ارسال به دیگران پرینت

ریزش مو | ریزش مو در نوجوانی

دلیل ریزش مو در نوجوانی چیست؟ | راهکارهایی را برای درمان ریزش مو در نوجوانی

اگرچه ریزش مو یک مشکل رایج است که خیلی‌ها در طول زندگی آن را تجربه می‌کنند، اما در نوجوانان یک مشکل آسیب زا به حساب می‌آید.

دلیل ریزش مو در نوجوانی چیست؟ |  راهکارهایی را برای درمان ریزش مو در نوجوانی

اگرچه ریزش مو یک مشکل رایج است که خیلی‌ها در طول زندگی آن را تجربه می‌کنند، اما در نوجوانان یک مشکل آسیب زا به حساب می‌آید. ریزش مو در  نوجوانی می‌تواند سبب ضعیف شدن عزت نفس افراد شود. اگر شما یا یکی از عزیزان‌تان با چنین مشکلی رو به رو هستید، حتما این مطلب را مطالعه نمایید. در این نوشتار برخی دلایل ریزش مو در نوجوانان را مطرح خواهیم کرد. همچنین راهکارهایی را برای درمان ریزش مو در نوجوانی در اختیار شما قرار خواهیم داد.

ریزش مو در نوجوانی؛ ژنتیک

الگوی طاسی مردانه یا الگوی طاسی زنانه رایج‌ترین نوع ریزش مو است که می‌تواند در سنین جوانی اتفاق بیفتد. در این نوع ریزش مو، ریزش شدید شده و موها نازک می‌شوند. در این وضعیت هیچ راهی برای پیشگیری جز گزینه‌های درمانی وجود ندارد. اگر یکی از والدین یا بستگان نزدیک شما الگوی طاسی مردانه یا زنانه را تجربه کرده باشد، ممکن است شما هم آن را تجربه کنید. زیرا ژنتیک در این مورد تاثیر زیادی دارد.

آلوپسی آرئاتا

این مشکل را جدی بگیرید. زیرا آلوپسی آرئاتا یک اختلال خود ایمنی شایع است که اغلب منجر به ریزش مو غیرقابل پیش بینی می‌شود. در بیشتر این موارد، موهای تمام بدن– از سر گرفته تا موهای بدن و حتی مژه‌ها – بریزد می‌ریزند. چنین مشکلی ممکن است در سنین ۳۰ سالگی بروز کند، اما گاهی افراد در سنین پایین نیز دچار این اختلال می‌شوند. بنابراین اگر به طور ناگهانی متوجه ریزش موی خود به مقدار زیاد در قسمت‌های مختلف بدن خود شدید، حتما به پزشک مراجعه کنید.

ریزش مو در نوجوانی؛ سوء تغذیه

متاسفانه یکی از بدترین عادات نوجوانان، بی توجهی به سلامت بدن شان است. نوجوانان همیشه مشغول خوردن غذاهای ناسالم هستند، یا رژیم‌‌هایی را دنبال می‌‌کنند که نه تنها موارد مغذی ندارد، بلکه بیشتر مواد مغذی بدن را از بین می‌برد. یکی از دلایل ریزش مو نیز درست غذا نخوردن است. بنابراین اگر به دنبال جلوگیری از ریزش مو در دوران نوجوانی هستید، حتما رژیم غذایی غنی از ویتامین A، ویتامین C، آهن و روی مصرف کنید.

اگر به دنبال روش درمانی هستید، بخوانید: درمان ریزش مو در مردان: ۱۶ راهکار موثر برای رفع این مشکل

عدم تعادل تیروئید

عدم تعادل تیروئید در دوران نوجوانی وضعیت غیرمعمولی است و جدا از ایجاد مشکل در سلامت شما، می‌تواند سبب ریزش مو در نوجوانان شود. به خصوص اگر این اختلال طولانی مدت باشد. بنابراین اگر دچار عدم تعادل تیروئید باشید، موهای شکننده ای خواهید داشت که به راحتی می‌ریزند. با این حال، اگر فرد برنامه درمانی مناسبی را دنبال کنند، می‌تواند از ریزش موی ناشی از عدم تعادل تیروئید جلوگیری کند.

سندرم تخمدان پلی کیستیک

گفته می‌شود که از هر ده زن یک نفر در طول زندگی خود سندرم تخمدان پلی کیستیک یا PCOS را تجربه می‌کند و جدا از چرخه قاعدگی نامنظم و آکنه به دلیل سطوح بیش از حد آندروژن، PCOS همچنین می‌تواند منجر به نازک شدن مو شود که به نوبه خود می‌تواند سبب ریزش مو در دختران نوجوان شود. اما نترسید. اگر به دنبال درمان PCOS خود باشید، می‌توانید از ریزش موهای خود نیز جلوگیری کنید.

مصرف داروهای خاص

برخی داروهای خاص وجود دارند که به شما در درمان بیماری‌های تان کمک می‌کنند، اما آیا می‌دانستید داروهایی وجود دارد که سبب ریزش مو در نوجوانان می‌شوند؟ این داروها می‌تواند شامل داروهای ضدافسردگی، آنتی بیوتیک‌ها و داروهای درمان آکنه باشد. بنابراین اگر بعد از مصرف چنین داروهایی متوجه عوارض جانبی خاصی شدید، فورا به پزشک مراجعه کنید.

دلایل دیگر ریزش مو در نوجوانی

در هنگام نوجوانی، خیلی‌ها تمایل به تست کردن رنگ موهای مختلف دارند. اما مشکل زمانی ایجاد می‌شود که با رنگ کردن مدوام موها، ریشه آن‌ها را سفید کنید. سفید شدن ریشه موها می‌تواند آن‌ها را ضعیف کند. آن وقت آسیب زیادی به موها وارد می‌شود. رنگ مدوام و مختلف موها را ضعیف، شکننده و مستعد ریزش می‌کند. و همین امر در حالت دادن موها با حرارت بالا و درمان‌های شیمیایی غیر ضروری مو نیز صدق می‌کند! اگر اخیرا برای پرپشت کردن موهای خود از روش‌های مختلف استفاده کرده اید و دچار ریزش مو شده اید، احتمال همین موضوع دلیل ریزش موهای شما است.

اکنون که علل بالقوه ریزش مو در نوجوانان را می‌‌دانید، حتما باید قبل از هر گونه نتیجه‌گیری، به پزشک مراجعه کنید و راه درمانی مناسب را انتخاب کنید. از طرفی شما می‌توانید با درمان‌های خانگی و روش‌های طبیعی از ریزش موهای خود جلوگیری کنید. در ادامه به چند روش درمانی ساده پرداخته ایم. برخی از روش‌های درمانی ریزش مو در دوران نوجوانی به قرار زیر هستند:

۱. استفاده منظم از روغن مو

چرب کردن منظم موها فولیکول‌های مو را در پوست سر تحریک کرده و رشد موی سالم را تقویت می‌کند. به این معنی که می‌توانید در دوران نوجوانی، با استفاده از روغن مو، از ریزش موهای خود جلوگیری کنید. این روش درمانی را امتحان کنید، حداقل چند بار در هفته موهای خود را چرب کنید، تا در کمترین زمان موهای قوی و ضخیم داشته باشید.

۲. اجتناب از مواد شیمیایی

از به کار بردن مواد شیمیایی برای مو خودداری کنید، به خصوص اگر موهای ضعیف و شکننده دارید. هر نوع آسیبی که به موهای شما وارد شود می‌‌تواند سبب ریزش آن شود، بنابراین برای حفظ سلامت موهای تان نباید ریشه مو را رنگ کنید. علاوه بر این، از درمان‌های شیمیایی دوری کنید. موهای خود را بیش از حد و با حرارت بالا حالت ندهید.

۳. ریزش مو در نوجوانی؛ سالم زندگی کنید

داشتن یک زندگی بدون استرس، یا داشتن یک رژیم غذایی سالم و برنامه ورزشی منظم مواردی است که می‌توانند در حفظ سلامت موهای شما موثر باشند. استرس می‌‌تواند سبب ریزش موهای شما شود. پس سعی کنید از استرس دور بمانید، با چنین سبک زندگی می‌توانید موهای سلام و پرپشتی داشته باشید.

از این روش درمانی استفاده کنید: ۱۰ روش عالی درمان خانگی ریزش مو

۴. مکمل مصرف کنید

اگر در رژیم غذایی می‌توانید مواد مغذی کافی دریافت کنید، یا اگر احساس می‌‌کنید مستعد ریزش بیش از حد مو هستید، با پزشک متخصص مشورت کنید و از مکمل‌ها برای دریافت مواد مغذی مورد نیاز بدن خود، استفاده کنید. امروزه، مجموعه ای از مکمل‌ها وجود دارند که به تحریک رشد مو و جلوگیری از ریزش مو کمک می‌کنند.

کلام آخر

در بیشتر موارد، برای هر مشکلی درمانی وجود دارد، و بهترین راه حل شما این است که به محض مشاهده علائم ریزش غیر طبیعی مو، با پزشک مشورت کنید. به خصوص اگر ریزش مو در نوجوانی اتفاق بی افتد. به خاطر داشته باشید که با درمان مناسب، می‌توانید تمام آسیب‌های ناشی از ریزش مو در دوران نوجوانی خود را درمان کنید و موهای سالم و پرپشت داشته باشید.

منبع : خبرنامه
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه