانشاه را بیشتر بشناسید | مرگ خاموش هفت کرمانشاهی

با توجه به برودت هوا و افزایش استفاده از وسایل گرمایشی در نیمه دوم سال، آمار تلفات مسمومیت با گاز منوکسیدکربن در این دوره زمانی معمولا نسبت به نیمه اول سال، افزایش دارد.

وی با بیان اینکه در نیمه نخست امسال اجساد معاینه شده در مراکز پزشکی قانونی استان کرمانشاه باتشخیص علت مرگ مسمومیت با گاز مونواکسید کربن هفت نفر (پنج زن و ۲ مرد) بوده است، گفت: این تعداد نسبت به مدت مشابه سال قبل (۶ ماهه نخست سال ۱۴۰۰) که تعدا متوفیان ۱۰ نفر (۶ زن و چهار مرد) بوده کاهش داشته است.

مدیرکل پزشکی قانونی استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: مونوکسید کربن گازی بی‌رنگ، بی‌بو، بی‌مزه و غیرمحرک است و مسمومیت با آن به سادگی رخ می‌دهد. مرگ بر اثر گازگرفتگی به «مرگ خاموش» معروف است که به استناد آمارهای موجود ضمن هشدار نسبت به افزایش تلفات مسمومیت با گاز منوکسیدکربن در نیمه دوم سال بر رعایت نکات ایمنی در نصب و به کارگیری وسایل گرمایشی در فصل پاییز و زمستان تأکید و به توصیه های ایمنی در خصوص سالم بودن و استفاده صحیح از وسایل گرمایشی و مسیر خروجی گاز از دودکش این وسایل توجه کنند.

خانی ادامه داد: نخستین نشانه‌های مسمومیت با این گاز، ایجاد حالت ضعف و سستی در بدن است. در واقع مانند آنفلوآنزا، حالت‌های تهوع، استفراغ و خستگی در فرد ظاهر می‌شود، اما بر خلاف آنفلوآنزا، مسمومیت با مونوکسید کربن موجب تب نمی‌شود بنابراین اگر چند نفر در خانه این نشانه‌ها را تجربه می‌کنند یا با نشانه‌های دیگری مثل سردرد، درد شکمی، سرگیجه، تهوع و استفراغ، ایجاد حالت دوبینی و تنفس‌های سریع و کوتاه مواجه شدند باید هر چه سریع‌تر به درمان اقدام کنند.

وی اظهار کرد: بر اثر تنفس بیش از اندازه مونوکسیدکربن، این گاز خطرناک در خون جایگزین اکسیژن می‌شود و با از بین رفتن اکسیژن، سلول‌ها در سراسر بدن می‌میرند و فعالیت اندام‌ها متوقف می‌شود که این مسمومیت به وسیله انواع وسایل گازسوز از جمله بخاری، آبگرم کن، پیک نیک و حتی زغال ایجاد می‌شود.

خانی تاکید کرد: مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن ممکن است موجب احساس خواب آلودگی در فرد شود و افراد اغلب این نشانه را به عنوان عامل نگران کننده در نظر نمی‌گیرند در حالی که خواب رفتن و تداوم تنفس مونوکسید کربن به تشدید مسمومیت یا مرگ منجر می‌شود.

منبع : فرتاک نیوز
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه