ارسال به دیگران پرینت

قیمت خودرو | افزایش قیمت

قیمت خودرو در 6 ماه اول سال چقدر تغییر کرده؟ | افزایش عجیب قیمت ها

قیمت خودرو درنیمه نخست سال سال چقدر تغییر کرده؟

قیمت خودرو در 6 ماه اول سال چقدر تغییر کرده؟ | افزایش عجیب قیمت ها

نیمی از سال ۱۴۰۱ هم به پایان رسید و نگاهی به بازار خودرو نشان می‌دهد که هر چند قیمت ها به ویژه قیمت ایران خودرو افزایشی بوده اما این افزایش قیمت کم تر از سطح عمومی تورم بوده است؛ به عنوان مثال قیمت پژو ۲۰۷ اتوماتیک که بیش‌ترین افزایش قیمت را میان محصولات ایران خودرو در نیمه اول سال تجربه کرده، افزایش حدود ۱۶ درصدی را ثبت کرده است. این در حالی است که تورم کلی اقتصاد در ۵ماه ابتدایی امسال حدود ۲۸ درصد بوده است. باید توجه داشت که قیمت برخی مدل های سایپا حتی در ۶ماهه نخست سال کاهش را ثبت کرده اند. به عنوان مثال قیمت کوییک معمولی با کاهش بیش از ۱۱ درصدی از ۲۲۵ میلیون تومان در فروردین به ۲۰۰ میلیون تومان در انتهای شهریور رسیده است.

به طور کلی در نیمه نخست سال قیمت سایپا به طور قابل ملاحظه ای از قیمت ایران خودرو کم تر افزایش یافته است. قیمت خودروهای پر فروش ایران خودرو به طور میانگین افزایش ۷.۳ درصدی را نشان می دهد و قیمت خودروهای پرفروش سایپا به طور میانگین افزایش ۱.۴ درصدی را ثبت کرده اند. بنابراین اولاً به طور کلی میانگین قیمت خودروهای پر تقاضای داخلی کم تر از تورم افزایش یافته است که نمودی از رکود حاکم بر بازار خودرو است و ثانیاً قیمت ایران خودرو بیش تر از قیمت سایپا افزایشی بوده است.

نکته قابل توجه این است که قیمت ایران خودرو در حالی بیش از سایپا افزایش یافته که ایران خودرویی ها همچنان مشمول قرعه کشی خودرو هستند و بیش تر محصولات سایپا از فرآیند قرعه کشی خودرو خارج شده اند. همچنین نگاهی به صورت های مالی ایران خودرو نشان می دهد که این شرکت نسبت به سایپا،‌از تولید هر خودرو زیان بیش تری را متحمل می شود که این موضوع می تواند ناشی از دو مسئله باشد؛ یا ایران خودرو نسبت به سایپا،‌ گران تر تولید می کند یا اینکه قیمت گذاری دستوری برای محصولات این شرکت شدیدتر بوده است.

قیمت ایران خودرو

در گروه محصولات ایران خودرو پژو ۲۰۷ اتوماتیک پانوراما رکورددار افزایش قیمت بود و قیمت پژو ۲۰۷ اتوماتیک پانوراما طی شش ماه ابتدایی سال ۸۰ میلیون تومان (معادل ۱۵.۷ درصد) افزایش قیمت تجربه کرده است. این خودرو که در آخرین روزهای شهریور ۵۹۰ میلیون تومان قیمت می خورد در برهه ای تا قیمت ۶۲۰ میلیون تومان هم بالا رفت که افزایش ۱۱۰ میلیونی قیمت را نشان می داد.

قیمت پژو ۴۰۵ SLX با ۳۵ میلیون تومان (معادل ۱۱.۶ درصد) افزایش در رده دوم خودروهایی با بیشترین افزایش قیمت قرار می گیرند.

قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۵ هم افزایش حدود ۱۱ درصدی را ثبت کرد؛ قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۵ در حالی در فرودین ماه برابر با ۳۲۵ میلیون تومان بود که در پایان شهریور به ۳۶۰ میلیون تومان رسید.

قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۲ هم افزایش حدود ۸ درصدی را ثبت کرد و از ۲۷۸ میلیون تومان در ابتدای سال به ۳۰۰ میلیون تومان در پایان تابستان رسید. البته قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۲ در اردیبهشت ماه رکود ۳۱۸ میلیون تومان را هم ثبت کرده بود.

قیمت پژو پارس TU5 که یکی از خودروهای پرطرفدار ایران خودرو محسوب می شود در ۶ماهه ابتدایی سال افزایش ۶.۳ درصدی را ثبت کرد و از ۳۵۰ میلیون به ۳۷۲ میلیون تومان رسید. قیمت پژو پارس TU5 در اوج قیمت ها در بهار امسال به ۳۸۸ میلیون تومان هم رسیده بود.

قیمت ایران خودرو

قیمت سایپا

در گروه محصولات سایپا شرایط اندکی متفاوت است. به لطف خروج تعداد زیادی از محصولات این خودروساز از فرآیند قرعه کشی به دلیل فاصله کم قیمت بازار و کارخانه و در نتیجه کاهش چشمگیر تقاضای سوداگرانه، برخی از محصولات این شرکت کاهش قیمت داشته اند.

قیمت پراید ۱۱۱ با افزایش ۸.۶ درصدی ( معادل ۱۶ میلیون تومان)‌ رکوددار افزایش قیمت میان محصولات ایران خودرو است. قیمت پراید ۱۱۱ از ۱۸۶ میلیون تومان در فروردین به ۲۰۲ میلیون در پایان شهریور رسید.

قیمت پراید ۱۳۱ نیز با افزایش ۷.۱ درصدی ( معادل ۱۲ میلیون تومان) در رتبه دوم افزایش قیمت سایپا در نیمه اول سال قرار می گیرد. قیمت پراید ۱۳۱ از ۱۷۰ میلیون تومان در ابتدای سال به ۱۸۲ میلیون تومان در پایان شهریور رسید.

در نقطه مقابل قیمت کوییک معمولی بیش از ۱۱ درصد کاهش را در نیمه اول سال تجربه کرد، به گونه ای که قیمت کوییک معمولی از ۲۲۵ میلیون در ابتدای سال به ۲۰۰ میلیون تومان در پایان شهریور رسید.

کوییک R نیز دیگر محصول سایپا بود که کاهش قیمت را در ۶ماهه نخست سال تجربه کرد؛‌ قیمت کوییک R با کاهش حدود ۶درصدی از ۲۲۰ میلیون تومان ابتدای سال به ۲۰۷ میلیون تومان در پایان تابستان رسید.

تیبا هاچبک نیز از خودروهایی بود که در نیمه نخست سال با کاهش قیمت همراه شد؛ قیمت تیبا۲  با کاهش ۱.۴ درصدی از ۲۰۷ میلیون تومان به ۲۰۴ میلیون تومان رسید.

قیمت سایپا

 

 

منبع : اقتصاد آنلاین
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه