ارسال به دیگران پرینت

هیولای منچستر

داعش مسوولیت بمب‌گذاری منچستر را به عهده گرفت و اعلام کرد که «یکی از سربازان خلافت» این کار را «در تجمع صلیبیون» انجام داد. پلیس بریتانیا اعلام کرد که «سلمان عبیدی»، ۲۲ ساله، مظنون اصلی حمله بوده است. والدین سلمان عبیدی پناهجویانی بودند که در دهه ۹۰ میلادی از لیبی به بریتانیا آمدند.

هیولای منچستر

۵۵آنلاین :

داعش مسوولیت بمب‌گذاری منچستر را به عهده گرفت و اعلام کرد که «یکی از سربازان خلافت» این کار را «در تجمع صلیبیون» انجام داد. پلیس بریتانیا اعلام کرد که «سلمان عبیدی»، ۲۲ ساله، مظنون اصلی حمله بوده است. والدین سلمان عبیدی پناهجویانی بودند که در دهه ۹۰ میلادی از لیبی به بریتانیا آمدند.

یک مرد ۲۳ ساله نیز به ظن نقش داشتن در بمب‌گذاری منچستر بازداشت شد. عبیدی متولد و بزرگ‌شده شهر منچستر است. پلیس همچنین مشغول بررسی گزارش‌های تاییدنشده‌ای است که از سفر عبیدی به سوریه حکایت دارد. دوستان سابق عبیدی در منچستر می‌گویند که فوتبال او خوب بوده، اما در عین حال موادمخدر هم مصرف می‌کرده است. به گزارش بی‌بی‌سی، دولت بریتانیا می‌گوید احتمال وقوع حملات بیشتر زیاد است و وضعیت هشدار امنیتی را در بالاترین سطح قرار داده است. قرار است صدها تن از نفرات ارتش برای کمک به پلیس در شهرها مستقر شوند.

ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا گفته که همدستان احتمالی عامل حمله منچستر ممکن است برای حملات دیگر هم نقشه‌هایی داشته باشند. با گذشت حدود سه روز از انفجار در سالن کنسرت «منچستر آره‌نا» (انفجار دوشنبه شب رخ داد) که بلافاصله پس از پایان کنسرت آریانا گرنده، خواننده جوان آمریکایی رخ داد، دست‌کم ۱۰ نفر هنوز مفقود هستند و بستگان آنها با انتشار پیام در شبکه‌های اجتماعی امیدوارند بتوانند از آنها خبری بگیرند.

عامل انتحاری قبلا به سوریه سفر کرده بود

وزیر کشور فرانسه اعلام کرد، عامل حمله تروریستی منچستر انگلیس پیش از این به سوریه سفر کرده و همکاری او با گروه تروریستی داعش ثابت شده است. به گزارش رویترز، جرارد کلمب، وزیر کشور فرانسه اعلام کرد: بازرسان انگلیسی به مقامات فرانسوی اطلاع داده‌اند که مظنون حمله منچستر پیش از این به سوریه سفر کرده بود.

کلمب در ادامه افزود: «اکنون ما تنها می‌دانیم که سلمان یک شهروند انگلیسی با اصالت لیبیایی بوده که اخیرا به لیبی و احتمالا از آنجا به سوریه رفته و تحت‌تاثیر افراط‌گرایی قرار گرفته است و سپس با بازگشت به انگلیس تصمیم به انجام این حمله گرفته است.» وی در پاسخ به این سوال که وزارت کشور فرانسه از کجا اطمینان دارد که عبیدی پیش از این در سوریه بوده است، تاکید کرد، این اطلاعاتی است که سرویس‌های اطلاعاتی فرانسه و انگلیس دریافت کرده‌اند. وزیر کشور فرانسه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا عبیدی از سوی شبکه‌ای حمایت می‌شود نیز عنوان کرد: «این مساله هنوز مشخص نیست اما احتمال این موضوع وجود دارد و در هر صورت او روابطی با گروه تروریستی داعش داشته و این مساله ثابت شده است.»

بی‌بی‌سی نیز اعلام کرد گمان می‌رود والدین سلمان پس از سال‌ها اقامت در انگلیس برای زندگی به لیبی بازگشته‌ باشند. سلمان تنها چند روز پیش به انگلیس بازگشته بود. در این حال امبر راد، وزیر کشور بریتانیا گفته که «به‌نظر می‌رسد او در این حمله تنها نبوده است.»

دوشنبه شب یک بمب‌گذاری انتحاری در پایان کنسرتی در منچستر، در شمال انگلستان، ۲۲ کشته و ۵۹ زخمی برجای گذاشت. تعدادی از قربانیان کودک و نوجوان هستند. این بزرگ‌ترین حمله این چنینی از زمان بمب‌گذاری‌های سال ۲۰۰۵ است که در آنها ۵۲ نفر کشته شدند. نخست‌وزیر بریتانیا گفت بمب‌گذاری منچستر «اقدامی تروریستی» و از روی «بزدلی» بود. بسیاری از رهبران سیاسی بریتانیا و جهان حمله منچستر را محکوم کرده‌اند. در بریتانیا و در آستانه انتخابات سراسری پارلمان، همه احزاب، عمده برنامه‌های تبلیغاتی خود را به احترام قربانیان متوقف کرده‌‎اند. پرچم بریتانیا در ساختمان‌های دولتی مرکز لندن و همچنین پرچم‌های اتحادیه اروپا در بروکسل، به حالت نیمه‌افراشته درآمده‌اند.

برنامه آتش‌بازی در جشنواره فیلم کن در فرانسه لغو شده و حاضران در جشنواره به احترام قربانیان یک دقیقه سکوت خواهند کرد. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، گفته است عوامل بمب‌گذاری را «هیولا» لقب نمی‌دهد، چراکه «آنها چنین لقبی را دوست خواهند داشت.» او گفت چنین افرادی «شیاطین بی‌عرضه» هستند. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، گفته این حمله «جنایتی غیرانسانی» بوده است. آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان هم گفته قابل درک نیست که چطور کسی می‌تواند از کنسرت موسیقی برای کشتن دیگران استفاده کند.

منبع : دنیای اقتصاد
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه