ارسال به دیگران پرینت

ورم | ورم پا | دلیل ورم پا

دلیل ورم کردن پا چیست؟ | چرا برخی افراد پاهایشان ورم میکند

اگر پوشیدن و درآوردن جوراب و کفش‌هایتان و تکان دادن مچ پاهایتان برایتان سخت شده است، این امر نشان از وجود تورم در پاهای شما دارد.

دلیل ورم کردن پا چیست؟ | چرا برخی افراد پاهایشان ورم میکند

دلیل ورم کردن پا چیست؟

تورم پاها می‌تواند به صدها دلیل مختلف رخ بدهد و ممکن است ناشی از مشکلات جدی باشد. ورم پا علامت تجمع آب یا التهاب بافت‌ها یا مفاصل است و در هر قسمت از پا از قبیل ران، زانو، ساق‌ پا، مچ یا کف پا ایجاد می‌شود.

علائم تورم پاها چیست؟

اگر پوشیدن و درآوردن جوراب و کفش‌هایتان و تکان دادن مچ پاهایتان برایتان سخت شده است، این امر نشان از وجود تورم در پاهای شما دارد.

برخی از علائم تورم پا عبارت‌اند از:

هنگامی که جوراب خود را در می‌آورید اثرات تورفتگی و جای کش جوراب روی پوست شما باقی بماند.

احساس سنگینی، بی‌حسی و یا خارش در پاهایتان داشته باشید.

پوست پایتان پف کرده باشد و درد داشته باشد.

دلیل ورم پا چیست؟

ورم کردن می‌تواند ناشی از صدها علت باشد. گاهی ممکن است به دلیل ایستادن به مدت طولانی پاهای شما ورم کند و گاهی ممکن است نشان از یک بیماری جدی باشد.

1. آماس یا تورم 

یکی از دلایل شایع ورم ساق پا یا ورم مچ پا تاثیر گرانش بر مایعات بدن است. معمولا افرادی که تمام روز و به مدت طولانی سرپا هستند و یا ساعت‌ها در ماشین و یا هواپیما می‌نشینند دچار ورم پا می‌شوند که این ورم طبیعی است و به این ورم ایجاد شده اِدِم می‌گویند و در افرادی که اضافه وزن دارند و یا باردار هستند بسیارشایع است. 

در این شرایط شما باید مصرف نمک را محدود کنید. هنگام سفر کردن باید مرتب از جای خود بلند شوید و حرکات کششی انجام دهید. اگر ورم پاهای شما کم است می‌توانید برای بهبود ورم پیاده‌روی کنید.

2. ترومبوز ورید عمقی 

وجود لخته خون در رگ‌های پا می‌توانند جریان برگشتی خون از پاها به قلب را با مشکل مواجه کند و مسدود کند و موجب ایجاد تورم در پا و مچ پا شود. لخته‌های خون می‌توانند سطحی و فقط در زیر پوست باشند و یا می‌توانند عمیق باشند که از آن به عنوان ترومبوز ورید عمقی DVT یاد می‌شود. 

علائم ترومبوز ورید عمقی عبارت‌اند از: 

رگ‌های متورم نزدیک سطح پوست

درد یا احساس درد هنگام لمس پاها 

تورم در یک پا همراه با پوست قرمز و یا حساس شده به لمس

ترومبوز ورید عمقی به خودی خود کشنده نیست. اما اگر لخته آزاد شود می‌تواند به سمت ریه‌های شما حرکت کند و جریان خون را مسدود کند و منجر به آمبولی ریه شود که در این صورت بسیار جدی و خطرناک است.

در صورت مشاهده علائم DVT باید سریعا به دنبال درمان باشید تا خطر آمبولی ریه را کاهش دهید. بالا بردن پاها، پوشیدن جوراب‌های ضد آمبولی، انجام مدیتیشن و درمان با جراحی از سوی پزشکان توصیه شده است.

3. بیماری قلبی، کلیوی یا کبدی

وقتی اندام‌های شما به درستی کار نکنند، مایعات بدن در پاهای شما جمع می‌شوند و باعث ایجاد تورم در پاهای شما می‌شوند. نارسایی قلبی، مشکلات کلیوی و بیماری‌های کبدی همگی باعث تورم پاها می‌شوند. در این صورت باید به پزشک مراجعه کنید و تحت درمان باشید.

4. بیماری ورم لنفاوی 

آسیب به رگ‌های لنفاوی، باعث تجمع مایع لنف در بافت‌ها شده و ورم ایجاد می‌کند. درمان‌های رایج برای ورم لنفاوی عبارت‌اند از: 

پوشیدن جوراب‌های ضد ورم

ورزش

جراحی

ماساژ تخلیه لنف

5. نارسایی وریدی 

گاهی اوقات رگ‌های پای شما ضعیف می‌شود و نمی‌تواند خون را به قلب بازگرداند و در نتیجه باعث تجمع مایعات بدن و تورم در پاها می‌شوند. 

تغییر سبک زندگی، ورزش و کاهش وزن، پوشیدن جوراب‌های ضد ورم، استفاده از دارو و یا درمان با جراحی برای نارسایی وریدی توصیه شده است.

انواع عفونت‌ها، آسیب‌ها و بیماری‌هایی مانند آرتریت نیز می‌توانند باعث تورم پا شوند. اگر پاهای شما به مدت طولانی متورم بماند، به طور مرتب متورم شود، فقط یک پا دچار ورم شود باید سریع‌تر به پزشک مراجعه کنید.

(استفاده از مطالب اختصاصی 55آنلاین بدون ذکر منبع ممنوع است.)

منبع : ۵۵ آنلاین
به این خبر امتیاز دهید:
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه