ارسال به دیگران پرینت

مار | مار بوآ

مار بوآ و پیتون در خانه تهرانی ها

این روزها برخی از شهروندان تهرانی به نگهداری از خزندگان در منزل علاقه خاصی دارند.

مار بوآ و پیتون در خانه تهرانی ها

مار بوآ و پیتون

«مار بوآ رنگین‌کمانی، یکی از خاص‌ترین مارهای دنیا، فوق العاده لاکچری و زیبا. ایگوانا آبی فیروزه‌ای بسیار زیبا با اخلاقی خاص.» اینها تبلیغاتی هستند که صفحات خریدو فروش خزندگان در فضای مجازی برای جلب مشتری استفاده می‌کنند از اینها که بگذریم این روزها برخی از شهروندان تهرانی به نگهداری از خزندگان در منزل علاقه خاصی دارند.

در قسمت‌های پایانی سریال مرد هزار چهره با هنرآفرینی «مهران مدیری» وجود خزنده‌ای به نام ایگوانا مقابل «علیرضا خمسه» نظر مخاطبان را به خود جلب کرد و البته گزارش‌ها حاکی از آن بود که بعد از پخش این سریال تقاضا برای خرید ایگوانا توسط شهروندان افزایش پیدا کرد. سال‌ها از پخش آن سریال می‌گذرد اما همچنان بازار خرید و فروش ایگوانا داغ است. هرچند حیواناتی از جمله سگ و گربه در میان حیوانات خانگی طرفداران بسیاری دارند اما این روزها خزندگان هم طرفداران خود را دارند و عده‌ای حتی تمایل به نگهداری مار دارند.

4698465

لاکچری‌های‌ بی‌آزار

با نگاهی به صفحات خریدو فروش خزندگان در فضای مجازی می‌توان متوجه بازار داغ این تجارت شد. عکس و فیلم‌هایی مختلفی از شهروندان با خزندگان لاکچری از جمله ایگوانا در این صفحات منتشر می‌شود که تعجب برانگیز است. البته در همین صفحات مجازی عکس‌های بازیگران و ورزشکاران با خزنده‌ای مقابلشان یا ماری دورگردنشان به اشتراک گذاشته می‌شود. اینجاست که مخاطب احساس می‌کند اگر فلان بازیگر مار یا ایگوانا دارد پس خیلی لاکچری و خاص است. البته ناگفته نماند به دلیل هزینه‌های گزاف خرید و نگهداری از خزندگان بیشتر اشخاص مرفه در شمال تهران تمایل به خرید خزندگانی چون مار و ایگوانا دارند و از طرفی عده‌ای اظهار می‌کنند این خزندگان بی‌آزار هستند.

4698463

نمی‌توانند سگ بخرند، مار ۹ میلیونی می‌خرند

خیلی‌ها از مار می‌ترسند اما این روزها عده‌ای از شهروندان به نگهداری مار در منزل علاقه پیدا کرده‌اند و می‌گویند مار حیوان خاصی است! یکی از فروشندگان خزندگان خاص که در فضای مجازی بسیار فعال است می‌گوید: «شرایط خرید مار طوری نیست که هر لحظه خزنده مورد علاقه شما را موجود داشته باشیم و بتوانید حضوری آن را تهیه کنید بلکه باید از قبل سفارش بدهید. چون تقاضا برای خرید مار زیاد است تا موجودی را استوری می‌کنیم، موجودی صفر می‌شود. این علاقه شهروندان به نگهداری از خزندگان به دلیل ممنوعیت نگهداری از سگ است. مردم به خاطر اینکه نمی‌توانند در منزل سگ نگهداری کنند مار  می‌خرند! البته ناگفته نماند برخی مارها مانند پیتون به دلیل نداشتن زهر و خطرناک نبودن، طرفداران زیادی دارند. در حال حاضر قیمت مار از ۹ میلیون تومان شروع می‌شود.»

4698461

ایگوانا از ۳ تا ۱۲ میلیون

ایگوانا از کشورهای آمریکای جنوبی به کشور ما رسیده و از خانواده سوسمار، اما گیاه‌خوار و بی‌آزار در دو دهه اخیر به جرگه حیوانات خانگی وارد شده است. یکی دیگر از فروشندگان ایگوانا در فضای مجازی می‌گوید: «ایگوانا در انواع رنگ‌های مختلف به فروش می‌رسد که در قیمت‌گذاری تاثیر دارند. در حال حاضر ایگوانا سبز ۳ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان، قرمز ۴ میلیون و ۵۰۰، آبی ۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و بهترین و البته کمیاب‌ترین ایگوانا به رنگ زرد با قیمت ۱۲ میلیون به فروش می‌رسد.»

4720813

رام کردن ایگوانا

  مهم‌ترین نکته در نگهداری از ایگوانا رام کردن آنهاست. «مونا نظری» دانشجوی دکترای حرفه‌ای دامپزشکی است و دراین‌باره می‌گوید:‌ «رام کردن ایگوانا بسیار دردسر دارد اما بچه ایگوانا نیاز دارد که مرتب به آن دست بزنید تا با شما ارتباط برقرار کند. این کار امکان دارد برای برخی از افراد باعث ایجاد حساسیت پوستی شود. البته ناگفته نماند برای نگهداری از ایگوانا در منزل نیاز به یک «ویواریوم» (مکانی برای زندگی بر پایه یک اکوسیستم خاص برای یک گونه جانوری خاص» است. این حیوانات باید در روز بدن و به ویژه دم خود را روی تنه درخت بکشند که این کار باعث رشد این جانور می‌شود. از طرفی نیاز به یک لامپ uvb است که ۱۲ ساعت در روز باید روشن باشد. اگر افراد امکانات نگهداری از این حیوان را در منزل نداشته باشند این حیوان به انحنای ستوان فقرات مبتلا می‌شود.»

ترویج خشونت در روابط اجتماعی

نگهداری از حیوانات خانگی از دیدگاه جامعه‌شناسی نیز قابل بررسی است. دکتر «امیرعیسی ملکی» جامعه‌شناس و استاد دانشگاه دراین‌باره می‌گوید:‌ «انسان مدرن، به حیوانات خانگی معمول مانند(سگ و گربه و پرنده) و غیرمعمول (مار و ایگوانا) علاقه دارد و در منزل مسکونی‌اش از آنها نگهداری می‌کند که این در واقع یک تغییر اجتماعی در سبک زندگی افراد محسوب می‌شود. طرفداران نگهداری از حیوانات خانگی انگیزه خود را از نگهداری این حیوانات مسائلی از جمله ایجاد حس مسئولیت‌پذیری در کودکان، کنارآمدن با مسئله مرگ، رفع نیازهای عاطفی و تسکین اختلالات افسردگی و نوع دوستی و به‌زیستی در کنار حیوانات مطرح می‌کنند.»

او می‌افزاید: «ادعای طرفداران نگهداری از حیوانات خانگی زیباست اما آنچه در عمل اتفاق می‌افتد غیرمسئولانه، بی‌معنا، مضر، خشن و موجب رنجش حیوانات می‌شود. در زمینه تعامل با حیوانات هزار نکته باریک‌ وجود دارد که احتمالا طرفداران نگهداری از حیوانات خانگی از آن بی‌خبر هستد به عنوان مثال کودکان هنگام بازی با حیوانات خانگی، حیوان آزاری را تجربه می‌کنند و برایشان این موضوع عادی می‌شود. این درحالی است که تحقیقات روان‌شناسی بیانگر این است، افرادی که در بزرگسالی دست به جرم می‌زنند، احتمالا قبلا حیوان‌آزاری را تجربه  کرده‌اند. تحقیقا محبت و نوع‌دوستی نسبت به حیوانات ارزشمند است اما به معنای تجویز نگهداری از حیوانات خانگی نیست. البته برخی از افراد برای فخرفروشی و تمایزطلبی حیوانات خانگی نگهداری می‌کنند، این بی مروتی احتمالا خشونت در روابط اجتماعی را نیز رواج می‌دهد.»

اهمیت پایش بهداشت حیوانات 

یکی از موضوعات مهم در نگهداری از حیوانات خانگی، پایش بهداشت آنها است. دکتر ملکی در این‌باره می‌افزاید: «واکنش سیستم ایمنی بدن انسان‌ها به پوست، بزاق، ادرار و مدفوع حیوانات یکسان نیست. حیوانات ناقل و موجد برخی بیماری‌ها یا طولانی‌تر شدن زمان ابتلا به آنها هستند و بسیاری از کسانی که فاقد امکانات لازم برای نگهداری از حیوانات خانگی‌اند، به نگهداری از حیوانات خانگی در محیط‌های مسکونی مبادرت می‌کنند. در این موضوع و پایش بهداشت و سلامت حیوان خانگی برخی از افراد رفتار مسئولانه‌ای ندارند و این باعث نارضایتی میان گروهی دیگر از شهروندان می‌شود.»

منبع : همشهری
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    • ناشناس ارسالی در

      همیشه تندروی ، تندروی می آورد ، شماها غیر معمول هستید که افراد غیر معمول تولید می کنید ، وقتی سگ و گربه را با مار و خزندگان یک کاسه می کنید ، نتیجه اش تقابل حماقت با حماقت خواهد بود ، اینقدر نمی فهمید که حیواناتی که هزارن سال هست ، اهلی شده اند و اساسا حیوان اهلی به شمار می آیند را با حیوانات محیط زیست مقایسه نکنید ، ارتباط حسی که سگ و گربه با انسان برقرار می کنند ، چه ربطی به خزندگان خونسردی که از محیط زیستشان جدا شده و به خانه تازه به دوران رسیده ها وارد می شوند دارند ؟

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه