ارسال به دیگران پرینت

کودکان طلاق | آسیب کودکان طلاق | صحبت با کودکان طلاق

چطور با کودک خود درمورد طلاق صحبت کنیم؟ | کدام کودکان بیشتر اسیب می بینند؟

صحبت درباره طلاق با فرزند خانواده یکی از چالش‌هایی است که والدین با آن مواجه هستند.

چطور با کودک خود درمورد طلاق صحبت کنیم؟ | کدام کودکان بیشتر اسیب می بینند؟

کدام کودکان طلاق بیشتر آسیب می بینند؟

صحبت درباره طلاق با فرزند خانواده یکی از چالش‌هایی است که والدین با آن مواجه هستند. دکتر جوانا استرن روانشناس بالینی در موسسه ذهن کودک می‌گوید: «بسته به سن کودک نوع مکالمات نیز باید تغییر کند. هنگامی که از طلاق صحبت می‌کنید باید از فرزندتان حین طلاق و پس از آن مراقبت و حمایت کنید و به آن‌ها بفهمانید که حتی پس از جدایی به نیازهای آن‌ها از جانب شما رسیدگی می‌شود.»

نوزادان و کودکان نوپا

پیام جدایی را به کودکان نوپای خود باید به‌صورت ساده و با تکرار مداوم برسانید. درست به همان روشی که کودکان نوپا دوست دارند یک کتاب را بخوانند یا یک فیلم را بارها و بارها تماشا کنند. تکرار به آن‌ها کمک می‌کند که پیام مورد نظر شما را در درون خود نهادینه کنند. به طور مثال «بابا در خانه دیگری زندگی می‌کند و شما می‌توانید در مکان دیگری او را ببینید.» و هنگامی که از شما بپرسد بابا کجاست؟ شما تاکید و تکرار کنید که «بابا الان در خانه دیگری است یادت اومد؟ به زودی به دیدن بابا در خانه جدید می‌روی.» 

کودکان طلاق پیش دبستانی

نکته مهمی که در این سن باید به آن توجه کنید این است که به آن‌ها بفهمانید که پدر و مادرش او را بسیار دوست دارند و مسئله طلاق به مشکلات بزرگترها ربط دارد و به دلیل بچه‌ها نیست. شما باید به تکرار ادامه دهید و مدام به او بگویید: «ما تو را دوست داریم و از تو مراقبت خواهیم کرد.»

کودکان طلاق سنین 6 تا 8 سال

بچه‌های این سن ناظران زیرکی هستند. اگر پشت درهای بسته نیز در حال دعوا و بحث بوده‌اید به احتمال زیاد فرزندان شما از این موضوع آگاه هستند. جملات خود را با این عبارت که «شاید متوجه شده باشی» و یا «احتمالا متوجه شده‌ای» شروع کنید و برای او با زبان خودش توضیح دهید.

قبل از نوجوانی

در این سن والدین می‌توانند کمی بیشتر در مورد دلایل طلاق با فرزندان خود صحبت کنند اما نه اینکه تمام مسائل و درگیری‌هایشان را برای آن‌ها بازگو کنند. بسیاری از بچه‌ها در این سن از نظر عاطفی حساس هستند و تقریبا درک بالایی دارند. با آن‌ها درمورد اینکه زندگی برای بزرگسالان سخت‌تر شده است صحبت کنید و به آن‌ها بگویید که «دو خانواده با والدین شاد بسیار بهتر از این است که والدین باهم زندگی کنند و ناراحت باشند.»

کودکان طلاق نوجوان

می‌توانید از تمام توصیه‌های قبلی برای نوجوانان خود استفاده کنید. نوع کلام در این سن کمی متفاوت‌تر و واضح‌تر است. به او بگویید «من هنوز مادر یا پدر تو هستم اما من هم یک انسانم که حق دارم زندگی شادی داشته باشم.»

(استفاده از مطالب اختصاصی 55آنلاین بدون ذکر منبع ممنوع است.)

 

منبع : 55 انلاین
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه