ارسال به دیگران پرینت

عزاداری محرم | عزاداری یزدی‌ها در محرم

راه و رسم کنجکاوی‌برانگیز عزاداری یزدی‌ها در محرم+ ویدئو

این ویدئو که می‌بینید به بررسی تجربه یزدی‌ها در این فرم از عزاداری می‌پردازه

راه و رسم کنجکاوی‌برانگیز عزاداری یزدی‌ها در محرم+ ویدئو

راه و رسم کنجکاوی‌برانگیز عزاداری یزدی‌ها در محرم

یزدی‌ها در سال‌های اخیر، دفتر جدیدی در عزاداری امام حسین در محرم باز کردن که ویژه خودشونه. موسیقی، شعر، نظم و اصلاً فرهنگ حاکم بر این شیوه از سینه‌زنی و مرثیه‌خوانی، همگی ویژه این شهره و حتی 200 کیلومتر اون‌طرف‌تر از یزد هم این فضا رو نمیشه تجربه کرد؛ سبکی که خیلی‌ها هر ساله به تماشای هنر اونها به این شهر باستانی می‌کشونه و حتی توریست‌هایی از سراسر دنیا. 

این ویدئو که می‌بینید به بررسی تجربه یزدی‌ها در این فرم از عزاداری می‌پردازه. ویدئو مفصله و شاید کمی با فرمت اینستاگرام متفاوت باشه، ولی می‌تونید تا آخر، اونو ببینین و کاملاً با این فضا آشنا بشین و ببینین اونها چطور این مسیر رو طی کردن. 

اصلاحیه: در بخشی از گزارش، شاعر نوحه «الله الله»، جناب آقای شهاب‌الدین موسوی عزیز قید شدند که در واقع، شاعر این مرثیه، جناب آقای محمدعلی کریمی، مرثیه‌سرای گرامی هستند. از این منظر، از عزیزان پوزش می‌خواهیم.

ضمنا مرثیه‌سرای نوحه ورودی هیئت شیخداد در منزل حاج علی‌اکبر ریسمانی در فروردین ۱۳۸۰، سروده استاد عباس شاکر بوده که سهوا جناب آقای شهاب موسوی ذکر شده بود.

در تهیه این ویدئو از لطف و همراهی آقایان ناصر دهقان، مصطفی ملاحسینی و مسگرنژاد بهره بردیم.

در این پژوهش ضمن مصاحبه با جناب آقای فرید سعادتمند از بخش‌هایی از گفتگوی نویسنده با حسین فلاحتی و بامداد فلاحتی در پادکست «مترونوم» در پاییز 1394 و همچنین گزارش دیگه‌ای به قلم همین نویسنده در شماره آذرماه 1394 دوهفته‌نامه «روشن» استفاده شده. در اون گزارش از محضر صاحب‌نظرانی مانند حجه‌الاسلام فاصل میبدی، استاد فضل‌الله صلواتی و دکتر جبار رحمانی و همچنین جناب آقای چنگیز حبیبیان و فعالان یزدی همچون مصطفی محسن‎زاده، عزآبادی، شعشعی، امیرحسین مسگرنژاد، علی مسگرنژاد، حاج حسن پهلوان و چندین عزیز و بزرگوار دیگه استفاده شده بود.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه