ارسال به دیگران پرینت

اعتراضات | حل اعتراضات | راه حل ریشه ای اعتراضات

راهکار‌هایی برای حل ریشه‌ای اعتراضات: به مردم دروغ نگویید؛ تحلیل غلط نکنید؛ زندانیان سیاسی را آزاد کنید

جدی گرفتن تمامی مشکلات و معضلاتی که باعث بروزاعتراضات می‌شود. مثل رفتار‌های دستگاه‌های حکومتی بویژه سازمان‌های امنیتی و انتظامی واداری با مردم به طوری که بهانه برای بروز اعتراضات ایجاد نشود.

راهکار‌هایی  برای حل ریشه‌ای اعتراضات: به مردم دروغ نگویید؛ تحلیل غلط نکنید؛ زندانیان سیاسی را آزاد کنید

: شاید دولت نتواند جلوی برنامه‌ریزی و اقدامات خارجی‌ها و دولت‌های متخاصم رابرای برپایی حرکت‌های اجتماعی درداخل کشور بگیرد، اما حاکمیت می‌تواند دست به اقداماتی بزند تا ازایجاد بستر و زمینه برای ظهور نا آرامی‌هایی که از سال ۱۳۸۸ تا کنون هر چند وقت یکبار رخ داده‌اند تا حد زیادی جلوگیری کند.

ابرمعضلات موجود درکشور مثل تورم، بیکاری، عدم توسعه کشور، خشکسالی، معضلات معیشتی، تخریب شدید محیط‌زیست و... باعث شده تا هرچند وقت یکبار تعدادی از اقشار مختلف مردم مثل بازنشستگان، فرهنگیان و دانشجویان دست به اعتراض بزنند. وقوع چنین حوادثی موجب شده تا اوضاع ایران در یک چرخه معیوب و یک حلقه باطل قرار گیردبطوری که انجام هر اقدامی توسط دولتمردان نه‌تن‌ها از مشکلات و گرفتاری‌های مردم نمی‌کاهد، بلکه وضع کشور را نیز وخیم‌تر می‌کند. برای مثال، افزایش حقوق، باعث افزایش نقدینگی می‌شود. افزایش نقدینگی موجب بالا رفتن تورم می‌شود و تورم هم باعث افزایش نارضایتی می‌گردد. ویا اینکه وجود گشت ارشاد باعث ناراحتی تعداد زیادی از مردم به ویژه بسیاری از خانم‌ها می‌شود. رفتار‌های برخی مأمورین انتظامی و امنیتی در گشت ارشاد باعث اتفاقات ناخواسته‌ای مانند مرگ مهسا امینی می‌شود. فوت مهسا باعث ایجاد اعتراضات در کشور می‌شود. برای مقابله با اعتراضات صورت گرفته، دولت ناچار به مسدود سازی شبکه‌های اجتماعی می‌شود و پلیس با معترضین برخورد می‌کند و تعدادی از آن‌ها را دستگیر می‌کند. این رفتار‌ها به نوبه خود باعث افزایش نارضایتی مردم ازحاکمیت می‌شوند؛ بنابراین همچنان این چرخه باطل و معیوب ادامه می‌یابد.
حال چه باید کرد تا کشور از دام این چرخه معیوب نجات یابد و شرایط جامعه عوض شود به طوری که اقدامات حکومت باعث افزایش رضایت مردم شود و کشور، از عقب ماندگی‌ها نجات یابد و ایران حرکت رو به توسعه را آغاز کند؟ کسانی که با درس سیستم‌های پویا آشنا هستند می‌دانند که درچنین شرایطی باید اقداماتی انجام داد تا سیستم وارد چرخه مطلوب و یا حلقه منفی شود. به این مفهوم که انجام هر اقدامی ازسوی حاکمیت، باعث افزایش رضایت مردم و درنتیجه کاهش مشکلات و گرفتاری‌های کشور شود. بنابراین، برای برون رفت از وضع موجود، توجه به نکات زیر ضروری است.

۱- جدی گرفتن تمامی مشکلات و معضلاتی که باعث بروزاعتراضات می‌شود. مثل رفتار‌های دستگاه‌های حکومتی بویژه سازمان‌های امنیتی و انتظامی واداری با مردم به طوری که بهانه برای بروز اعتراضات ایجاد نشود.
۲- کمتر حرف زدن مسئولین و گوش کردن به حرف اکثریت مردم و نخبگان و شنیدن نظرات کارشناسان حوزه‌های مختلف
۳- مشخص نمودن این که دستگاه‌های مختلف حاکمیتی چه کار‌هایی را نباید بکنند و چه اقداماتی را نباید انجام دهند.
۴- بررسی نتایج اجرایی بعضی از قوانین و مقررات و نیز ارزیابی عملکرد برخی از سازمان‌ها مثل گشت ارشاد و ستاد امر به معروف به طوری که اگر وجود آن‌ها از نبود آن‌ها زیان بارتر است، فوری تعطیل شوند. در وضع فعلی مشاهده می‌شود که عملکرد گشت ارشاد باعث افزایش بدحجابی در کشور شده است.
۵- اولویت دادن به اقداماتی که منجر به رضایت اکثریت مردم می‌شوند مثل کاهش حجم زندانیان، تسهیل امور اداری، رفع مسدودسازی از اینترنت و شبکه‌های مجازی، توسعه بهره‌گیری از فضای مجازی و رفع محدودیت‌ها از شخصیت‌های علمی، فرهنگی، سیاسی، هنری، ورزشی و اجتماعی کشور.
۶- رعایت حرمت زنان و احترام بیشتر به آن‌ها نسبت به مردان و عدم درگیر شدن با زنان و دختران و عدم بازداشت آن‌ها به هیچ عنوان
۷- حذف زندانی سیاسی از آمار زندانیان کشور
۸- رفتار خودی داشتن با معترضان و استفاده از شیوه قرآنی رحماء بینهم و درگیر نشدن با مردم
۹- استقبال از نقد و انتقاد و دیدگاه‌های متفکرین و دانشگاهیان و حوزویان و احزاب و انجمن‌ها و سازمان‌های مردم نهاد
۱۰- عدم افزایش انتظارات مردم با بیان وعده‌های غیرعملی
۱۱- نگفتن دروغ در شرح وقایع رخ داده
۱۲- عدم بیان تحلیل‌های غیرواقعی
۱۳- دراولویت قرار دادن عملی توسعه اقتصادی کشور با تکیه بر اقتصاد دانش بنیان و تدوین الگوی توسعه ایران با بهره گیری از نخبگان این حوزه
۱۴- بازخوانی و به روز رسانی فهم متولیان و تصمیم گیرندگان و قانون گذاران از مبانی و مناسک دینی.

 

منبع : انتخاب
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه