ارسال به دیگران پرینت

درمان اگزما | درمان خانگی اگزما

آیا از اگزما رنج می‌برید؟ | معرفی 15 درمان خانگی برای اگزما

اگر با اگزما در زندگی تان سر و کار دارید، می دانید که جستجو برای تسکین قرمزی و خارش پوست چیست.

آیا از اگزما رنج می‌برید؟ | معرفی 15 درمان خانگی برای اگزما

درمان خانگی اگزما

اگر با اگزما در زندگی تان سر و کار دارید، می دانید که جستجو برای تسکین قرمزی و خارش پوست چیست. احتمالا محصولات مختلفی را امتحان کرده اید تا بهترین پماد برای اگزمای پوستی را پیدا کنید. اما متاسفانه برخی از اقلام می توانند پوست شما را خشک تر و حتی بیشتر تحریک کنند.

علاوه بر داروها، گزینه‌ های زیادی وجود دارد که می‌ توانید در خانه برای تسکین اگزمای پوستی از آن استفاده کنید. ما در این مطلب ۱۵ درمان خانگی اگزما را معرفی می کنیم که می توانید به جبران رطوبت و محافظت از سد طبیعی پوست خود استفاده کنید. اگر از داروهای تجویزی برای اگزما استفاده می کنید، بهتر است قبل از استفاده از داروهای خانگی جدید با پزشک خود مشورت کنید. بنابراین اگر می خواهید در مورد این درمان ها بیشتر بدانید با ما در این مطلب از سری مطالب سلامتی خبرنامه همراه باشید.

بهترین پماد برای اگزمای پوستی؛ جو دوسر کلوئیدی

جو دوسر کلوئیدی از جو ریز آسیاب شده تهیه می شود. به تسکین و نرم شدن پوست ملتهب کمک می کند. این مواد را می توانید به شکل پماد یا پودر پیدا کنید.

روغن نارگیل

روغن نارگیل به عنوان یک مرطوب کننده طبیعی استفاده می شود. خواص ضد باکتریایی روغن نارگیل می تواند باکتری های استاف روی پوست را کاهش دهد که به جلوگیری از عفونت تاثیر زیادی دارد. این خاصیت روغن نارگیل برای افراد مبتلا به اگزما مهم است زیرا پوست ملتهب ممکن است ترک بخورند و ترشح داشته باشند و سبب ورود باکتری‌ها شوند. بهترین پماد برای اگزمای پوستی روغن نارگیل است به شرطی که از روغن نارگیل خالص بدون مواد شیمیایی فرآوری شده روی پوست خود استفاده کنید.

روغن آفتابگردان

روغن آفتابگردان از تخمه آفتابگردان استخراج می شود. طبق تحقیقات انجام شده این روغن از لایه بیرونی پوست محافظت می کند، و منجر به حفظ رطوبت و خروج باکتری‌ها می شود. روغن آفتابگردان به آبرسانی  پوست کمک می کند و سبب تسکین خارش و التهاب می شود. شما می توانید از این روغن به طور مستقیم بعد از حمام در حالی که پوست هنوز مرطوب است، استفاده کنید.

بهترین پماد برای اگزمای پوستی؛ فندق جادوگر

فندق جادوگر نوعی قابض است که از پوست و برگ درختچه فندق جادوگر تهیه می شود. قرن هاست که به عنوان یک درمان موضعی برای التهاب پوست استفاده می شود. با این حال، تحقیقات در مورد فندق جادوگر برای اگزما کمیاب است. اما، این دارو اغلب برای آرام کردن پوست ملتهب، خشک شدن مناطق ترشح شده و تسکین خارش استفاده می شود.

کرم کالاندولا

پماد کالاندولا یک داروی گیاهی است. گل همیشه بهار قرن ها است که به عنوان یک داروی سنتی برای التیام التهاب، سوختگی و بریدگی پوست مورد استفاده قرار می گیرد. این دارو جریان خون را در محل آسیب دیده پوست بهبود می بخشد. باعث آبرسانی پوست و مبارزه با عفونت می شود. هرچند تحقیق علمی برای اثبات اثربخشی گل همیشه بهار برای درمان اگزما وجود ندارد اما مردم مدعی هستند که این دارو به تسکین آگزمای پوستی کمک می کند.

تکنیک های آرامش بخش

استرس یک محرک رایج برای اگزما است. اگرچه دلیل آن مشخص نیست، اما بسیاری ها معتقد اند که استرس در ایجاد التهاب نقش دارد. یادگیری مقابله با موقعیت های استرس زا با استفاده از تکنیک های آرامش بخش به تسکین اگزما کمک می کند.

بهترین پماد برای اگزمای پوستی؛ مکمل های ویتامین D

نتایج مطالعات نشان می‌دهد که مصرف مکمل ویتامین D می‌تواند به جلوگیری از تشدید اگزما کمک کند. ویتامین D سبب تقویت سیستم ایمنی بدن و بهبود عملکرد سد دفاعی پوست می شود. به همین دلیل افراد با کمبود ویتامین D، بیشتر در معرض اگزما قرار می گیرند.

روغن درخت چای

شاید قبلا از فواید مصرف روغن درخت چای برای درمان اگزما شنیده باشید. روغن درخت می تواند بهترین پماد برای آگزمای پوستی باشد.

بهترین پماد برای اگزمای پوستی؛ عسل مانوکا

اگر در درمان بیماری ها یا حساسیت های پوستی از عسل استفاده کرده باشید، حتما می دانید که عسل در رفع علائم آگزما نیز تاثیر زیادی دارد. عسل مانوکا نیز سبب تسکین آگزما می شود. همچنین مخلوطی از عسل، روغن زیتون و موم زنبور عسل می تواند علائم درماتیت آتوپیک و پسوریازیس ولگاریس را نیز بهبود بخشد.

تغییر رژیم غذایی

تحقیقات نشان می دهد که آنچه می خورید نیز می تواند سبب تشدید اگزما شود. برخی از غذاها برای از بین بردن اگزما بهترین هستند. به عنوان مثال، غذاهایی مانند شیر گاو، تخم مرغ، محصولات حاوی سویا، گلوتن، آجیل، ماهی و صدف معمولا سبب تشدید آگزما در افراد می شود. در حالی که غذاهایی مانند ماهی چرب، ماست، سیب، کلم بروکلی و اسفناج، ریشه شیرین بیان و پودر آن می تواند به درمان این بیماری کمک کنند.

هرچند آگزما اغلب در بزرگسالان کمتر دیده می شود اما می تواند همچنان با فرد همراه باشد. به خصوص اگر فرد در معرض آلرژن ها یا محرک های شیمیایی و یا هم تحت استرس قرار داشته باشد. در بزرگسالان، اگزما معمولا در قسمت داخلی آرنج یا پشت زانو قرار دارد. باید یادآور شد که اغلب اعضای خانواده افراد مبتلا به اگزما نیز دچار این بیماری می شوند.

پروبیوتیک ها

پروبیوتیک ها یا باکتری های “خوب” موجودات زنده هستند که به طور طبیعی در دستگاه گوارش یافت می شوند. این باکتری ها رشد باکتری های مضر را کنترل کرده، بر عملکرد سیستم ایمنی تاثیر می گذارند. همچنین سبب تقویت سد محافظ دستگاه گوارش می شوند.

نوزادانی که در معرض خطر بالای ابتلا به اختلالات آلرژیک مانند اگزما هستند، انواع و تعداد باکتری های متفاوتی در دستگاه گوارش خود نسبت به سایر نوزادان دارند. تصور بر این است که مکمل های پروبیوتیک مصرف شده توسط زنان باردار و کودکان احتمال بروز اگزما در کودکان را کاهش می دهد.

لوسیون ها، کرم ها و روغن های موضعی

مرطوب ‌کننده‌ ها فواید زیادی برای افراد مبتلا به اگزما دارند.

وازلین (ژله نفتی)

وازلین می تواند برای رفع علائم اگزما مفید باشد. زیرا به مرطوب نگه داشتن پوست شما کمک می کند و یک لایه محافظ بین پوست و محرک های خارجی ایجاد می کند. وازلین از روغن معدنی و موم های طبیعی ساخته شده می شود. استفاده از آن حتی برای پوست های حساس نیز بی خطر است. از آن جا که وازلین چرب است متخصصان پوست معتقد اند که ژله نفتی می تواند شدیدترین آگزماها را نیز درمان کند.

بهترین پماد برای اگزمای پوستی؛ آلوئه ورا

آلوئه ورا، ماده ای ژل مانند از گیاه آلوئه ورا، دارای خواص ضد باکتریایی، آرامش بخش است که به عنوان درمان خانگی اگزما می تواند به ترمیم پوست کمک کند. این گیاه سبب تسکین التهاب پوستی می شود و به درمان سریع تر آن کمک می کند.

سرکه سیب

هنگام استفاده سرکه سیب روی سالاد، مقداری از آن را کنار بگذارید، زیرا می تواند با بازگرداندن سطح اسیدیته پوست به کاهش علائم اگزما کمک کند. اسیدیته در پوست می تواند از میکروب های مضر و رادیکال های آزاد آسیب رسان که سبب تحریک و پیری زودرس می شود، محافظت کند.

نیاسینامید

نیاسینامید نوعی ویتامین B3 است که اغلب به دلیل قابلیت مرطوب کنندگی آن شناخته می شود. B3 به عملکرد پوست و ترمیم DNA کمک می کند. کمبود این ویتامین در بدن سبب بیماری های پوستی مانند آگزما می شود. پس برای از بین بردن اگزما حتما از مکمل ویتامین D مصرف کنید.

سرامیدها

سرامیدها اسیدهای چرب هستند که در غشای سلولی یافت می شوند. و به ایجاد یک لایه چربی (یا سد) در اطراف سلول های شما کمک می کنند. سرامیدها به عنوان یک چسب برای نگه داشتن کراتینوسیت ها، سلول هایی که به حفظ یکپارچگی پوست شما کمک می کنند، عمل می کنند.

بهترین پماد برای اگزمای پوستی؛ اوره

اوره یک ترکیب آلی است که اغلب در فرمول پمادهای مرطوب کننده به دلیل خاصیت آبرسانی اش مورد استفاده قرار می گیرد. زیرا این ماده همچنین به طور طبیعی در پوست وجود دارد و به عنوان یک نرم کننده عمل می کند که می تواند لایه بیرونی خشک پوست را نیز نرم کند.

کلام آخر

اگزمای شدید ممکن است نیاز به تجویز داروهای استروئید موضعی یا آنتی هیستامین داشته باشد. شما می توانید برای یافتن بهترین پماد برای آگزمای پوستی از درمان های خانگی و مواد طبیعی مانند انواع روغن و داروهای گیاهی استفاده کنید. اما برای ایجاد یک برنامه درمانی مناسب خود بهتر است با پزشک مشورت کنید. از طرفی به دلیل تحقیقات گسترده از روش های درمانی برای آگزما خودداری کنید. مکمل ها از نظر ایمنی هنوز به طور قطعی برای مصرف تایید نشده اند. پس در مصرف انواع آن دقت کنید.

همچنین، به خاطر داشته باشید که ایمنی مکمل ها در زنان باردار، مادران شیرده، کودکان و کسانی که بیمار هستند و دارو مصرف می کنند نیز تایید نشده. حتما قبل از استفاده از مکمل ها حتما به پزشک مراجعه کنید.

منبع : خبرنامه
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه