ارسال به دیگران پرینت

یائسگی | یائسگی زنان

برای کاهش عوارض یائسگی چیکار کنم؟

برای بسیاری از زنان، یائسگی باعث علائم جسمی و روانی ناراحت کننده مانند گرگرفتگی، مشکل در خواب، اضطراب و افسردگی می شود. داروها موثرترین درمان محسوب می شوند، اما بسیاری از زنان جایگزین های طبیعی را ترجیح می دهند .

برای کاهش عوارض یائسگی چیکار کنم؟

  یائسگی کاهش طبیعی تولید هورمون تناسلی زنانه و پایان سیکل های قاعدگی زنان است و معمولاً در 40 یا 50 سالگی شما شروع می شود.

علائم رایج یائسگی شامل گرگرفتگی، خشکی واژن، لرز، تعریق شبانه، افزایش وزن، پریودهای نامنظم، خلق و خوی ناپایدار، کاهش درمان یائسگی

از آنجایی که این یک فرآیند کاملاً طبیعی است، درمان ها عمدتاً بر مدیریت علائم تمرکز دارند. انواع مختلفی از داروها برای کنترل قاعدگی در دسترس است، اما خطر عوارض جانبی، بسیاری از زنان را به استفاده از درمان‌های جایگزین در کنار درمان‌های مرسوم یا به جای درمان سوق می‌دهد.

 

به یاد داشته باشید که قبل از افزودن هر گونه مکملی به برنامه روزانه خود با پزشک مشورت کنید.

در اینجا گیاهان دارویی و مکملی که معمولاً برای مدیریت علائم یائسگی استفاده می شود، به علاوه شواهد پشت آنها و اطلاعات ایمنی مربوطه آورده شده است.

شبدر قرمز

شبدر قرمز (Trifolium pratense) یک گیاه گلدار علفی از خانواده حبوبات و منبع غنی از ایزوفلاون ها است. این ترکیبات عملکردی مشابه هورمون استروژن دارند و ممکن است به کاهش علائم مرتبط با کاهش تولید استروژن که با یائسگی رخ می دهد کمک کنند.

شبدر قرمز اغلب برای درمان یا پیشگیری از علائم مختلف یائسگی، از جمله گرگرفتگی، تعریق شبانه و تحلیل استخوان استفاده می‌شود.

بررسی 11 مطالعه روی زنان یائسه نشان داد که شبدر قرمز در کاهش گرگرفتگی موثرتر از دارونما بود.

با این وجود، این شواهد ضعیف است و تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

دو مطالعه کوچک قدیمی نشان داد که دوزهای مکمل ایزوفلاون شبدر قرمز ممکن است از دست دادن استخوان در زنان یائسه را در مقایسه با دارونما کند کند.

هیچ عارضه جانبی جدی پس از مصرف شبدر قرمز گزارش نشده است، اما علائم خفیف مانند سردرد و حالت تهوع ممکن است دیده شود. به دلیل کمبود اطلاعات ایمنی قوی، نباید شبدر قرمز را بیش از 1 سال مصرف کنید.

توجه داشته باشید که این گیاه گلدار ممکن است برای کودکان، زنان باردار یا شیرده یا زنان مبتلا به سرطان سینه یا سایر سرطان های حساس به هورمون بی خطر نباشد.

روغن گل مغربی

از دانه های گل پامچال ( Oenothera biennis ) برای تهیه روغن گل مغربی (EPO) استفاده می شود.

این گیاه گلدار بومی مرکز و شرق آمریکای شمالی است و روغن دانه آن اغلب برای درمان علائم یائسگی مانند گرگرفتگی و تحلیل استخوان استفاده می شود.

با این حال، نتایج مطالعه مختلط است.

یک مطالعه قدیمی به این نتیجه رسید که EPO در کاهش گرگرفتگی موثرتر از دارونما نیست. با این حال، یک مطالعه جدیدتر اشاره کرد که EPO تقریباً 10٪ در کاهش شدت گرگرفتگی مؤثرتر از دارونما بود.

مطالعه قدیمی دیگری یک مکمل کلسیم و مکمل EPO، کلسیم و امگا 3 را برای جلوگیری از تحلیل استخوان در زنان قبل و بعد از یائسگی مقایسه کرد. هر دو گروه تراکم مواد معدنی استخوان را حفظ کردند، اما مکمل EPO موثرتر از کلسیم نبود.

استفاده کوتاه مدت از EPO به طور کلی برای اکثر بزرگسالان بی خطر است. عوارض جانبی گزارش شده خفیف است اما ممکن است شامل حالت تهوع و درد معده باشد.15منبع مورد اعتماد).

EPO ممکن است با برخی از داروهای HIV تداخل منفی داشته باشد. شما باید قبل از مصرف EPO با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود صحبت کنید، به خصوص اگر از مکمل ها یا داروهای دیگری استفاده می کنید.

ماکا

ماکا (Lepidium meyenii) یک سبزی پرویی از خانواده براسیکا است که در کنار کلم بروکلی، کلم و کلم بروکسل قرار دارد.

قرن هاست که در طب سنتی سنتی برای درمان بیماری های جسمانی مانند کم خونی، ناباروری، عدم تعادل هورمونی و برخی علائم یائسگی مانند کاهش میل جنسی، بدخلقی و خشکی واژن استفاده می شود.

شواهد دال بر اثربخشی ماکا برای یائسگی بسیار محدود است. با این حال، چند مطالعه کوچک نشان می دهد که به طور قابل توجهی موثرتر از دارونما برای تقویت میل جنسی و کاهش علائم روانی مانند اضطراب و افسردگی است.

هیچ عوارض جانبی قابل توجهی ثبت نشده است، اما اطلاعات ایمنی بسیار کمی در دسترس است.

علاوه بر این، افزایش اخیر محبوبیت maca آن را به ویژه در معرض آلودگی و سایر مسائل کنترل کیفیت در طول تولید قرار می دهد.

سویا

سویا دارای منبع غنی ایزوفلاون است که از نظر ساختاری شبیه به هورمون استروژن است و ممکن است اثرات ضعیف استروژنی در بدن شما اعمال کند.

بسیاری از علائم رایج یائسگی با کاهش تولید استروژن مرتبط است. از این رو، تصور می شود سویا به دلیل خواص استروژن مانند به کاهش علائم کمک می کند.

با این حال، شواهد موجود مختلط است.مطالعات، مصرف بالای سویا را با کاهش بروز گرگرفتگی مرتبط می‌دانند، اما تعداد بسیار کمی از آزمایش‌های بالینی در مقیاس بزرگ مزایای قابل‌توجهی را نشان می‌دهند.

بررسی اخیر 95 مطالعه بر روی زنان یائسه نشان داد که مکمل های ایزوفلاون سویا ممکن است بر سلامت استخوان ها و همچنین دفعات و مدت گرگرفتگی تأثیر بگذارد.

غذاهای تهیه شده از سویا بسیار ایمن و به طور کلی مفید هستند، به شرطی که به سویا حساسیت نداشته باشید.

فرآورده های سویا مانند، توفو و تمپه دارای بهترین مشخصات مواد مغذی و بالاترین میزان ایزوفلاون هستند.

عوارض جانبی شایع مصرف سویا ممکن است شامل درد معده و اسهال باشد. قبل از افزودن مکمل های ایزوفلاون سویا به برنامه روزانه خود با پزشک خود مشورت کنید.

دانه کتان

دانه‌های کتان (Linum usitatissimum) که به عنوان بذر کتان شناخته می‌شوند، منبع طبیعی غنی از لیگنان هستند.

این ترکیبات گیاهی ساختار و عملکردهای شیمیایی مشابه هورمون استروژن دارند. کتان گاهی اوقات برای کاهش علائم یائسگی مانند گرگرفتگی و تحلیل استخوان به دلیل فعالیت احتمالی استروژن مانند آن استفاده می شود.

مروری بر 11 مطالعه نشان داد که دانه‌های کتان دفعات و مدت گرگرفتگی را کاهش می‌دهند.

در یک مطالعه کوچک و 3 ماهه بر روی 140 زن یائسه، کسانی که دانه کتان مصرف کردند، بهبود قابل توجهی را در علائم مختلف یائسگی و کیفیت کلی زندگی گزارش کردند.

اگرچه داده های فعلی امیدوارکننده هستند، اما به شواهد بیشتری نیاز است.

با این حال، دانه‌های کتان دارای مواد مغذی مختلفی بوده و بسیار بی خطر هستند. همچنین یک راه عالی برای افزایش مصرف فیبر و چربی های سالم بدون توجه به تأثیر آنها بر علائم یائسگی می باشند.

جینسینگ

جینسینگ یکی از محبوب ترین داروهای گیاهی در سراسر جهان است.گفته می شود که قرن ها در طب سنتی چینی از آن استفاده می شود، عملکرد سیستم ایمنی، سلامت قلب و سطح انرژی را تقویت می کند.

انواع مختلفی وجود دارد، اما جینسینگ قرمز کره ای بیشتر در رابطه با یائسگی مورد مطالعه قرار می گیرد.

یک بررسی در سال 2016 از 10 مطالعه نشان داد که جینسینگ قرمز کره ای ممکن است میل جنسی را تقویت کند و خلق و خوی و احساس کلی رفاه را در زنان یائسه بهبود بخشد.

استفاده کوتاه مدت از جینسنگ قرمز کره ای برای اکثر بزرگسالان بی خطر به نظر می رسد. با این حال، بثورات پوستی، اسهال، سرگیجه، مشکل در خوابیدن و سردرد از شایع ترین عوارض جانبی هستند. همچنین ممکن است کنترل قند خون را مختل کند، بنابراین اگر دیابت دارید ممکن است نامناسب باشد.

جینسینگ ممکن است با برخی از داروهای فشار خون، کلسترول و داروهای رقیق کننده خون تداخل منفی داشته باشد. قبل از امتحان جینسینگ با پزشک خود مشورت کنید، به خصوص اگر از چنین داروهایی استفاده می کنید.

والرین

سنبل الطیب (Valeriana officinalis) گیاهی گلدار است که از ریشه آن در انواع گیاهان دارویی برای القای آرامش استفاده می شود.

از سنبل الطیب گاهی اوقات برای درمان علائم یائسگی مانند بی خوابی و گرگرفتگی استفاده می شود. شواهد قوی برای اثربخشی آن وجود ندارد، اما داده های اولیه امیدوارکننده است.

یک مطالعه کوچک روی 68 زن یائسه نشان داد که مکمل‌های سنبل الطیب به طور قابل توجهی در کاهش شدت گرگرفتگی ذهنی مؤثرتر از دارونما هستند. مطالعه کوچک دیگری بر روی 60 زن یائسه نتایج مشابهی را نشان داد.

در مطالعه دیگری روی 100 زن یائسه، ترکیبی از سنبل الطیب و بادرنجبویه به طور قابل توجهی در بهبود کیفیت خواب موثرتر از دارونما بود.

سنبل الطیب با عوارض جانبی خفیفی مانند ناراحتی گوارشی، سردرد، خواب آلودگی و سرگیجه همراه است.

اگر از داروهای خواب، درد یا اضطراب استفاده می کنید، مصرف سنبل الطیب توصیه نمی شود، زیرا ممکن است اثر تداخلی داشته باشد.

یائسگی و استراحت بدن بانوان

یائسگی دورانی است که در آن بدن بانوان استراحت می کند. اگر در دوران یائسگی دچار مشکل می شویم به این دلیل است که دوران قاعدگی خوبی نداشته ایم و از سلامت روحی و جسمی خوبی برخوردار نبوده ایم.در واقع هر چند در دوران قاعدگی مشکل بیشتری داشته باشیم عوارض دوران یائسگی نیز شدیدتر خواهد بود. سال های پایانی تولید مثل در خانم ها با علائمی مانند گر گرفتگی، خون ریزی شدید و تغییر خلق و خو، تعریق زیاد، رشد موهای زاید، تجمع چربی، بی خوابی، افسردگی، پرخاشگری و تحریک پذیری همراه است. گیاهان دارویی برای کاهش عوارض یائسگی بسیار مفید است. از جمله این گیاهان که به شکل غذا مصرف می شود می توان به موارد زیر اشاره کرد.

مهندس فهمیه بنی،محقق در زمینه طب سنتی و دانشجوی دکترای گیاهان دارویی به مشکلات خانم ها اشاره و راهکارهایی ارائه می کند.

کرفس، کنگر، کدو، بامیه

تهیه خورش هر یک ازاین گیاهان و یا مصرف آن به اشکال دیگر تا حد زیادی گر گرفتگی را کاهش می دهد. میوه های قرمز رنگ مانند شاه توت، گیلاس، آلو و... می تواند تعریق را کاهش دهد. مصرف داروهای گیاهی مانند دم کرده گیاهان خانواده زالزالک مانند سرخ ولیک، کیالک، قره قاط، برگ درخت انگور، کاسنی و برگ چنار مفید است.

سازمان بهداشت جهانی مصرف دمنوش نسترن را پیشنهاد می کند که علاوه بر کاهش تعریق و گر گرفتگی سرشار از ویتامین C و آنتوسیانین است و مانع از بروز و عود واریس می شود؛ به همین دلیل به آن دمنوش سلامت گفته می شود. بگذارید ۷-۵ میوه نسترن با یک لیوان آب جوش ۲۰ دقیقه دم بکشد و سپس مصرف کنید. میوه نسترن نباید پودر شود زیرا پرزهای داخل آن حساسیت زاست.

کم خونی

وی به مشکل شایع خانم ها اشاره می کند که کم خونی است و در ادامه می افزاید: بانوان نباید به مشکل کم خونی خود بی اعتنا باشند زیرا این امر بر کیفیت زندگی تأثیر می گذارد. در این زمینه شیر، توت، شیره انگور، شاه توت، آبجو، کنجد، عدس، اسفناج و تره مناسب است.این میوه ها و گیاهان علاوه بر آهن، حاوی ویتامین C است و جذب آهن را افزایش می دهد. دم کرده برگ و گل بادرنجبویه، استوقودوس، استفاده از پونه و نعناع کم خونی را تا حد زیادی برطرف می کند.

تجمع چربی دور شکم

وی درباره راهکارهای کاهش تجمع چربی دور شکم می گوید: مشکل شایعی که در خانم ها باعث کاهش قدرت باروری می شود، تجمع چربی در ناحیه شکم، زیر شکم و پهلوها است. نکته ضروری توجه به اصلاح رژیم غذایی و انجام فعالیت بدنی است. از جمله شیوه های مورد تأیید در طب سنتی و طب رایج استفاده از تخم کرفس است که می توان یک قاشق مرباخوری پودر آن را بعد از ناهار به ویژه اگر وعده اصلی غذایی باشد، مصرف کرد.همچنین استفاده از آلوئه ورا از تجمع چربی در نواحی یاد شده جلوگیری می کند.مصرف گیاه خرگوشک نیز مفید است و به افرادی که بیش از ۱۰ تا ۱۲ کیلوگرم اضافه وزن دارند مصرف یک قاشق مرباخوری آن با نصف استکان آب بعد از وعده ناهار و شام توصیه می شود.

جوی دو سر نیز به دلیل داشتن سبوس فراوان، از جذب چربی در روده جلوگیری می کند و در دراز مدت به کاهش وزن کمک می کند. جو ی دو سر آسیاب شده را می توان به غذا یا سالاد اضافه کرد.

نکته: پودر جوی دو سر را تنها به مدت 10 روز در یخچال نگه داری کنید.شنبلیله: شنبلیله سوخت و ساز بدن را تنظیم می کند. کسانی که سوخت و ساز بدنی پایینی دارند می توانند از این گیاه استفاده کنند. می توان از عرق شنبلیله قبل از ناهار و شام استفاده کرد.میل جنسی، خواب ضعیف، تحلیل استخوان، سردرد، اضطراب و افسردگی است. 

منبع : فرتاک نیوز
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه