ارسال به دیگران پرینت

شیرین کننده‌های مصنوعی | جایگزین شیرین کننده های مصنوعی

به‌جای شیرین‌کننده‌های مصنوعی از چه چیزهایی استفاده کنیم

آنا تیلور متخصص تغذیه در این مقاله به معرفی بهترین و بدترین شیرین‌کننده‌ها پرداخته است تا به شما در تصمیم‌گیری برای استفاده یا عدم استفاده از شیرین‌کننده‌ها کمک کند.

به‌جای شیرین‌کننده‌های مصنوعی از چه چیزهایی استفاده کنیم

به‌جای شیرین‌کننده‌های مصنوعی از چه چیزهایی استفاده کنیم؟

بیایید در مورد اینکه شیرین‌کننده‌های مصنوعی برای سلامتی شما ضرر دارند روراست باشیم. این مواد اشتهای شما را تحریک می‌کنند، میل به شیرینی و وزن شما را افزایش می‌دهند و در عین حال شما را در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع 2، بیماری‌های قلبی و کبد چرب قرار می‌دهند.

آنا تیلور متخصص تغذیه در این مقاله به معرفی بهترین و بدترین شیرین‌کننده‌ها پرداخته است تا به شما در تصمیم‌گیری برای استفاده یا عدم استفاده از شیرین‌کننده‌ها کمک کند.

1. میوه تازه یا یخ‎زده

اولین روش برای شیرین کردن غذاها و نوشیدنی‌های خود استفاده از میوه‌های تازه یا یخ‌زده است. تیلور می‌گوید که میوه‌ها کالری خالی (بی‌ارزش، مواد غذایی که فقط دارای انرژی هستند) ندارند و این موضوع میوه تازه و یا یخ‌زده را به یک شیرین‌کننده ایدئال تبدیل می‌کند. اضافه کردن موز و یا سس سیب به بلغور جود دوسر، افزودن انواع توت به ماست یونانی و درست کردن اسموتی با میوه‌های یخ‌زده را حتما امتحان کنید. می‌توانید از طعم‌دهنده‌های طبیعی مثل عصاره وانیل یا بادام، پودرکاکائو و ادویه‌هایی مثل دارچین و میخک نیز استفاده کنید.

2. جایگزین‌های قند و شکر

گیاه استویا Stevia یا گیاه برگ عسلی در هر مدلی که باشد (بسته بندی، مایع و یا به شکل خود گیاه) مورد علاقه متخصصان تغذیه است. استویا حاوی کالری صفر و یک شیرین‌کننده طبیعی است. تیلور پیشنهاد می‌کند که برای درست کردن یک معجون سریع و آسان یک قاشق چای‌خوری از استویا را با ماست یونانی و کره بادام‌زمینی ترکیب کرده و نوش جان کنید.

اگر به دیابت مبتلا هستید استفاده از شیرین‌کننده مصنوعی و استویا نسبت به شکر و قند ارجحیت دارد. شیرین‌کننده‌های مصنوعی برخلاف قند و شکر بلافاصله قند خون شما را افزایش نمی‌دهند.

3. عسل خام، شربت افرا و شهد آگاو

خبر خوب اینکه شیرین‌کننده‌های طبیعی نسبت به شکر، کمی بیشتر مواد مغذی دارند و خبر بد اینکه فراموش نکنید آن‌ها نیز اشکال قندی هستند و کالری بالایی دارند. بنابراین نباید بیشتر از یک یا دو قاشق چای‌خوری در روز استفاده کنید.

عسل خام (عسلی که مستقیم از کندو به دست می‌آید) و شربت افرای خالص هر دو حاوی آنتی‌اکسیدان و الیگوساکارید (پروبیوتیک) هستند و به تغذیه باکتری مفید روده کمک می‌کنند. عسل خام دارای ویتامین ای و سی و همچنین مواد معدنی است. عسل نباید به نوزادان داده شود زیرا ممکن است حاوی باکتری بوتولیسم باشد که خطری جدی برای سلامتی نوزادان به حساب می‌آید.

شهد آگاو (گیاه خنجری) مواد مغذی کمتری نسبت به عسل خام و یا شربت افرا دارد و به دلیل پاستوریزه نبودن نباید به نوزادان داده شود.

تیلور می‌گوید: «شهد آگاو حاوی همان میزان کربوهیدرات و کالری موجود در شکر است با این تفاوت که مقدار کمی از آن طعم و شیرینی زیادی دارد. شهد آگاو شاخص قند خون پایین‌تری دارد اما همچنان حاوی قند است و قند خون شما را افزایش می‌دهد.»

4. شکر تصفیه‌شده

شکر التهاب‌زا است و کالری بالایی دارد و هیچ مزیت تغذیه‌ای ندارد و متاسفانه در بسیاری از غذاهای مورد علاقه شما پنهان شده است. بسیاری از نوشیدنی‌های شیرین حدود 40 گرم، شکر و گرانولا، ماست، غلات صبحانه حدود یک قاشق غذاخوری شکر دارند. دسرهای یخ‌زده و محصولات پخته‌شده حاوی شکر هستند.

انجمن قلب آمریکا توصیه می‌کند که زنان و کودکان بالای دو سال باید مصرف شکر خود را به روزی 25 گرم (6 قاشق چای‌خوری)  و مردان به روزی 36 گرم (9 قاشق چای‌خوری) محدود کنند.

محدود کردن نوشیدنی‌های شیرین شده با شکر که عامل ابتلا به 12 نوع سرطان است، بسیار حائز اهمیت است و خطر ابتلا به چاقی و بیماری را کاهش می‌دهد.

5. عدم استفاده از شکر

شما باید عادت استفاده از شکر را ترک کنید. خودتان را به چالش بکشید. آب ساده یا آب همراه با قطعات میوه بنوشید و یا چای و قهوه خود را بدون شیرین‌کننده بنوشید.

(استفاده از مطالب اختصاصی 55آنلاین بدون ذکر منبع ممنوع است.)

 

منبع : ۵۵ آنلاین
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه