ارسال به دیگران پرینت

وام | وام مسکن

کم ارزش تر شدن وام مسکن | خرید ۷ متر خانه با وام به اصطلاح ۴۸۰ میلیون تومانی !

قرار بود با افزایش سقف وام مسکن، قدرت خرید مردم در بازار مسکن افزایش یابد اما اکنون با وام ۴۸۰ میلیون تومانی تنها می‌توان ۷.۸ مترمربع مسکن را خریداری کرد.

کم ارزش تر شدن وام مسکن | خرید ۷ متر خانه با وام به اصطلاح ۴۸۰ میلیون تومانی !

وام مسکن

قرار بود با افزایش سقف وام مسکن، قدرت خرید مردم در بازار مسکن افزایش یابد اما اکنون با وام ۴۸۰ میلیون تومانی تنها می‌توان ۷.۸ مترمربع مسکن را خریداری کرد.

قدرت خرید مردم مهم‌ترین مولفه برای ورود تقاضاهای مصرفی به بازار مسکن بوده است. در این راستا نیز دولت‌های مختلف تلاش کرده‌اند با اجرای راهکارهایی از جمله افزایش سقف وام خرید مسکن، توانمندی مردم برای خرید خانه را افزایش دهند.

شهریور ماه سال گذشته بانک مرکزی طی ابلاغی سقف وام ساخت و خرید مسکن از محل اوراق حق تقدم در تهران از 200 میلیون تومان برای زوجین را به 400 میلیون تومان افزایش داد. وام تعمیر یا همان جعاله که پیش از این برای تهرانی‌ها 40 میلیون تومان بوده به 80 میلیون تومان افزایش یافت.

همچنین سقف وام مسکن از محل اوراق حق تقدم در مراکز استان‌ها و شهر‌های بالای 200 هزار نفر جمعیت برای زوجین 320 میلیون تومان و به‌صورت انفرادی 160 میلیون تومان است. در سایر مناطق شهری با جمعیت 200 هزار نفر و کمتر برای زوجین 240 میلیون تومان و به‌صورت انفرادی 120 میلیون تومان تعیین شد.

به‌عبارت دیگر در زمان حاضر یک زوج ساکن تهران می‌توانند از 480 میلیون تومان وام مسکن استفاده کنند. برای دریافت این وام نیز بایستی دو برابر مبلغ وام اوراق حق تقدم خریداری شود.

از سوی دیگر بر اساس جدیدترین آمار منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران در خصوص تحولات بازار مسکن، طی تیر 1401 متوسط وزنی قیمت آپارتمان‌های مسکونی فروش رفته در مناطق 22 گانه شهر تهران به 44 میلیون و 840 هزار تومان رسید.

در ماه مورد اشاره منطقه یک با متوسط قیمت 84 میلیون و 522 هزار تومان بیشترین و منطقه 17 با 22 میلیون و 890 هزار تومان کمترین قیمت مسکن را داشته‌اند.

 اگر قرار باشد یک زوج وام 480 میلیون تومانی بانک مسکن را دریافت کنند باید 960 برگ تسهیلات مسکن را خریداری کنند. متوسط قیمت این اوراق حدود 130 هزار تومان است، یعنی در مجموع حدود 125 میلیون تومان که متقاضی وام باید ابتدا آنرا برای خرید اوراق پرداخت کند.

در واقع از 480 میلیون تومان وام مسکن 355 میلیون تومان باقی می‌ماند. با توجه به میانگین قیمت حدود 45 میلیون تومانی هرمترمربع واحد مسکونی در تهران با این مبلغ وام  می‌توان 7.8 متر را خریداری کرد.

به‌عنوان مثال برای یک واحد 100 متر مربعی با قیمت 4.5 میلیارد تومانی، وام خرید مسکن کمتر از 8 درصد را پوشش می‌دهد.

منبع : تنسیم
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه