ارسال به دیگران پرینت

تالاب انزلی | آتش‌سوزی تالاب انزلی

تالاب انزلی گرفتار آتش‌ شد! | دلیل آتش‌سوزی چیست؟ +ویدئو

تالاب بین المللی انزلی در محدوده چراغ پشتان از بامداد روز جمعه اسیر شعله های آتش شد و نداشتن دسترسی به محل آتش سوزی اطفاء حریق در این منطقه را با مشکل مواجه کرده است.

تالاب انزلی گرفتار آتش‌ شد! | دلیل آتش‌سوزی چیست؟ +ویدئو

آتش‌سوزی تالاب انزلی

تالاب بین المللی انزلی در محدوده چراغ پشتان از بامداد روز جمعه اسیر شعله های آتش شد و نداشتن دسترسی به محل آتش سوزی اطفاء حریق در این منطقه را با مشکل مواجه کرده است.

فرماندار انزلی صبح روز جمعه درمورد آتش‌سوزی تالاب انزلی گفت : آتش سوزی از بامداد جمعه در قسمت مرکزی تالاب در محدوده چراغ پشتان آغاز شد و دامنه آتش به دلیل عدم امکان دسترسی به اطراف گسترش یافت.

محمد پورخوش سعادت درمورد آتش‌سوزی تالاب انزلی اضافه کرد : پس از دریافت گزارش آتش سوزی در تالاب انزلی مدیریت بحران شهرستان به محل مورد نظر اعزام و دستگاههای خدمات رسان محیط زیست، منابع طبیعی، آتش نشانی و سپاه در منطقه مستقر شدند.

وی با بیان اینکه به علت عدم دسترسی، دامنه این آتش سوزی را نمی توان تعیین کرد، گفت : در زمان شروع آتش سوزی دامنه حریق ۲ هکتار بود که درحال حاضر وسیع تر شده و قابل اندازه گیری نیست.

اولین آتش سوزی امسال در تالاب انزلی ۳۱ تیرماه حادث شد که حدود ۱۵ هکتار از این تالاب را در محدوده روستای کوچک محله طعمه حریق کرد.

تالاب بین المللی انزلی در سال ۱۴۰۰ شاهد چندین مورد آتش سوزی بزرگ بود که در آن بخش وسیعی از نیزارهای روستاهای شانگهای پرده ، روستاهای طالب آباد، لیجارکی و منطقه چراغ پشتان انزلی طعمه آتش شدند که همه این حریق ها به قصد تصرف اراضی و توسط سودجویان انجام شد.

در سال ۹۸ نیز حدود ۱۰ هکتار از نیزار های تالاب بین المللی انزلی توسط سودجویان به آتش کشیده شد. این تالاب بین المللی با مساحتی حدود ۲۰ هزار هکتار که از شمال به انزلی، از جنوب به صومعه‌سرا، از شرق خمام، از جنوب شرقی به رشت و از غرب به کپورچال و آبکنار انزلی محدود است.

تالاب انزلی سال ۱۳۵۴ در فهرست تالاب های بین‌المللی کنوانسیون رامسر به ثبت رسید. همچنین سازمان بین‌المللی حیات پرندگان، این تالاب را به عنوان زیستگاه با اهمیت برای پرندگان تشخیص داده‌ و جزو تالاب‌های طبیعی و آب شیرین کشور و از جمله زیباترین مناظر آبی منطقه است.

تالاب انزلی محل تخم ریزی آبزیان و پناهگاه و مامن پرندگان بومی و مهاجر است، این تالاب که با بیش از ۱۰۰ گونه پرنده، ۵۰ گونه ماهی و صدها گونه موجودات گیاهی اکوسیستم کم‌نظیری دارد، از سال ۱۳۵۴ جزو تالاب‌های بین‌المللی تحت حفاظت شناخته شد و مهم‌ترین منبع تکثیر و تولید ماهیان خاویاری و استخوانی دریای خزر و سالانه پذیرای مسافران بی‌شمار داخلی و جهانگردان خارجی است.

 فرماندار انزلی اطلاع داد: آتش سوزی تالاب انزلی عمدی است

 این نوع آتش سوزی ها برای استفاده از بستر تالاب برای کشاورزی است و عمدی است و در سالیان گذشته خسارت‌های زیادی را به منابع طبیعی و محیط زیست وارد کرده است.

اگر تا آخر امروز اطفاء حریق صورت نگیرد آتش گسترش پیدا خواهد کرد.

منبع : عصر ایران
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه