ارسال به دیگران پرینت

محیط زیست

محیط زیست خلیج فارس شکننده است مراقب باشیم

خلیج فارس با حدود ۲ هزار و ۵۰۰ کیلومتر طول و ۲۰۰ تا ۳۰۰ کیلومتر عرض دارای مساحتی بیش از ۲۳۹ هزار کیلومتر مربع است. حداکثر عمق آن بین ۹۰ تا ۱۰۰ متر در اطراف جزیره تنب بزرگ، ابوموسی، لاوان و فارسی و عمق متوسط آن حدود ۳۰ متر است، پس یعنی دریایی کم عمق است، بیش از هزار و ۶۰۰ گونه ماهی (حدود ۵۰۰ گونه در خلیج فارس و هزار و ۱۴۲ گونه در دریای عمان) ۱۵ گونه میگو، ۱۰ گونه پستاندار دریایی، پنج گونه لاک پشت دریایی و بیش از ۹۰ گونه پرنده و تنوع بسیار زیادی از پلانگتون‌ها است.

محیط زیست خلیج فارس شکننده است مراقب باشیم

نویسنده : سیده طهوری غرضی

خلیج فارس با حدود ۲ هزار و ۵۰۰ کیلومتر طول و ۲۰۰ تا ۳۰۰ کیلومتر عرض دارای مساحتی بیش از ۲۳۹ هزار کیلومتر مربع است. حداکثر عمق آن بین ۹۰ تا ۱۰۰ متر در اطراف جزیره تنب بزرگ، ابوموسی، لاوان و فارسی و عمق متوسط آن حدود ۳۰ متر است، پس یعنی دریایی کم عمق است، بیش از هزار و ۶۰۰ گونه ماهی (حدود ۵۰۰ گونه در خلیج فارس و هزار و ۱۴۲ گونه در دریای عمان)  ۱۵ گونه میگو، ۱۰ گونه پستاندار دریایی، پنج گونه لاک پشت دریایی و بیش از ۹۰ گونه پرنده و تنوع بسیار زیادی از پلانگتون‌ها است.

 اینها بخشی از مزایای خلیج فارس است،  در کنار آنها شاهراه بودن این پهنه آبی برای تردد کشتی‌ها به ویژه کشتی‌های نفتکش غول پیکر، آن را به مسیری سوق‌الجیشی و حساس در دنیا تبدیل کرده و آمارها نشان می‌دهد سالانه حدود ۴۰ هزار فروند کشتی در خلیج فارس تردد می‌کند که در کنار مزایای اقتصادی و حمل و نقلی می‌تواند عواقب سخت محیط زیستی هم برای این دریای نیمه بسته به همراه داشته باشد چون با تردد این تعداد کشتی که بخش زیادی از آنها را نفتکش‌ها تشکیل می‌دهند سالانه دو میلیون تا دو میلیون و ۲۰۰ تن مواد نفتی وارد خلیج فارس می شود که خطر بزرگی برای زیستمندان این پهنه آبی است.

در کنار آلودگی نفتی عواملی مانند تغییر اقلیم و آب توازن کشتی‌ها نیز زیستمندان و محیط زیست خلیج فارس را تهدید می‌کند، با وجود این تهدیدات اما خلیج فارس همواره صحنه‌ کشمکش و منازعات زیادی بوده و به تبع آن، زندگی سیاسی و اقتصادی کشورهای منطقه نیز از این کشمکش ‌ها متاثر شده‌ است.

معمولا کشتی های بزرگ برای برقراری تعادل و یا دلایل دیگر مخازنی دارند که حجم زیادی آب در آن ذخیره می شود که زمان پهلو گرفتن باید تخلیه شود تا توازن برقرار شود که در روند عملیات آب توازن ممکن است گونه‌های مهاجمی از آب مبدا در این مخازن وارد شده باشند که با تخلیه وارد آب مقصد (خلیج فارس) شوند که هر کدام ممکن است خطرات مهمی برای محیط زیست دریایی به دنبال داشته باشد.

 

منبع : 55 انلاین
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه