ارسال به دیگران پرینت

سکسکه | بند آوردن سکسکه | دلیل سکسکه

راه‌حل‌هایی عجیب برای بند آوردن سکسکه| دلیل واقعی سکسکه چیست؟

تمام افراد سکسکه را تجربه کرده‌اند. سکسکه علت و زمینه ایجاد یک بیماری نیست و به همین دلیل جای نگرانی ندارد.

راه‌حل‌هایی عجیب برای بند آوردن سکسکه| دلیل واقعی سکسکه چیست؟

راه‌حل‌هایی عجیب برای بند آوردن سکسکه| دلیل واقعی سکسکه چیست؟

تمام افراد سکسکه را تجربه کرده‌اند. سکسکه علت و زمینه ایجاد یک بیماری نیست و به همین دلیل جای نگرانی ندارد. سکسکه به طور طبیعی بعد از چند دقیقه از بین می‌رود اما اگر پس از گذشت 24 ساعت همچنان ادامه داشته باشد و به اقدامات رفع‌کننده واکنشی نشان ندهد به آن سکسکه مقاوم گفته می‌شود و باید به پزشک مراجعه کرد. اما سکسکه چرا اتفاق می‌افتد و چه اقداماتی جهت رفع آن می‌توان انجام داد؟

راه‌حل‌‌های توقف سکسکه به اندازه خود سکسکه مرموز هستند. تحقیقات زیادی در مورد نحوه توقف سکسکه وجود ندارد اما درمان‌های خانگی کمک‌کننده برای متوقف کردن سکسکه وجود دارد.

چه عواملی باعث بروز سکسکه می‌شود؟

قرن‌ها پیش مردم معتقد بودند که سکسکه به معنای جهش رشد کودکان است اما امروزه کارکرد سکسکه را می‌دانیم. زمانی که دیافراگم شما تحریک شود، شروع به اسپاسم (انقباض غیرارادی عضله) می‌کند و این اسپاسم باعث سکسکه می‌شود.

به گفته پزشکان سکسکه زمانی اتفاق می‌افتد که در مسیرهای عصبی که از مغز به دیافراگم منتهی می‌شوند، اختلالی رخ دهد.

شاید برایتان عجیب باشد اما از محیط گرفته تا موادی که مصرف می‌کنید می‌توانند باعث ایجاد سکسکه شوند. سکسکه می‌تواند به دلیل سریع غذا خوردن، نوشیدن نوشابه‌های گازدار و یا بر اثر هیجان یا اضطراب بیش از حد اتفاق بیفتد.

چگونه می‌توان سکسکه را به طور طبیعی درمان کرد؟

احتمالا در مورد درمان دارویی سکسکه شنیده‌اید اما به گفته متخصصان هیچ کدام از این درمان‌های دارویی پایه علمی ندارند. با این وجود، برخی شواهد حاکی از آن است که افزایش دی‌اکسید کربن ممکن است کمک ‌کند.

روش‌های توقف سکسکه 

1. حبس تنفس خود به مدت کوتاه: حبس کردن تنفس، میزان دی‌اکسید کربن را در ریه‌ها افزایش می‌دهد و ممکن است باعث توقف اسپاسم دیافراگم شود و در نتیجه سکسکه را متوقف کند.

2د تنفس در یک کیسه کاغذی: تنفس در یک کیسه کاغذی نیز باعث افزایش مصرف دی‌اکسید کربن می‌شود. کیسه را روی بینی و دهان خود قرار دهید و با انجام دم و بازدم اجازه دهید که کیسه پر و خالی از هوا شود. برای استفاده از این روش باید حتما از کیسه کاغذی استفاده کنید.

3. تغییر ریتم تنفس: تغییر ریتم تنفس به کاهش سکسکه کمک می‌کند. اگر سکسکه شما ناشی از استرس و هیجان باشد، سعی کنید با شمارش تا عدد چهار نفس‌های آهسته بکشید و تمرکزتان روی دم و بازدم باشد. 

4. غرغره کردن آب: نوشیدن آب بیش از هر روش دیگر ممکن است کارساز باشد. برخی کارشناسان غرغره کردن آب را به این دلیل که اعصاب پشت گلو را تحریک می‌کند توصیه می‌کنند.

5. قرار گرفتن در وضعیت جنینی: ظاهرا کشیدن زانو سمت سینه و قرار گرفتن در وضعیت جنینی و وارد کردن فشار ملایم به دیافراگم سکسکه شما کاهش پیدا می‌کند. 

درمان‌های نسبتا عجیبی که از تجارب افراد به دست آمده نیز وجود دارد و میزان موفقیت این درمان‌ها به هر فرد بستگی دارد. این درمان‌ها عبارت‌اند از:

1. ترسیدن و شوکه شدن: اگر شخصی به شما یورش بیاورد و شما را بترساند، ممکن است با تحت تاثیر قرار دادن اعصاب سکسکه شما از بین برود.

2. شمردن معکوس: برخی افراد توصیه می‌کنند که اعداد را تا 100 به صورت معکوس بشمارید. این کار به شما کمک می‌کند تا به جای تمرکز روی سکسکه روی شمردن اعداد تمرکز کنید.

3. قلقلک دادن سقف دهان: انگشتان خود را به گوش خود بچسبانید و یک قند در دهان خود بگذارید و با زبان خود سقف دهان خود را قلقلک دهید. این کار عصب واگ شما را تحریک می‌کند و به شما برای خلاصی از شر سکسکه کمک می‌کند.

(استفاده از مطالب اختصاصی 55آنلاین بدون ذکر منبع ممنوع است.)

منبع : ۵۵ آنلاین
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه