ارسال به دیگران پرینت

آمریکا | توافق با ایران

پیام فوری ایران به آمریکا | آماده امضای توافق هستیم | اروپایی ها بی طرف نیستند

مشاور تیم مذاکره کننده ایران در مذاکرات وین گفت: ایرانی ها از اروپایی ها و آمریکایی ها انتظار دارند که موضع‌شان را تغییر دهند. اروپایی ها مشکلی با رسیدن به توافق ندارند اما مشکل اصلی بایدن ضعیف است.

پیام فوری ایران به آمریکا | آماده امضای توافق هستیم | اروپایی ها بی طرف نیستند

محمد مرندی، مشاور تیم مذاکره کننده ایران در مذاکرات وین در گفت وگو با شبکه المیادین گفت: تروئیکای اروپا و واشنگتن می دانند که برنامه هسته ای ایران مسالمت آمیز است. ایران خواهان رسیدن به توافقی است که منافعش را حفظ کند.

وی گفت که ما نمی‌توانیم به آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها اعتماد کنیم و سه کشور اروپایی بی طرف نیستند بلکه هم پیمان آمریکا هستند و نباید فریب پروپاگاندا را بخوریم.

مرندی تاکید کرد: روشن است که تروئیکای اروپایی خواهان بسته شدن پرونده تحقیقات آژانس بین المللی انرژی اتمی نیست. رئیس آژانس در صف اروپایی ها و آمریکایی‌هاست و از آن ها پیروی می کند.

این تحلیلگر کشورمان در ادامه گفت: یک مسئول اروپایی در مذاکرات گفت که خواسته های ایران برحق است اما آمریکایی ها تعلل می کنند. ایران آماده امضای توافق است و بدانید که اروپایی ها با توجه به نیازشان به گاز، به توافق هسته‌ای بیشتر نیاز دارند. ایران نفت ‌و گاز خود را می فروشد و توان دستیابی به منابع مالی را دارد.

وی خاطرنشان کرد: هر چقدر توافق به تاخیر بیفتد مشکلات اروپا که با نزدیک شدن فصل زمستان به گاز نیاز دارد، زیادتر خواهد شد.

مرندی تاکید کرد که بایدن ضعیف است و قبل از انتخابات میان دوره ای از مشکلات داخلی و اقتصادی رنج می برد.

مشاور تیم مذاکره کننده ایران در مذاکرات وین در پایان گفت: ایرانی ها از اروپایی ها و آمریکایی ها انتظار دارند که موضع‌شان را تغییر دهند. اروپایی ها مشکلی با رسیدن به توافق ندارند اما مشکل اصلی بایدن ضعیف است.

 بر اساس این گزارش، فرانسه، آلمان و انگلیس(تروئیکای اروپا) امروز در بیانیه‌ای از خواسته ایران در مذاکرات احیای توافق هسته‌ای مبنی بر این که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تحقیقاتش درباره ذرات اورانیوم یافت‌شده در سه سایت هسته‌ای را به پایان برساند، ابراز نارضایتی کرده و مدعی شدند، این خواسته مذاکرات را به خطر می‌اندازد.

تروئیکای اروپایی در این بیانیه آورده‌اند: این خواسته آخر، تردیدهایی جدی درباره مقاصد و تعهدات ایران نسبت به نتیجه‌ موفقیت‌آمیز برجام ایجاد می‌کند. موضع ایران با تعهدات قانونی الزام‌آور ایران مغایرت دارد و چشم‌انداز احیای برجام را به خطر می‌اندازد.

این ادعای طرف‌های اروپایی برجام در حالی است که پیشتر پرونده "منشا ذرات اورانیوم در سایت‌های هسته‌ای" ایران در جریان امضای توافق برجام که به امضای سه کشور مذکور هم رسیده، بسته شده بود. آژانس اخیرا با تاثیر پذیرفتن از ادعاهای رژیم صهیونیستی در گزارشی مدعی شده است که ایران هم‌چنان پاسخ‌های معتبری در رابطه با منشا ذرات اورانیوم کشف شده در سه سایت‌ هسته‌ای اعلام نشده، ارائه نکرده است.

جمهوری اسلامی ایران تاکید دارد که این موضوع را نمی‌پذیرد که مسائل پادمانی که پیشتر پرونده آنها بسته شده بود، بار دیگر با بهانه‌های مختلف و تحت تاثیر القائات رژیم صهیونیستی مطرح شود و به عنوان دست‌آویزی سیاسی در تعاملات با ایران مورد استفاده قرار گیرد.

آمریکا و ایران در هفته‌های اخیر در حال بررسی پاسخ‌های یکدیگر نسبت به متن پیشنهادی اتحادیه اروپا برای احیای توافق هسته‌ای بوده‌اند که به گفته جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده مذاکرات وین، آخرین متن پیش‌نویس و آخرین پیشنهاد برای رسیدن به توافقی بر سر احیای توافق هسته‌ای است. ایران پیشنهادات خود درباره متن پیش‌نویس توافق و درباره پاسخ آمریکا را به اتحادیه اروپا ارائه کرده است.

 ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه کشورمان شنبه شب در واکنش به بیانیه اخیر تروییکای اروپایی «انگلیس، آلمان و فرانسه » گفت: باعث تعجب و تأسف است که در شرایطی که تعاملات دیپلماتیک و تبادل پیام میان طرف‌های مذاکره و هماهنگ‌کننده گفتگوها برای نهایی کردن مذاکرات جریان دارد، سه کشور اروپایی در اقدامی انحرافی و به دور از رویکرد نتیجه‌بخش در مذاکرات، اقدام به صدور چنین بیانیه‌ای می‌کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با اشاره به حسن نیت و اراده جدی جمهوری اسلامی ایران برای نهایی کردن توافق رفع تحریم و با یادآوری این موضوع که پیشرفت مذاکرات در بسیاری از مقاطع از جمله مقطع اخیر، نتیجه ابتکارات و ایده‌های جمهوری اسلامی ایران بوده است، به طرف‌های اروپایی درباره تأثیرپذیری از فضاسازی‌ طرف‌های ثالثی که از ابتدا مخالف روند مذاکرات بوده و اکنون نیز با همه توان به دنبال به شکست کشاندن مذاکرات هستند، هشدار داد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: باعث تاسف است که سه کشور اروپایی با این بیانیه نسنجیده، گام در مسیر رژیم صهیونیستی مبنی بر شکست مذاکرات گذاشته اند و بدیهی است در صورت تداوم چنین رویکردی، باید مسؤلیت نتایج آن را نیز بپذیرند.

ناصر کنعانی با یادآوری انفعال طرف‌های اروپایی در ماه‌های اخیر و همچنین اقدام نابجا و سیاسی این کشورها در پایه‌گذاری قطعنامه در شورای حکام آژانس، گفت: به سه کشور اروپایی توصیه می‌شود به جای ورود به فاز تخریب روند دیپلماتیک، برای ارائه راه‌حل جهت پایان دادن به اختلاف نظرهای معدود باقی‌مانده نقش فعال‌تری ایفا کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به سابقه همکاری و تعامل سازنده جمهوری اسلامی به عنوان یک عضو مسئولیت‌پذیر معاهده منع اشاعه با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، بار دیگر بر لزوم اجتناب از سیاسی‌کاری و طرح اتهامات بی‌پایه علیه کشورمان تأکید کرده  و گفت:  مایه تأسف است که کشورهای اروپایی از یکسو به حمایت تمام قد از رژیمی می‌پردازند که صدها کلاهک اتمی در اختیار داشته و به هیچ‌یک از ساز و کارهای منع اشاعه بین‌المللی پایبند نیست و از سوی دیگر علیه برنامه هسته‌ای کاملا صلح‌آمیز جمهوری اسلامی ایران که در معرض گسترده‌ترین بازرسی‌ها قرار داشته، به فضاسازی می‌پردازند.

سخنگوی وزارت امور خارجه با توصیه اروپاییها به جبران عدم عمل به تعهدات متعدد خود در قبال ملت ایران، آنها را از به‌کارگیری زبان تهدید برحذر داشت و تصریح کرد: شکست حداکثری آمریکا در کارزار فشار حداکثری باید درس عبرتی برای همه طرفهایی باشد که ناآگاهانه تصور می کنند تهدید و تحریم می‌تواند ملت ایران را از پیگیری حداکثری حقوق و تامین منافع خود بازدارند.

کنعانی در پایان تصریح کرد: ایران همچنان برای نهایی کردن توافق، اراده و آمادگی داشته و بر این اعتقاد است که در صورت وجود اراده لازم و پرهیز از اثرپذیری از فشارهای خارجی، امکان دستیابی سریع به توافق وجود دارد.

 

منبع : اقتصاد نیوز
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    • خلیل ارسالی در

      خیلی عالی بود سپاسگزارم....

    • مخمور ارسالی در

      عجب کارشناسانی داریم باید شما شعبده باز ومداح ودعانویس میشدی،خدایا سرنوشت ملت ایران افتاده دست چه کسایی ؟!

    • ناشناس ارسالی در

      جمهوری اسلامی توافق نمی کندانگلستان وفرانسه از توافق برجام باجمهوری اسلامی اعلام ناامیدی کردند وجمهوری اسلامی رادرتوافق ناکام معرفی کردندآقایان بازی درآورده اندمملکت رادرهمین وضعیت اسفبار حفظ خواهندکرد چون منافعشان باچین وروسیه پیوندخورده است...

    • محسن ارسالی در

      بحث برجام هم داره میشه مثل جنگ یک عده تندرو نگذاشتنند امام راحل در زمانی که دست برتر را داشتیم به جنگ خاتمه دهند.و نتیجه آن شد که در موضع ضعف به قول امام خمینی جام زهر را سر کشیدیم. حالا اینقدر ناز کردیم تا آنها عقب بکشند ؛ما التماس کنیم و صهیونیست ها به خواسته شوم خود برسند.

    • هاشمی ارسالی در

      بنظرم ایران باید از این سلاح هسته ای و اورانیوم زیادش دست بکشد وبفکر مردم باشد وبا توافق این تحریمهای امریکارا برایران لغوش کند که مردم سزاوار این زندگی وزجر برای یک سلاح هسته ای بیفایده برای همه نیستند

    • مدبر ارسالی در

      درودبرآقای مرندی ودرودبرآقای کنعانی وگروه آگاه
      مذاکره کننده هسته ای وبرجام،بدانیداگرتنها یک
      قدم عقب بشینید ده قدم بعقب هل خواهندداد

      • ناشناس ارسالی در

        شکمت سیره اگر این بزرگان از خودشان مطمین هستن یکبار برای همیشیه بیان برای بازدیده نمیگن نیست بیان انوقت این ملت سربلند میشه واسرایل وغیره رو سیاه این کاره مهمی نیست بیش ملت خودشان هم سر بلند میشه مگر این کار مهمیه انجام نمیدن پس اینها نمیخوان این ملت شریف وخسته کمی رو خوش ببینن وسلام

    • ناشناس ارسالی در

      عزیزم از مردم بپرس دقیقتر بهت میکن اطلا5ات به روز نیست دو تا مدضوع مونده که اون هم به توافق برسه یولش یواش اطلاع رسانی میکنند دولت ومسولین تا اقازاده ها در ایران وخارج که تجارت دارند زمین نخورند خدای نکرده

    • ناشناس ارسالی در

      تازمانیکه جمهوری اسلامی ازادبیات عدم اعتمادصحبت میکندپس بنابرین نمی تواندتوافقی با اروپا وآمریکاه داشته باشد...اصولاجمهوری اسلامی با کلمات بازی میکندو قصدتوافق باآمریکاه واروپاه ندارد وقصدندارندکشورراازاین نکبتی که سالهاست گریبانش راگرفته است خارج کند...

      • ناشناس ارسالی در

        دمت گرم .مخلص کلام رو شما گفتی

    • ناشناس ارسالی در

      چین وروسیه وتروئیکای اروپا باید با فطانت وجدیت لازم مسیرتخریب روند مثبت مذاکرات را که وجه همت مزورانه وفتنه انگیزانه رژیم آپارتایدی صهیونیستی است را با منزوی نمودن این رژیم خیمه شب باز وماجراجو متوقف نمایند تا آرامش وصلح وامنیت واعتماد سازی بین المللی باردیگر نضج گرفته ومنافع دولت‌ها وملت های طرف مذاکره تامین وبه سامان برسد وبرای همیشه ثابت گردد که صهیونیست ها از دنیایی توام با صلح وآرامش ومسالمت بیگانه ودشمن ودر ستیزند

    • ناشناس ارسالی در

      درود بر محمدجواد ظریف

    • علی محمد حمیدی ارسالی در

      به نظرم لجاجت خوبنیست ولی نباید توسری خور باشیم اگر دانشمندان ما چیزی چنته دارند استقامت خوبه نباید زود واداد .هرچیزی تاوانی دارد قدرتمند شدن دردنیای امروز سخته ولی آیندگان احساس آرامش میکنند همانطور شهدا جان دادند روسی خائن سرمایه کشور را گرفتند ورفتن خداوند آنها به عذاب الهی گرفتار کنه.

      • ایثارگر ارسالی در

        شکمت سیره خبره از گشنه نداری پسر یا مرد با وفا

    • ع ارسالی در

      تبار همه ما ها از آدم وحوا به هم گره خورده است این شیطنت از صهیونیست ها وخود انگلیسیها هست هر جا منافع شان باشد درجا رنگ عوض میکنند یک روز سلمان رشدی سرکار میارند یک روز هم پادشاه انگلیس میشود مسلمان. مسلمان واقعی در جبهه های جنگ بودند وخیلی ها شهید شدند. حالا ملکه انگلیس به پیامبر مسلمانان وصل شود. چه گلی برسر ما بمالند

    • ناشناس ارسالی در

      لعنت بر تاجران تحريم

    • ملت ارسالی در

      باسلام وخسته نباشید به سران کشور اگر شماها از خودتان مطمین هستید یک بار برای همیشه کل کسایکه مدارک جعلی بقول خودتان بیان بازدید کنن واگر درست بود بگفته خودتان این پرونده تا پایان عمر بسته خواهد شود هم برای ملت خودتان وهم برای دنیا چرا اینکارو انجام نمی دید این چراها زیاد هست ولا همین بسه

    • خسرو ارسالی در

      چرا رآی را مثله انتخابات به دست مردم نمیدن ،باید یک هفته هم دست مردم باشه، اگر شماها برای ملت انجام‌ وظیفه می‌کنید، ، کله شهرستانها نمایش نمیخواد، ،چهر شهرستان بزرگ انتخابات رو شروع کنید

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه