ارسال به دیگران پرینت

ویتامین | ویتامین D

آیا مصرف ویتامین D برای پیشگیری از ابتلا به کرونا موثر است ؟

دو کارآزمایی بالینی نشان می‌دهد که مکمل‌های ویتامین D نه در برابر عفونت SARS-CoV-2 محافظت می‌کند و نه از شدت کووید-19 می‌کاهد، که با فرضیه‌ای که در اوایل همه‌گیری ایجاد شد، تناقض دارد.

آیا مصرف ویتامین D برای پیشگیری از ابتلا به کرونا موثر است ؟

ویتامین D

این مطالعات بر اساس یافته‌های قبلی مبنی بر اینکه ویتامین D سیستم ایمنی را تقویت می‌کند، در سال 2020 آغاز شد. دیوید مارتینو، محقق دانشگاه کوئین مری، محقق مشترک یکی از آزمایش‌های بالینی، در آن زمان گفت که امیدوار است نتایج به ویروس کرونا تعمیم یابد که اخیراً جهان را فرا گرفته است. اما نتایج آزمایش‌ها که هر دو در چهارشنبه (7 سپتامبر) در BMJ منتشر شده‌اند، ممکن است این ایده را متوقف کند.

یکی از آنها که از نوامبر 2020 تا ژوئن 2021 اجرا شد و شامل 34601 شرکت کننده بزرگسال از نروژ بود، دوز پایین ویتامین D (به شکل مکمل روغن کبد ماهی) را آزمایش کرد و هیچ ارتباطی بین مصرف مکمل و تعداد بیماران مبتلا به کووید دریافت نکرد.

آزمایش دیگر، آزمایشی که مارتینو به انجام آن کمک کرد، بین دسامبر 2020 و ژوئن 2021 انجام شد و شامل 6200 بزرگسال در بریتانیا بود. آن مطالعه اثرات دوزهای کم و زیاد ویتامین D را اندازه‌گیری کرد و دریافت که هیچکدام با کاهش موارد COVID-19 یا سایر عفونت‌های دستگاه تنفسی مرتبط نبودند.

آرن سوراس، میکروبیولوژیست بیمارستان دانشگاه اسلو، یکی از نویسندگان این مطالعه نروژی، می‌گوید: نکته مهم این است که مردم بدانند به طور کلی، یک مکمل ویتامین D از کووید-19 جدی یا عفونت‌های حاد دستگاه تنفسی پیشگیری نمی‌کند. وی افزود: نتیجه مطالعه بریتانیا از یافته‌های ما را تصدیق می‌کند و این نکته کلیدی است که هیچ یک از این مطالعات هیچ اثر پیشگیرانه‌ای پس از مصرف مکمل ویتامین D را نشان نمی دهند.

ویتامین D در گذشته به‌عنوان یک اقدام پیشگیرانه برای بیماری‌های بیشماری مانند سرطان، زوال شناختی، سکته مغزی و اخیراً شکستگی‌های استخوان پیشنهاد شده است، اما بسیاری از موارد مصرف بالقوه آن در سال‌های اخیر کنار گذاشته شده‌ است.

با این حال، در سرمقاله ای در مورد این دو کارآزمایی بالینی که در 7 سپتامبر در BMJ نیز منتشر شد، پیتر برگمن، محقق موسسه کارولینسکا، خاطرنشان می کند که دریافت واکسن در میان شرکت کنندگان ممکن است اثرات محافظتی بالقوه ویتامین D را پنهان کرده باشد، زیرا هر اثر قابل اندازه گیری، کمتر از اثر واکسن ها بوده است.

او خاطرنشان می کند: 1.2 درصد از شرکت کنندگان در مطالعه بریتانیا در آغاز کارآزمایی واکسینه شده بودند، در حالی که 89 درصد حداقل یک دوز را تا پایان آن دریافت کرده بودند.

با این حال، او توصیه می‌کند که پزشکان واکسن‌ها را به‌عنوان بهترین اقدام پیشگیرانه برای بیماران خود تبلیغ کنند و مکمل‌های ویتامین D را به افراد سالم با سطوح نرمال در سیستم خود ارائه ندهند.

سوراس می‌گوید: به‌عنوان یک پزشک، گمانه‌زنی‌های زیادی می‌بینم که دوزهای بسیار بالای ویتامین D می‌تواند اثرات مفیدی برای طیف وسیعی از بیماری‌های مختلف داشته باشد، اما من همه را تشویق می‌کنم که توصیه‌های علمی مبتنی بر تحقیقات را برای همه مواد مغذی دنبال کنند.

 

منبع : فرتاک نیوز
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه