ارسال به دیگران پرینت

بزنین | قیمت بنزین | سه نرخی شدن بزنین

بنزین گران شد؟ | ماجرای گران و سه نرخی شدن بنزین چیست؟

سه روز پس از کاهش سهمیه بنزین ۳۰۰۰ تومانی در کارت‌های شخصی سوخت از ۲۵۰ لیتر به ۱۵۰ لیتر، گمانه‌زنی‌هایی از «سه نرخی شدن بنزین» در رسانه‌ها مطرح شده است. هرچند به نظر می‌رسد که اقدام به تغییر قیمت بنزین در ۶ ماه باقیمانده از سال ۱۴۰۱ انجام نگیرد.

بنزین گران شد؟ | ماجرای گران و سه نرخی شدن بنزین چیست؟

ماجرای گران شدن قیمت بزنین و سه نرخی شدنش چیست؟

  محمد مهاجری نوشت: می‌توان حدس زد که بنزین در حال سه نرخی شدن است. ۶۰ لیتر ۱۵۰۰ تومانی؛ ۱۵۰ لیتر ۳۰۰۰ تومانی؛ مازاد بر آن به قیمتی که هنوز چیزی از آن نمی‌دانیم. مجددا تاکید می‌شود اگر غیر از این می‌بود هیچ دلیلی نداشت که سهمیه کارت را ۱۰۰ لیتر کم کنند و همزمان بگویند می‌توان از کارت سوخت جایگاه‌ها (به هر میزان) استفاده کرد.

سه روز پس از کاهش سهمیه بنزین ۳۰۰۰ تومانی در کارت‌های شخصی سوخت از ۲۵۰ لیتر به ۱۵۰ لیتر، گمانه‌زنی‌هایی از «سه نرخی شدن بنزین» در رسانه‌ها مطرح شده است. هرچند به نظر می‌رسد که اقدام به تغییر قیمت بنزین در ۶ ماه باقیمانده از سال ۱۴۰۱ انجام نگیرد.

، عبدالعلی رحیمی عضو هیات رییسه مجلس می‌گوید تاکنون «هیچ برنامه رسمی برای افزایش قیمت بنزین وجود نداشته است.» و مسوولان شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی نیز می‌گویند اقدام به کاهش سهمیه سوخت آزاد در کارت‌های شخصی برای جلوگیری از قاچاق سوخت است.

گفته شده دلیلش هم این است که مردم بیش از ۱۵۰ لیتر بنزین ۳۰۰۰ تومانی مصرف نمی‌کنند و اگر بیشتر از این هم خواستند می‌توانند از جایگاه‌داران، کارت سوخت بگیرند.

بیش از ۶ ماه است که مسوولان وزارت نفت و شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، پشت سر هم افزایش قیمت بنزین را انکار می‌کنند و آن را در ردیف شایعات دسته‌بندی می‌کنند. اما همزمان طرح‌هایی، چون «بنزین برای همه» در شهرهای جنوبی کشور به صورت آزمایشی اجرا شده که انتقادهای بسیاری را نیز برانگیخته است.

محمد مهاجری: خبر بنزینی بوی دیگری می‌دهد

همزمان با کاهش سهمیه سوخت ۳۰۰۰ تومانی در کارت‌های سوخت شخصی، محمد مهاجری، فعال سیاسی در کانال تلگرامی خود نوشته است: «این خبر بنزینی بوی دیگری می‌دهد. احتمالا معنایش این است که کارت سوخت جایگاه‌ها در آینده‌ای نه چندان دور حذف می‌شود. برایش هم استدلال وجود دارد. همان‌طور که دولت می‌فهمد هر شهروند چه تعداد و از کدم نانوایی نان خریده، از این پس می‌تواند به بنزین هم تسری پیدا کند و میزان مصرف هر خودرو مشخص شود. ضمن اینکه می‌تواند گفته شود همان‌طور که روزانه چند هزار تن آرد گم می‌شود، بنزین هم به طریق اولی می‌تواند گم یا قاچاق شود. خب حالا برمی‌گردیم به کاهش ۱۰۰ لیتری. اگر کارت سوخت جایگاه حذف شود هر خودرو فقط می‌تواند ۱۵۰ لیتر بنزین ۳۰۰۰ تومانی مصرف کند.

بعدش چه؟ در خبری که منتشر شده چیزی در این باره گفته نشده، اما می‌توان حدس زد که بنزین در حال سه نرخی شدن است. ۶۰ لیتر ۱۵۰۰ تومانی؛ ۱۵۰ لیتر ۳۰۰۰ تومانی؛ مازاد بر آن به قیمتی که هنوز چیزی از آن نمی‌دانیم. مجددا تاکید می‌شود اگر غیر از این می‌بود هیچ دلیلی نداشت که سهمیه کارت را ۱۰۰ لیتر کم کنند و همزمان بگویند می‌توان از کارت سوخت جایگاه‌ها (به هر میزان) استفاده کرد. افزایش قیمت سوخت، اتفاقا توجیه اقتصادی دارد و شواهد نشان می‌دهد اثر تورمی آن کمتر از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی است. با این حال چرا دولت شفاف‌تر در این زمینه اظهارنظر نمی‌کند تا این مقوله هم مانند نان، به ناکجاآباد بلاتکلیفی فرستاده نشود؟»

 
 
 
منبع : منیبان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    • محمود ارسالی در

      خدا لعنت کنه شماها رو الان در کرمانشاه تمام کارت جایگاهای بنزین رو جمع کردن و برای بنزین میگن از کارت سوخت خودتون استفاده کنید. من در اسنپ کار میکنم روزی 15 لیتر مصرف بنزینم هستش الان با سهمیه دولتی و ازاد 210 لیتر میدن. اسنپ هم که از خرداد قطره ای بنزین بهمان نداده و اگر هم بده خیلی کم هستش نهایتا برای دو روز. ماشینم هم هاچ بک و نمیشه گاز سوزش کرد. الان با این مخارج چه خاکی به سرم کنم. به قران از زندگیم خسته شدم به خدا دلم میخواد خودم رو بکشم. هزار و یک مشگل دارم

    • محمدرضا کیانفر ارسالی در

      .
      محمد مهاجری اصولگرا نوشت : وقت مملکت را با مذاکرات برجام تلف نکنید اقتصاد را با چین ببندید خلاص.

      آقای مهاجری،
      هدف از برجام لغو تحریمهاست با چین بستن نه تنها تحریمها رفع نمی‌شوند بلکه مضاعف می‌گردند و کاسبان تحریم بیش از پیش ملت خدازده را می‌چاپند.
      بگیرید پند ار دهد زردهشت، به سوی بت چین بدارید پشت.
      سوی روم ره با درنگ آیدت، نپویی سوی چین که تنگ آیدت.

      سرور گرامی،
      تنها راه نجات میهن اتحاد ماست که هم‌صدا جمهوری اسلامی را تشویق به انجام دو فوریت نماییم:
      1- قطع دشمنی با آمریکا برای دفع تهدیدات خارجی.
      2- به رسمیت شناختن حق آزادی بیان مصوب قانون اساسی جهت حل مشکلات داخلی.
      با تشکر از توجه شما.

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه