ارسال به دیگران پرینت

قهوه خرما | فواید قهوه خرما

قهوه خرما چیست؟ | معرفی فواید باورنکردنی قهوه خرما!

فواید قهوه خرما: قهوه خرما چیست و چه فوایدی دارد؟ همانطور که از نام آن پیداست، قهوه دانه خرما با استفاده از خرما به جای قهوه درست می شود.

قهوه خرما چیست؟ | معرفی فواید باورنکردنی قهوه خرما!

معرفی فواید قهوه خرما

فواید قهوه خرما: قهوه خرما چیست و چه فوایدی دارد؟ همانطور که از نام آن پیداست، قهوه دانه خرما با استفاده از خرما به جای قهوه درست می شود. برای تهیه این غذا باید از دانه خرما یا هسته خرما استفاده کنید. برای شروع تهیه، دانه ها را در فر داغ برشته می کنند تا تردتر شوند و طعم آن ها تلخ تر شود. بلافاصله پس از برشته کردن، دانه های خرما را پودر می کنند. پودر دانه خرما ظاهر و طعمی مشابه قهوه دارد و استفاده از آن در نوشیدنی هایی که با قهوه درست می شود، انتخابی بدیهی است. پودر دانه خرما را می توان بدون هیچ نگرانی یا عارضه ای مصرف کرد و در عین حال برای سلامتی فرد مفید است.

فواید قهوه خرما

دانه های خرما حاوی فسفر، روی، پتاسیم، منیزیم، کلسیم و حتی آهن هستند که به سلامت بدن کمک می کنند. پودر قهوه‌ای که از دانه ‌های خرما تهیه می‌ شود، هیچ کافئین ندارد و برای کسانی که سعی در کاهش میزان قهوه مصرفی خود دارند، گزینه‌ای عالی به حساب می آید. در ضمن این دانه ها اسیدی نبوده، حاوی گلوتن یا کافئین نمی باشد. با این حال مانند قهوه به بدن انرژی می دهد. پودر دانه خرما هم سالم است و هم به راحتی می تواند به آن دسترسی داشته باشید.

فواید قهوه خرما؛ کنترل قند خون در افراد دیابتی

افراد دیابتی از استفاده دانه خرما به عنوان قهوه سود زیادی می برند. زیرا به کنترل قند خون آن ها کمک می کند. انسولین با این پودر خارق العاده، سنتز می شود. پودر هسته خرما باید به مدت یک هفته توسط افراد دیابتی مصرف شود تا ببینند آیا سطح قند خون را کاهش می دهد یا خیر.

تقویت سیستم ایمنی و عصبی

دانه های خرما منبع خوبی از آنتی اکسیدان ها هستند که از ساختار DNA بدن در برابر استرس اکسیداتیو محافظت می کنند. علاوه بر این، دانه های خرما طیف گسترده ای از مواد مغذی را به همراه دارد که به تقویت سیستم ایمنی و سیستم عصبی کمک می کند.

درمان التهاب و سنگ کلیه

خرما و هسته آن به دلیل داشتن مواد مغذی فراوان به یک منبع غذایی مهم تبدیل شده است. ۱.۷۳ درصد فیبر غذایی در دانه خرما وجود دارد که ۱۰ تا ۱۵ درصد وزن خرما را تشکیل می دهد. ضمنا هسته خرما منبع خوبی از فیبر برای بدن است. با مصرف آن از آسیب کلیه و کبد جلوگیری کنید. سنگ کلیه و مشکلات مثانه را می توان با استفاده از دانه خرما درمان کرد. زیرا ماده شیمیایی کورتیکواستروئیدی موجود در هسته خرما می تواند مشکلات کلیوی و مثانه، التهاب و عفونت ها را درمان کند.

محافظت از کبد

پروآنتوسیانیدین های موجود در دانه خرما به محافظت از کبد و کلیه ها در برابر استرس اکسیداتیو کمک می کند. دانه‌های خرما علی ‌رغم اندازه کوچک، منبع عالی آنتی ‌اکسیدان‌ها هستند. بر اساس تحقیقات هیدرولیزهای پروتئینی دانه خرما، که شامل یک آنتی اکسیدان است، به عنوان یک عنصر غذایی کاربردی برای بهبود سلامتی نویدبخش می باشد.

فواید قهوه خرما

کاهش سطح کلسترول بد، ضد ویروسی…

این نوع قهوه به دلیل داشتن آنتی اکسیدان ها، منبع فوق العاده ای برای کاهش استرس اکسیداتیو و بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن است. بدون کافئین انرژی را به شکل طبیعی افزایش می دهد! به هضم غذا کمک می کند. سطوح کلسترول بد LDL را کاهش می دهد. می تواند از عوارض کبدی و کلیوی دیابتی (به دلیل محتوای بالای پروآنتوسیانین) جلوگیری کند. ضد ویروسی هستند، به کاهش سطح قند کمک می کند.

کاهش بیماری های قلبی عروقی

از زمان های قدیم، میوه خرما به دلیل ارزش غذایی، سلامتی و اقتصادی بالا به عنوان یک وعده غذایی اصلی در نظر گرفته می شود. بر اساس تحقیقات اخیر، دانه های خرما منبع خوبی از اسید اولئیک، فیبر غذایی و پلی فنول ها هستند. این مواد با کاهش خطر بیماری های قلبی عروقی مرتبط هستند. اخیرا از دانه‌های خرما برای تهیه نان و نوشیدنی‌های گرم استفاده می‌ شود که طعم و بوی آن را تحت تاثیر قرار نمی‌ دهد.

عوارض جانبی قهوه خرما

باور کنید یا نه، اما قهوه دانه خرما هیچ عارضه جانبی ندارد. به عنوان محصول جانبی میوه خرما، دانه خرما ۶ تا ۱۵ درصد وزن کل خرمای رسیده را تشکیل می دهد و بیشتر در خاورمیانه، به ویژه امارات متحده عربی تولید می شود. در جهان عرب، دانه های خرما معمولا دور ریخته می شود، یا به قهوه بدون کافئین تبدیل می شود. در حالی که می توانید فیبر و چربی رژیمی، کمی پروتئین را در دانه خرما یافت کنید.

از طرفی محتوای آنتی اکسیدانی روغن دانه خرما (DSO) مشابه روغن زیتون است و آن را به گزینه ای مناسب برای مصرف کنندگانی که به دنبال منبع خوبی از آنتی اکسیدان هستند، تبدیل می کند. در حالی که قهوه دانه خرما بی ضرر است اما یک فنجان قهوه معمولی می تواند چرخه خواب شما را مختل کند. یا منجر به بدتر شدن اضطراب و تشدید ضربان قلب شما شود. همچنین بسیاری ها پس از نوشیدن قهوه حس سوزش سر دل ناشی از گاز معده را تجربه می کنند.

در واقع کافئین مقصر همه این عوارض است. زیرا کافئین در انواع نوشیدنی ها از جمله قهوه، چای، نوشابه و حتی نوشیدنی های انرژی زا استفاده می شود. برای همین آیا فکر نمی کنید، نوشیدن قهوه بدون کافئین مناسب تر باشد؟ این نوع قهوه تنها عطر و طعم قهوه معمولی را دارا است بلکه می تواند به سلامت شما نیز کمک کند.

خاصیت قهوه دانه خرما

برخلاف قهوه معمولی، قهوه دانه خرما کاملا بدون کافئین است. دانه‌های خرما سرشار از مواد معدنی، ویتامین‌ها و اسیدهای چرب است که آن را به منبعی عالی از مواد مغذی برای کسانی که به کافئین حساس هستند تبدیل می ‌کند. دانه خرما یکی از معدود مواد طبیعی است که نسبت ایده آل امگا ۶ به امگا ۳ دارد و آن را به یکی از کمیاب ترین ها در نوع خود تبدیل می کند. این ترکیب سبب تولید امگا ۹ می شود که مهم ترین اسید چرب برای عملکرد صحیح مغز و قلب است.

قهوه خرما بر خلاف احساس گیجی که قهوه معمولی اغلب در سیستم عصبی ایجاد می کند، به بدن انرژی واقعی می دهد. خرما منبع طبیعی انرژی است. مصرف قهوه خرما با افزایش زیادی در مصرف آنتی اکسیدان ها و پروتئین ها در ارتباط است. یک ماده غذایی منحصر به فرد که هیچ کجای جهان نمی توانید پیدایش کنید.

طعم قهوه دانه خرما

هرچند این موضوع ترجیح شخصی افراد است اما برای توصیف طعم قهوه خرما، مطمئنا باید یک بار آن را امتحان کنید. با این حال، قهوه دانه خرما طعمی مشابه قهوه دارد، ولی به آن اندازه تلخ نیست. اگر بخواهم طعم آن را توصیف کنم، باید بگویم که تلاقی بین قهوه و چای است، یا شاید ردی از شکلات که داخل آن حل شده است. به طور کلی سبک تر است و طعم با طراوت و تازه تری نسبت به قهوه معمولی دارد.

از نظر شیمیایی، دانه خرما علاوه بر روی، کادمیم، کلسیم و پتاسیم از اسیدهای چرب اشباع و غیراشباع تشکیل شده است. اسیدهای استئاریک و پالمیتیک نمونه‌هایی از اسیدهای چرب اشباع هستند. در حالی که اسیدهای لینولئیک و اولئیک نمونه‌هایی از اسیدهای چرب غیراشباع می باشند. هر دو نوع اسیدهای چرب توانایی تاثیرگذاری بر فعالیت آنزیم آلفا-۵ ردوکتاز را دارند.

مزیت اصلی دانه خرما کاهش سطح گلوکز خون است. اگر دیابت دارید، خوردن سه فنجان قهوه دانه خرما در روز می تواند برای کنترل بیماری شما مفید باشد. اگر می‌ خواهید مصرف قهوه خود را کاهش دهید، جایگزین عالی آن قهوه دانه خرما است. زیرا غیر اسیدی، بدون گلوتن و بدون کافئین است. دانه خرما فواید دیگری نیز دارد مانند کاهش چربی خون، پاکسازی کبد، تنظیم فشار خون، کاهش افزایش وزن، دفع سنگ کلیه، جلوگیری از ریزش مو، تقویت اعصاب و درمان اسهال. همچنین می تواند درد دندان را کاهش دهد.

درمان درد دندان

با استفاده از پودر دانه خرما روی دندان می توانید درد آن را تسکین دهید. دانه خرما یک درمان موثر برای بیماری مخاطی است. با همه این ها، با این که مصرف این نوشیدنی برای افراد سالم کاملا بی خطر است و جایگزینی عالی برای قهوه محسوب می شود، لازم است قبل از مصرف هر دارویی با پزشک متخصص مشورت کنید. به یاد داشته باشید که قبل از گنجاندن این قهوه در رژیم غذایی خود، ابتدا باید با پزشک خود صحبت کنید.

آیا مصرف قهوه دانه خرما بی خطر است؟

دانه خرما سمی نیست بنابراین استفاده از قهوه دانه خرما کاملا بی خطر است. می‌ توانید دانه‌ های خرما را ابتدا با آسیاب کردن به صورت پودر قهوه از آن مصرف کنید. یا می ‌توانید با نوشیدن قهوه یا چای دانه خرما، از فواید مواد مغذی آن بهره ببرید.

باید گفت

افراد دیابتی با گنجاندن پودر دانه خرما در رژیم غذایی خود می توانند سطح طبیعی قند خون خود را کنترل کنند. علاوه بر این، خطر ابتلا به سنگ کلیه، اسهال و سطح کلسترول خون را کاهش می دهد، به کاهش وزن نیز کمک می کند و ظرفیت کبد را برای سم زدایی بدن افزایش می دهد.

منبع : خبرنامه
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه