ارسال به دیگران پرینت

انتخاب صندوق سرمایه‌گذاری، متناسب با ویژگی‌های هر سرمایه‌گذار

سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری یکی از روش‌های نوین سرمایه‌گذاری است که هر فرد باتوجه به روحیه و درجه تحمل ریسک‌پذیری خود می‌تواند در آن‌ها سرمایه‌گذاری کند. دلیل امکان این حق انتخاب برای مشتریان، تنوع در انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری است.

انتخاب صندوق سرمایه‌گذاری، متناسب با ویژگی‌های هر سرمایه‌گذار

سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری یکی از روش‌های نوین سرمایه‌گذاری است که هر فرد باتوجه به روحیه و درجه تحمل ریسک‌پذیری خود می‌تواند در آن‌ها سرمایه‌گذاری کند. دلیل امکان این حق انتخاب برای مشتریان، تنوع در انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری است.

 

سرمایه‌گذاری چیست؟

در علم اقتصاد، سرمایه گذاری به معنای تخصیص منابع مالی به یک یا چند دارایی مختلف، به امید به دست آوردن منابع با ارزش‌تر در آینده است. در واقع این تخصیص منابع به جهت کسب سود و درآمد در آینده است. سرمایه گذاری انواع و اقسام مختلفی مانند سرمایه‌گذاری در بورس، مسکن، طلا، دلار و… دارد. برای سرمایه‌گذاری در بورس از ابزارها و روش‌های سرمایه‌گذاری مختلفی می‌توان استفاده کرد. سرمایه‌گذاری در بورس  یکی از ابزارهای سرمایه‌گذاری در بورس صندوق‌های سرمایه‌گذاری است که در ادامه بیشتر به آن پرداخته می‌شود.

 

صندوق سرمایه‌گذاری چیست؟

صندوق سرمایه‌گذاری در واقع نهادی مالی است که وجوه نقد جمع‌آوری شده در صندوق را در انواع اوراق بهادار سرمایه‌گذاری می‌‌کند. دارایی‌های هر صندوق به واحدهای کوچکی تحت عنوان «یونیت» تقسیم می‌شود. سودی که از سرمایه‌گذاری به دست می‌آید به نسبت سهم هر سرمایه‌گذار، تقسیم می‌شود. در واقع هر سرمایه‌گذار به نسبت مالکیت خود در تعداد واحدهای صندوق، در سود یا زیان صندوق شریک است. 

 

چرا صندوق‌های سرمایه‌گذاری برای سرمایه‌گذاری مناسب هستند؟

به‌صورت کلی به چند دلیل صندوق‌های سرمایه‌گذاری برای سرمایه‌گذاری پیشنهاد می‌شوند: 

 

 

  • مدیریت حرفه‌ای 
  • سرمایه‌گذاری بدون نیاز به صرف زمان
  • سرمایه‌گذاری بدون نیاز به دانش تحلیل

 

صندوق های سرمایه گذاری، بهترین گزینه برای افرادیست که ‌تمایل دارند در بورس سرمایه‌گذاری کنند، اما دانش، تجربه و فرصت کافی برای سرمایه‌گذاری در این بازار را ندارند. حضور کارشناسان و تحلیلگران حرفه‌ای بازار سرمایه در تیم مدیریت دارایی صندوق‌‌ها باعث می‌شود که ضمن کنترل ریسک‌های سرمایه‌گذاری، یک بازدهی متناسب با ریسک نصیب سرمایه‌گذاران شود. 

 

به عبارت دیگر اگر شخصی فرصت کافی برای یادگیری روش‌های تحلیلی مانند تحلیل بنیادی، تحلیل تکنیکال یا تابلوخوانی ندارد، می‌تواند از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری به راحتی در بورس سرمایه‌گذاری کند.

 

انواع صندوق های سرمایه گذاری بر اساس نحوه معامله

صندوق‌ها را می‌توان بر اساس نحوه معامله در ۲ دسته‌‌ی صندوق قابل معامله (ETF) و صندوق مبتنی بر صدور و ابطال قرار داد. سرمایه‌گذاری در هر یک از صندوق‌های مبتنی بر صدور و ابطال، از طریق مراجعه به درگاه اینترنتی همان صندوق امکان‌پذیر است. در طرف مقابل، سرمایه‌گذاری در صندوق‌های قابل معامله (ETF) و خرید و فروش واحدهای سرمایه‌گذاری اینگونه صندوق‌ها، از طریق سامانه‌های معاملاتی کلیه کارگزاری‌های بازار سرمایه انجام می‌شود؛ درست مانند خرید و فروش سهام شرکت‌های موجود در بازار سرمایه.

 

انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری بر اساس ترکیب دارایی

 صندوق‌های سرمایه‌گذاری انواع مختلفی دارند که شامل صندوق‌ تضمین اصل سرمایه، درآمد ثابت، سهامی، مختلط، مبتنی بر سکه طلا، شاخصی و اهرمی می‌شوند.

 

شروع سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سرمایه‌‌گذاری 

برای شروع سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سرمایه‌‌گذاری، داشتن کد بورسی الزامی است. پس از دریافت کد بورسی، سرمایه‌گذار می‌تواند در یک یا انواع صندوق‌ها سرمایه‌گذاری کند. هر شخص برای سرمایه‌گذاری در صندوق‌های مبتنی بر صدور و ابطال می‌تواند به سایت مربوط به هر صندوق مراجعه و فرآیند صدور واحد را طی کند. سرمایه‌گذاری در صندوق‌های ETF نیز همانند خرید و فروش سهم عادی در بازار است و با مراجعه به سامانه‌های معاملاتی کارگزاری‌ها می‌توان این صندوق ها را خریداری و در آن سرمایه‌گذاری کرد. 

 

 

ریسک‌ در صندوق‌های سرمایه‌گذاری 

تا به اینجا در خصوص سرمایه‌گذاری و روش‌های آن صحبت شد، اما موضوع اصلی این است که هر صندوق سرمایه‌گذاری چه میزان ریسک دارد و مناسب چه کسانی است؟ صندوق‌های درآمد ثابت جزو کم‌ریسک‌ترین صندوق‌های سرمایه‌گذاری محسوب می‌شوند. به علت سرمایه‌گذاری بخشی از دارایی‌های این صندوق در اوراق با درآمد ثابت و سپرده‌های بانکی، بازدهی برابر و حتی بیشتر از سپرده‌های بانکی را دارند. صندوق‌های درآمد ثابت گزینه مناسبی برای افراد ریسک‌گریز است. 

 

سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سهامی ریسک بالایی دارد، چرا که بیشتر پرتفوی این صندوق به سرمایه‌گذاری در سهام اختصاص می‌یابد. ریسک بالا در سرمایه‌گذاری در سهام به دلیل نوسان آن است که از این رو این نوع صندوق مناسب افراد ریسک‌پذیر و کسانی است که درجه ریسک پذیری آنان بالا باشد. 

 

در خصوص ریسک در صندوق‌های سرمایه‌گذاری مختلط می‌توان گفت که این نوع صندوق در برابر صندوق‌های سهامی کم ریسک‌تر و در برابر صندوق‌های درآمد ثابت پر ریسک‌تر هستند. ریسک در این نوع صندوق بر اساس ترکیب دارایی آن تنظیم می‌شود، به این صورت که هر چقدر میزان سرمایه‌گذاری صندوق در سهام بیشتر باشد، ریسک سرمایه‌گذاری در صندوق مختلط نیز بالاتر می‌رود.

 

به اطلاعات بیشتری نیاز دارید؟

شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر درباره انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری، انواع روش‌های سرمایه‌گذاری بورس و روش‌های تحلیل، به سامانه آموزش مفید به نشانی learning.emofid.com مراجعه کنید. در این وبسایت بیش از ۱۰۰۰ مطلب در سه سطح «مبتدی»، «نیمه حرفه‌ای» و «حرفه‌ای» به همراه دوره‌های ویدیویی مختلف آموزشی ارائه شده است. به علاوه روزانه چندین کلاس با هدف آموزش بورس به صورت رایگان و غیر حضوری برگزار می‌شود.

 

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه