ارسال به دیگران پرینت

انتقال کم‌هزینه پول به اروپا ممکن شد

وزارت امور خارجه ایران، طی نامه‌ای به اتاق تهران، از اعلام همکاری بانک پوپولاره دی‌سوندریوی ایتالیا با بانک‌های ایرانی خبر داده است. هزینه کمیسیون بانکی برای انتقال هر ۱۰۰۰ یورو، یک و نیم یورو اعلام شده است. به این ترتیب امکان انتقال مستقیم پول به شعب این بانک در ایتالیا فراهم شده است که کاهش هزینه‌ها و در نتیجه کاهش ریسک انتقال را در مقایسه با انتقال پول از طریق صرافی در پی دارد‌.

انتقال کم‌هزینه پول به اروپا ممکن شد

۵۵آنلاین :

تعاملات جدید بانکی با اروپا برای فعالان اقتصادی ایرانی به‌واسطه انتقال پول با هزینه کم به اروپا کلیدخورد. وزارت امور خارجه ایران، طی نامه‌ای به اتاق تهران، از اعلام همکاری بانک پوپولاره دی‌سوندریوی ایتالیا با بانک‌های ایرانی خبر داده است. هزینه کمیسیون بانکی برای انتقال هر 1000 یورو، یک و نیم یورو اعلام شده است.

با توجه به اینکه میزان جابه‌جایی پول از سوی تجار ارقام بالایی است، این میزان برای آنها نیز مقرون به‌صرفه خواهد بود. به‌طور مثال اگر یک تاجر قصد جابه‌جایی یک میلیون یورو (4میلیارد و 225 میلیون تومان )را داشته باشد، تنها 1500 یورو پرداخت می‌کند که معادل 6 میلیون و 337 هزار و 500 تومان(براساس نرخ یورو 4225 تومان) است. بانک ایتالیایی پوپولاره دی سوندریو که در استان سوندریو در منطقه لومباردی این کشور واقع است، در شاخص فوتسی بورس ایتالیا جزو شرکت‌های دارای سرمایه متوسط است. این بانک که در سال 1871 تاسیس شده، به همراه یک بانک دیگر بنام کردیتو والتلینز، دو بانک بزرگ استان سوندریو هستند. این بانک در سال 2014 دارای درآمدی بالغ بر 55/ 97 میلیون یورو بوده و ارزش کل دارایی‌های آن به 57/ 32 میلیارد یورو بالغ شده است. موسسه رتبه‌سنجی مودیز در رتبه‌بندی سال 2016 خود رتبه اعتباری درازمدت این بانک را BBB اعلام کرده است.

در این رابطه مقیاس و شرح رتبه‌‌ اعتباری بلندمدت «فیچ» به صورت زیر است:

»AAA, AA, A, BBB, BB, B, CCC, CC, C, RD, D«

بر این اساس به ترتیب از رتبه AAA تا D کیفیت رتبه اعتباری کاهش و ریسک اعتباری افزایش می‌یابد.

براساس آنچه که در نامه مدیرکل غرب اروپای این وزارتخانه به معاون بین‌الملل اتاق تهران آمده است، بانک پوپولاره دی‌سوندریو، رابطه بانکی با 20 بانک ایرانی را پذیرفته و تایید کرده است. به این ترتیب امکان انتقال مستقیم پول به شعب این بانک در ایتالیا فراهم شده است که کاهش هزینه‌ها و در نتیجه کاهش ریسک انتقال را در مقایسه با انتقال پول از طریق صرافی در پی دارد‌. همچنین این مراوده پولی در بستری شفاف‌تر برابر با قوانین گروه ویژه اقدام مالی FATF انجام می‌شود.

در اطلاعاتی که از سوی دفتر بین‌المللی بانک سوندریو در مورد روابط پولی ایران و ایتالیا ارائه شده نیز آمده است: در فاصله سال‌های 2010 تا 2015 به‌دلیل تشدید تحریم‌ها و نبود ارتباط مستقیم بانکی، میان ایران و غرب، نقل‌وانتقال پول از طریق صرافی‌ها به‌عنوان راه‌حلی جایگزین مطرح و باب شد. در این نحوه از انتقال پول، موسسات اعتباری ثالثی که هیچ ارتباطی با معامله یا انتقال سرمایه ندارند، از کشوری ثالث، دخیل هستند. متاسفانه استفاده از صرافی‌ها امکان بررسی صحیح مبدا پول را بسیار دشوار کرده و اصولا با قوانین ضدپولشویی مصوب بانک مرکزی ایتالیا و نهاد بین‌المللی گروه ویژه اقدام مالی در تضاد آشکار است.

در سال 2016 بانک پوپولاره دی‌سوندریو در راستای شفاف‌سازی عملیات بانکی و با هدف حل مساله و همچنین تسهیل روابط تجاری میان ایران و ایتالیا نسبت به ایجاد روابط مستقیم بانکی با بانک‌ها و موسسات مالی معتبر ایران اقدام کرد. این امکان هم‌اکنون فراهم شده است و به نظر می‌رسد فعالان اقتصادی برای انجام امور جاری خود و نقل‌وانتقال پول بهتر باشد از این کانال که امنیت بالاتری نسبت به صرافی‌ها دارد استفاده کنند. ضمن اینکه بسیاری از نقل‌وانتقالات پولی از طریق صرافی‌ها با مشکل مواجه می‌شود و پول به مبدا بازگردانده می‌شود. بانک پوپولاره دی‌سوندریو همچنین اعلام کرده است که این امکان تنها مختص بازرگانان نیست و دانشجویان ایرانی در ایتالیا نیز می‌توانند نسبت به انتقال پول از حساب شخصی یا حساب والدین خود در بانک‌های ایرانی اقدام کنند که در نتیجه آن مبلغ مورد نیاز آنها با سرعت بیشتری وارد حساب‌شان در ایتالیا خواهد شد.

منبع : اقتصاد نیوز
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه