ارسال به دیگران پرینت

بطری | بطری آب

راهکار هایی برای پاکسازی بطری آب | هزاران باکتری زنده در بطری ها

بطری‌ها اشیایی به ظاهر بی‌ضرر هستند که آب را درون خود ذخیره می‌کنند و همچنین در کارهای روزمره از آن‌ها استفاده می‌شود. با این حال، تمیز کردن بطری های آب به اندازه ضدعفونی کردن ظروف دیگر مهم است.

راهکار هایی برای پاکسازی بطری آب | هزاران باکتری زنده در بطری ها

بطری آب

ما از بطری‌های آب در باشگاه، محل کار یا گردش‌ها استفاده می‌کنیم. به همین دلیل، ضدعفونی کردن بطری‌ها برای کاهش تماس با میکروب‌ها ضروری است.

بسیاری از بطری‌ها با موادی مانند فولاد ضد زنگ، فلز، شیشه و پلاستیک ساخته شده‌اند که باید پس از اولین استفاده دور انداخته شوند. همچنین بطری‌هایی که طرح و رنگ دارند رایج هست که باعث می‌شود وجود هرگونه کثیفی در درون آن دشوارتر شود. بطری‌ها بدون توجه به موادی که از آن ساخته می‌شوند، کثیفی‌ها را جمع می‌کنند.

مطالعات نشان می‌دهد تعداد باکتری‌های زنده در بطری‌های آب قابل استفاده مجدد ورزشکاران تقریباً ۳۱۴۰۰۰ باکتری تخمین زده می‌شود. از طریق تجزیه و تحلیل بطری‌های مختلف، مشخص شده است که تعداد باکتری موجود در بطری‌های دارای در کشویی بیش از ۹۰۰۰۰۰ تا است. به عبارت دیگر، آن‌ها زمانی که در محیط‌های گرم و مرطوب قرار می‌گیرند، شرایط بهینه را برای تکثیر انواع مختلف باکتری‌ها ایجاد می‌کنند. بنابراین، تمیز کردن روزانه همراه با ضدعفونی‌ کردن آن مهم است.

پر کردن مجدد بطری‌ها با آب لوله کشی گزینه ای برای تمیز کردن اولیه ظروف است چون کلر موجود در آب لوله کشی خاصیت ضد عفونی‌کنندگی دارد. با این حال، برای دستیابی به ضدعفونی کامل برای سلامت کافی نیست. با وجود این‌که کلر به از بین بردن برخی از باکتری‌ها کمک می‌کند، اما مقدار این عنصر در آب آشامیدنی خیلی کم است و پس از مدت کوتاهی تبخیر می‌شود. هنگامی‌که کلر تبخیر می‌شود، بطری‌ها بار دیگر به محل پرورش میلیون‌ها باکتری تبدیل می‌شوند. باکتری‌ها می‌توانند به دیوارها یا کلاهک‌ها بچسبند. بطری‌هایی که برای ورزش خود استفاده می‌کنیم از آنهایی که در خانه داریم، بیشتر در معرض باکتری قرار دارند.

روش‌هایی برای تمیز کردن کامل بطری‌های آب

برای اینکه بطری قابل استفاده مجدد برای مدتی ایمن نگهداری شود، باید حداقل هفته‌ای یک بار ضدعفونی شود. برای این منظور روش‌های مختلفی توصیه می‌شود.

سرکه

استفاده از سرکه یکی از رایج ترین محصولاتی است که برای تمیز کردن ظروف استفاده می‌شود. مخلوط کردن آن با آب به مقدار مساوی و زمان دادن به آن به مدت ۲۰ دقیقه روش خوبی است، ولی همیشه به گند زدایی کامل که هدف اصلی هنگام تمیز کردن بطری‌های آب است، نمی‌رسد. بنابراین، بهتر است این روش را با روش‌های دیگر ترکیب کنید.

سفید کننده

یکی از روش‌های خانگی استفاده از سفید کننده است. حواستان باشد این محلول سمی‌است، بنابراین باید پس از تمیز کردن و قبل از نوشیدن مجدد آب، کاملاً خشک شود. ۱ یا ۲ قطره سفید کننده را در بطری بریزید، آن را با آب پر کنید و چند ثانیه تکان دهید. این باعث می‌شود که ظرف کاملا ضد عفونی شود. همچنین می‌توانید اجازه دهید محتویات به مدت ۳۰ دقیقه بماند. سپس بطری آب را خالی کنید و بگذارید خشک شود. در صورت تشخیص وجود کپک در بطری، استفاده از این ماده توصیه می‌شود.

آب و صابون

صابون یا مواد شوینده‌ای که برای تمیز کردن ظروف آشپزخانه به کار می‌روند نیز برای ضدعفونی کردن بطری‌های آب موثر است. برای این کار کافی است چند قطره از مواد شوینده را در ظرف بریزید، با آب مخلوط کنید و چند ثانیه تکان دهید. سپس بطری را با مایع گرم بشویید.

آمونیاک برای تمیز کردن بطری‌های آب

آمونیاک یک محصول پاک کننده با اجزای چربی زدا و ضد عفونی کننده است. مانند سفید کننده‌ها، باید در خشک کردن آن دقت زیادی کرد. پس از ریختن مقدار خیلی کمی‌از این پاک کننده و مخلوط کردن با آب، بطری را بشویید و بگذارید مدتی خشک شود تا مطمئن شوید که باقیمانده‌ای وجود ندارد.

استفاده از ماشین ظرفشویی

یکی از موثرترین روش‌ها برای تمیز کردن بطری‌های آب، استفاده از ماشین ظرفشویی است. وقتی بطری را در آن قرار می‌دهید، با ایجاد چرخه ساده‌ای از صابون‌ها، دمای آب به دست آمده توسط دستگاه و زمان طولانی شست و شو، بطری شسته و ضد عفونی می‌شود. نکته مهم این است که باید مطمئن شوید ظرفی که درون ماشین ظرفشویی قرار می‌دهید مناسب است.

منبع : همشهری
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه