ارسال به دیگران پرینت

خال | خال روی بدن

وجود کدام خال‌ها در بدن نگران‌کننده است

اما خبر خوب این است که اگر سرطان‌های پوست به موقع تشخیص داده شوند، می‌توان آن‌ها را درمان کرد. بنابراین خودآزمایی پوست‌ و مراجعه سالانه به متخصص پوست برای معاینات پوستی بسیار مهم است.

وجود کدام خال‌ها در بدن نگران‌کننده است

وجود کدام خال‌ها در بدن نگران‌کننده است؟

ملانوم (خال سرطانی) خطرناک‌ترین نوع سرطان پوست است که در حال افزایش است. در حال حاضر موسسه ملی سرطان، ملانوم را پنجمین سرطان شایع در جهان معرفی کرده است.

اما خبر خوب این است که اگر سرطان‌های پوست به موقع تشخیص داده شوند، می‌توان آن‌ها را درمان کرد. بنابراین خودآزمایی پوست‌ و مراجعه سالانه به متخصص پوست برای معاینات پوستی بسیار مهم است.

علائم هشداردهنده خال سرطانی

1. تغییر شکل خال‌های موجود

اولین سوالی که هنگام مراجعه به پزشک پوست از شما پرسیده می‌شود این است که آیا متوجه تغییراتی در خال‌های بدنتان شده‌اید یا خیر و سپس موارد زیر را از شما می‌پرسد:

عدم تقارن: آیا خالی دارید که یک نیمه‌اش شبیه نیم دیگرش نباشد؟ عدم تقارن خال علامت خطر است.

حاشیه: آیا حاشیه خال دارای یک شکاف یا برآمدگی کوچک است؟ ناصافی حاشیه خال نیز علامت خطر است.

رنگ: آیا خال شما سایه روشن قهوه‌ای یا سایه روشن آبی، خاکستری، قرمز، سیاه یا سفید دارد؟

قطر: آیا خال بزرگتر از 6 میلی‌متر دارید؟

تغییر شکل: آیا خال در طول زمان تغییر شکل داشته است؟ تغییر شکل بزرگ‌ترین هشدار از بین تمام این علائم است.

باید توجه کنید که تمام پزشکان تمام علائم را با هم در نظر می‌گیرند. تنها نامتقارن بودن خال به این معنی نیست که فرد مبتلا به ملانوم است.

2. ظهور خال جدید

خال جدید لزوما نشانه ملانوم نیست. تنها حدود 30 درصد از خال‌های موجود سرطانی می‌شوند و باقی روی پوست ایجاد می‌شوند. بنابراین اگر متوجه خال جدید شدید که با ویژگی‌های ذکر شده مطابقت دارد باید هر چه سریع‌تر به پزشک مراجعه کنید.

3. خارش یا خونریزی خال

دلایل خارش خال عبارت‌اند از خشکی پوست، واکنش آلرژیک به مواد شوینده یا صابون و التهاب پوست. اما دلیل احتمالی دیگر خارش می‌تواند وجود خال سرطانی باشد. بنابراین اگر یکی از خال‌های شما شروع به خارش کرد و یا به مدت چند هفته شروع به خونریزی کرد باید فورا به پزشک مراجعه کنید.

چه کسانی بیشتر در معرض خطر ابتلا به خال‌های سرطانی هستند؟

افرادی که سابقه برنزه کردن دارند.

افرادی که پوست روشن دارند و پوست آن‌ها به راحتی آفتاب‌سوخته، قرمز و کک‌ومکی می‌شود.

افرادی که تجربه سرطان پوست داشته‌اند.

افرادی که یکی از اعضای خانواده آن‌ها به ملانوم مبتلا بوده است.

افرادی که دائما در معرض شدید آفتاب قرار دارند.

افرادی که چشم‌های آبی یا سبز دارند.

افرادی که موی بلوند یا قرمز دارند.

در صورت داشتن خال سرطانی متخصصان پوست می‌توانند این خال‌ها را به روش‌های مختلفی از جمله جراحی، شیمی‌درمانی، ایمونوتراپی (ایمنی‌درمانی) و تارگت‌تراپی (درمان هدفمند) درمان کنند.

بزرگ‌ترین کلید درمان ملانوم تشخیص زودهنگام است. انجام خودآزمایی پوست یک‌بار در ماه، بررسی خال‌های موجود و جست‌وجو برای خال جدید روش خوبی برای پیگیری است. بررسی تمام بدن مشکل است پس بهتر است که از آینه تمام قد استفاده کنید و نواحی مختلف بدن مانند گردن و سر خود را بررسی کنید و یا از یک دوست قابل اعتماد یا یکی از اعضای خانواده کمک بگیرید.

محافظت از پوست در افرادی که پوست روشن دارند، دارای خال زیاد روی بدن هستند و افرادی که یکی از اعضای خانواده آن ملانوم دارد ضروری است.

مصرف کرم ضدآفتاب قوی به افرادی که طولانی مدت در معرض آفتاب هستند، بسیار توصیه می‌شود. همچنین می‌توانید با پوشیدن لباس‌هایی به رنگ روشن و پوشاندن بازو و پاهایتان از پوست خود محافظت کنید.

(استفاده از مطالب اختصاصی 55آنلاین بدون ذکر منبع ممنوع است.)

 

منبع : ۵۵ آنلاین
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه