ارسال به دیگران پرینت

خودرو | بازار خودرو | قیمت خودرو داخلی | خودرو داخلی | واردات خودرو

لیست خودروهای وارداتی تا ۲۰۰ میلیون تومان | جایگزین پراید و تیبا مشخص شد ؟

آیا واردات خودرو به کمک نیمی از ایرانیان که توان خرید خودروهای بیش از ۲۰۰ میلیون تومانی را ندارند، می‌آید؟

لیست خودروهای وارداتی تا ۲۰۰ میلیون تومان | جایگزین پراید و تیبا مشخص شد ؟

آیا واردات خودرو به کمک نیمی از ایرانیان که توان خرید خودروهای بیش از ۲۰۰ میلیون تومانی را ندارند، می‌آید؟

با توقف تولید پراید در سال ۹۹ و خروج تیبا از خط تولید از مرداد ۱۴۰۱، نیاز به وجود خودرویی که اکثریت مردم بضاعت خرید آن را داشته باشند بیش از هر موقع احساس می‌شود. توقف تولید این خودروها در کنار افت روزافزون قدرت خرید مردم، نیاز به وجود خودروهای ارزان‌قیمت را بیش از پیش ساخته است.

اما طبق آمارهای رسمی و جدید وزارت صمت، نیمی از ایرانیان قدرت خرید خودروهای با قیمت حدودا ۲۰۰ میلیون تومان را ندارد. این در حالی است که ارزان‌ترین خودروهای ایرانی هم قیمتی بیش از این دارند.

ارزان‌ترین خودروی نوی ایرانی را احتمالا باید پراید ۱۳۱ ساخت سال ۹۸ با قیمت ۱۷۹ میلیون تومان دانست. البته به شرطی که صفر این خودرو پیدا شود! ارزان‌ترین محصول خانواده تیبا هم تیبا صندوق‌دار SX ساخت ۱۳۹۹ با ۱۸۴ میلیون تومان است. قیمت صفر کوییک سال ۹۹ هم از ۱۸۳ میلیون تومان شروع می‌شود.

حالا که وزارت صمت اولویت واردات را به خودروهای ارزان‌تر از ۱۰ هزار یورو اختصاص داده است، بسیاری انتظار واردات خودروهای ارزان‌قیمت با کیفیت بهتر از پراید و تیبا دارند. به ویژه آنکه کیفیت این خودروهای ارزان‌قیمت ملی در سال‌های گذشته نارضایتی و حتی فجایع بسیار به همراه داشت. هفته قبل مدیرعامل صندوق تأمین خسارت‌های بدنی اعلام کرد پراید از سال ۱۳۹۵ تا ۱۴۰۰ با بیش از ۷ هزار پرونده در صدر خسارات پرداختی صندوق تامین بوده است.

اما آیا می‌توان انتظار داشت که واردات خودرو و خودرویی وارداتی بتواند جایگزین پراید شود؟ پراید ۱۳۱ هم‌اکنون حدود ۱۸۵ میلیون تومان معامله می‌شود. قیمت دلاری پراید با فرض دلار ۳۰ هزار تومانی، حدود ۶۱۷۰ دلار است. تیبای ۱۹۰ میلیون تومانی هم حدود ۶۳۳۰ دلار قیمت دارد.

در جدول فوق درباره واردات خودرو ، خودروهای خارجی ارزان‌تر از ۶۳۰۰ دلار را مشاهده می‌کنید. البته با اعمال تعرفه احتمالی ۲۰ درصدی و همچنین با فرض اختصاص ارز نیمایی ۲۶۸۰۰ تومانی (نرخ کنونی فروش دلار در سامانه نیما) به خودروهای وارداتی، قیمت این خودروها به ۲۰۰ میلیون تومان می‌رسد. البته این بدون در نظر گرفتن برخی هزینه‌های جانبی واردات همچون مخارج مربوط به حمل و نقل خودروهاست.

نکته دیگر آن است که این خودروها همه ساخت کشور هند هستند و احتمالا هند مبدا عمده خودروهای «اقتصادی» وارداتی باشد. اگرچه چند خودروی چینی همچون چری کیوکیو آیس‌کریم، لینگبائو باکس و لتین منگو هم در این محدوده قیمتی می‌گنجند اما برخی کارشناسان احتمال رد شدن این خودروها در ارزیابی سازمان استاندارد کشور را می‌دهند. با توجه به سخت‌تر شدن معیارهای ۸۵گانه این سازمان طی سال‌های گذشته، حتی برخی از خودروهای موجود در جدول بالا نیز با چنین ریسکی مواجه هستند.

قابل ذکر است در آخرین نسخه‌های پراید از پیشرانه M13 ارتقا یافته استفاده شده که ۷۱ اسب بخار قدرت تولید می‌کند و از استاندارد آلایندگی یورو ۴ برخوردار است. اما حداکثر قدرت تقریبا تمام خودروهای لیست فوق ضعیف‌تر است.

کدام خودروهای وارداتی جایگزین پراید و تیبا می‌شوند؟

منبع : فردای اقتصاد
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه