ارسال به دیگران پرینت

متروپل | ریزش متروپل

270 ستون به جای 370 ستون در متروپل!

همه به موقع اعلام و در منطقه حضور پیدا کردند و بیشترین حضور در مناطق بحرانی داشتیم و اگر تلاش‌ها نبود با این حجم عظیم باید بیش از این مقدار تلفات سیل داشته باشیم

270 ستون به جای 370 ستون در متروپل!

 ریزش متروپل

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: در متروپل بسیاری از آهن‌ها به درستی جوش نخورده بودند و باید 370 ستون زده می‌شد که در متروپل تنها  270 ستون شد و سیمان و تجهیزات ساختمان پودر می‌شد.

 محمدحسن نامی عصر امروز در جلسه پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان مرکزی با اشاره به وضعیت کشور در سیل اخیر اظهار داشت: در مرحله نخست حفظ جان انسان‌ها هدف سازمان مدیریت بحران است و باید توجه کرد که مدیریت بحران تنها این نیست که تنها ما هستیم بلکه برابر قانون مصوب 1398 مجلس شورای اسلامی در سطح محلی فرماندار فرمانده میدان و رئیس مدیریت بحران منطقه است و اعلام شرایط بحرانی توسط او انجام می‌شود.

وی افزود: همه به موقع اعلام و در منطقه حضور پیدا کردند و بیشترین حضور در مناطق بحرانی داشتیم و اگر تلاش‌ها نبود با این حجم عظیم باید بیش از این مقدار تلفات سیل داشته باشیم و بررسی‌ها نشان می‌دهد که دوره تکرار پدیده مونسون حدود 45 تا 50 سال است و در این دوره تغییراتی وجود دارد به طوری که یکی از ویژگی‌های این پدیده ریزش آب به صورت نقطه‌ای است.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور ادامه داد: در منطقه فیروزکوه تهران 13 روستا مستقر هستند که یک روستا به نام مزداران 300 متر با تونل فاصله دارد و همه در شیب خانه ساختند که ظرف 4 دقیقه از بالای کوه آبی فروریخت که همه خانه‌ها را شست و با خود برد.

نامی تصریح کرد: بسیاری از کشورها GIS امنیتی دارند، بنابراین باید در کشور GIS امنیتی داشت تا در زمان وقوع بحران اطلاعات در اختیار باشد و پیشگیری مقوله بسیار مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: در سال 1400 در جنوب استان کرمان و سیستان و بلوچستان سیل آمد که ادغام دو توده سبب شد تا ظرف یک ساعت و 55 دقیقه بیش از 210 میلیمتر بارندگی داشته باشیم بنابراین اگر سیل‌بند احداث شده بوده شرایط تغییر می‌کرد.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور بیان کرد: با وقوع سیل خاک را از دست می‌دهیم زیرا برای تامین یک تن خاک حدود 800 سال زمان نیاز دارد و حرکت آب سبب می‌شود که خاک را با خود به داخل سدها ببرد به همین سبب ظرفیت سد را از دست می‌دهیم، 146 هزار کیلومتر رودخانه در داخل داریم که حدود 4 هزار و 600 کیلومتر از مراکز شهرها و روستاها می‌گذرد و باید ساحل‌سازی مورد توجه باشد.

نامی افزود: اگر سیل همانند سال 98 دوباره تکرار شود خسارتی سنگین‌تر شاهد می‌شویم، بنابراین در حوزه پیشگیری باید آبخیزداری، آبخوان‌داری، چاه برای انتقال آب بیشتر و سایر موارد مورد توجه باشد.

وی عنوان کرد: بیش از 2 میلیون و 600 هزار ویلا در کشور داریم که حدود 20 درصد مجوز دارند و اعلام کردیم که همه ویلاها چه مجوز دارند و چه مجوز ندارند از آب زیرزمینی برای پر کردن استخرها استفاده نکنند زیرا منافع ملی ایجاب می‌کند که آب‌های زیرزمینی را بیش از این مقدار بالاتر نیاوریم و قوه قضائیه در این راستا خوب اقدام کرده است.

93 هکتار زمین وجود دارد که نیاز به آبخیزداری دارند اما انجام نشده است

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به اینکه باید در حوزه پیشگیری خوب عمل کنیم، گفت: اکنون 93 هزار هکتار زمین وجود دارد که نیاز به آبخیزداری دارند اما انجام نشده و اگر به روش معمول استفاده کنیم هزینه سنگین دربر دارد بنابراین باید از ظرفیت بسیج و سپاه استفاده کرد تا هزینه کاهش پیدا کند و کار به سرعت انجام شود.

نامی افزود: حفظ محیط زیست و منابع طبیعی کشور در اولویت است به طوری که قلمروهای ژئوپلتیک براساس فضای سبز و پوشش گیاهی شکل می‌گیرد و باید در کنار آبخیزداری، توسعه پوشش گیاهی مورد توجه باشد.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور ادامه داد: از 41 پدیده طبیعی حدود 16 پدیده در کشور اتفاق می‌افتد که مهمترین آن سیل، زلزله، آتش‌سوزی، فرونشت، ملخ، طوفان، توده‌های حرارتی و سایر موارد است و بر اساس بررسی‌ها در 220 سال گذشته 8 زلزله بالای 7 ریشتر داشتیم که نشان می‌دهد باید در سازه‌ها و ساختمان‌ها از مصالحی استفاده کرد که تا 8 ریشتر مقاومت کند که در این صورت زلزله بلا نیست بلکه پدیده است.

نامی با اشاره به اینکه اگر در سیل اخیر با توجه به این میزان بارندگی مدیریت لازم وجود نداشت تلفات و خسارت بیشتری شاهد بودیم، گفت: فضای مجازی باید مدیریت شود به طوری که حدود یک هفته گذشته در غرب اروپا سیل آمد که آمارها نشان دهنده 184 فوتی و هزار و 500 نفر مفقودی است اما بی بی سی این موضوع را تنها یک بار اعلام کرد درحالیکه موضوع متروپل را 108 بار و موضوع سیل را بیش از 300 بار اعلام و کار کردند.

وی افزود: ملت ایران از انگلیسی‌ها در طول تاریخ خیلی آسیب دیدند و در جمهوری اسلامی ایران به گونه‌ای است که از بیرون آسیب می‌بینیم به طوری که در فضای مجازی هر روز تقریبا یک میلیون توئیت زده می‌شود که بسیاری از آنها ماهیت ندارد و باید این موضوع مورد توجه قرار گیرد.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور تصریح کرد: استان چهار محال و بختیاری در زمینه سیل 7 و نیم میلیون پیام به مردم ارسال کرد و بازدیدهای میدانی انجام شد که در استان مرکزی با اینکه حجم بارش در برابر سایر استان‌ها از جمله مازندران و غیره قابل مقایسه نیست اما شرایط به خوبی مدیریت شد.

نامی عنوان کرد: باید از ظرفیت بسیج و گروه‌های جهادی برای کمک به مردم سیل‌زده در راستای تعمیر لوازم برقی مردم و سایر موارد استفاده کرد زیرا پای کار هستند و مهمترین کار موضوعات کشاورزی است و نباید منتظر اعتبار ماند بلکه باید با امکانات موجود به سرعت اقدامات انجام شود.

وی افزود: رسانه‌های کشور و صدا وسیما اخبار را به خوبی و با نهایت دقت اطلاع‌رسانی کردند و باید توجه کرد که آمار و ارقام مهم نیست بلکه اطلاع‌رسانی اخبار و حوادث و انتقال خواسته‌ها و مطالبات مردم به مسئولان از اهمیت برخوردار است.

رسوبات موجود در قنوات باید هر چه زودتر خارج شوند

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور ادامه داد: رسوبات موجود در قنوات باید هر چه زودتر خارج شوند زیرا هر چه بیشتر بمانند امکان دارد سقف قنات ریزش کند و با توجه به اینکه استان با قطع برق، آب و گاز مواجه نیست باید کارها با سرعت پیش رود البته در استان خیلی از کارها جلو است بنابراین باید مشکل قنوات تا مدت سه روز برطرف شود و از ظرفیت هلال احمر نیز استفاده کرد.

نامی بیان کرد: باید با استفاده از ظرفیت بنیاد مستضعفان برای تامین مصالح ساختمانی و ستاد اجرایی فرمان امام(ره) برای تعمیر لوازم منزل مردم سیل‌زده استفاده کرد و نباید منتظر اعتبار ماند و باید ارزیابی خسارات وارده به منازل مسکونی توسط بنیاد مسکن و ارزیابی وضعیت باغات و غیره توسط جهاد کشاورزی به سرعت انجام شود.

وی ادامه داد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی در روستاها ساخت وسازهای بسیاری توسط بنیاد مسکن، بنیاد برکت، مستضعفان و غیره انجام شد که اگر سازندگی نبود شاهد تلفات بیشتری در حوادث از جمله زلزله بودیم بنابراین باید نوسازی و ساخت و سازهای مقاوم مورد توجه باشد و در ساخت و سازهای فعلی مصالح تست شوند و مهندسان هم باید وظایف خود را به درستی انجام دهند زیرا مسئولیت دارند تا ساختمان کیفی و مقاوم بسازند و در واقع با جان انسان‌ها سروکار دارند.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور بیان کرد: در متروپل بسیاری از آهن‌ها به درستی جوش نخورده بودند و باید 370 ستون زده می‌شد که 270 ستون شد و سیمان و تجهیزات ساختمان پودر می‌شد بنابراین مهندسان طراح و ناظر مسئولیت دارند و اگر ساختمانی بر اساس کم‌کاری‌ها فروبریزد و مردم آسیب ببینند قوه قضائیه به شدت برخورد می‌کند.

نامی افزود: ساختمان ناایمن تنها ساختمانی نیست که به سازه دقت نشده بلکه کاربری تغییر کرده و شهرداران باید تیمی تشکیل دهند تا ایمنی ساختمان‌ها و پل‌ها بررسی شود و مسئولان همیشه باید به فکر باشند و نسبت به وظایف خود کنترل بیشتری داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: همه خسارات وارده به مردم با ارائه کمک بلاعوض یا وام پرداخت می‌شود و باید توجه کرد که اگر همه بودجه را برای سرمازدگی و خشکسالی  اختصاص می‌یافت کفاف نمی‌داد بنابراین باید از ظرفیت‌ صندوق‌های بیمه استفاده کرد و اکنون ضریب نفوذ صندوق بیمه کشاورزی حدود 6 تا 8 درصد است و کشاورز باید از این بیمه بهره ببرد و این صندوق باید پشتیبان کشاورز و در دولت الکترونیک مبنا باشد.

منبع : رکنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    • عسل ارسالی در

      برا ۱٠٠ تا ستون باعت مرگ ۵٠ نفر شدین چقد خصیص هستین

    • ناشناس ارسالی در

      ای دادبیداد.ینی چ.برا چی اینق میخورن.کوفتشون بشه.حرومش بشه

    • مهدی رضایی ارسالی در

      بیمه فقط پول می‌گیرد ولی برای دادن خسارت با بهانه گیری از پرداخت خسارت امتناع می‌کند

    • ناشناس ارسالی در

      یکبار پرسیدید این همه بودجه برای بحران چه می شود عملا هیچ کارایی این سازمان ندارد یکبار اعلام شده درختکاری صورت گرفته برای جلوگیری از فرسایش زمین فقط بودجه را صرف حقوق کارمندان میکنند عملا دستاوردی ندارند و همیشه از کمبود تجهیزات ناله میکنند بهتر است تعطیل کنند و سرمایه مملکت را هدر ندهند

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه