ارسال به دیگران پرینت

سونا | فواید سونا

فواید سونا | چند مزیت سونا و عوارض جانبی آن برای سلامتی

آیا تا به حال در مورد این فواید سونا شنیده اید؟ سونا یا اتاق بخار مزیت های فوق العاده ای برای سلامتی داشته و قطعا ارزش امتحان کردن را دارند

فواید سونا | چند مزیت سونا و عوارض جانبی آن برای سلامتی

فواید سونا

آیا تا به حال در مورد این فواید سونا شنیده اید؟ سونا یا اتاق بخار مزیت های فوق العاده ای برای سلامتی داشته و قطعا ارزش امتحان کردن را دارند. آن ها می تواند سیستم ایمنی را تقویت کرده و پوست شما را تمیز کنند. ضمنا مزایای مهم دیگری برای سلامتی دارد. بنابراین اگر می خواهید با فواید سونا  بیشتر آشنا شوید با ما در این مطلب همراه باشید 

سونا چیست؟

سونا را به عنوان گرما درمانی نیز می نامند. سونا هزاران سال است که وجود دارد و سوناهای سنتی فنلاندی یکی از نمونه هایی که بیشترین مطالعات روی آن صورت گرفته است.

انواع مختلفی از سونا وجود دارد، از جمله:

  • سونا IR
  • سونای خشک
  • سونای مرطوب
  • سونای دود
  • سونای بخار

فواید سونا

فواید نشستن در سونا بسیار زیاد است، چه سونا روسی، چه سونای ترکی یا هر نوع سونا دیگری. سه نوع اصلی سونا وجود دارد: سونا خشک، مادون قرمز و بخار. بیشتر تحقیقات با کیفیت بالا روی سونای خشک سنتی انجام شده است. با این حال، تعداد فزاینده‌ای از مطالعات در حال انجام روی سونای مادون قرمز نیز وجود دارد، و داده‌ها امیدوارکننده اما نتیجه پررنگی ندارد.

دفع سموم از بدن شما

روزانه بدن در معرض مواد شیمیایی سمی از جمله آلاینده های محیطی و مواد شیمیایی موجود در غذایی که می خورید، قرار می گیرد. قرار گرفتن در سونا، به ویژه نوع خشک، می تواند سموم را از طریق عرق دفع کند.

مطالعه ای که بر روی افسران پلیس در معرض یک داروی خاص انجام شد، نتایج امیدوارکننده ای را نشان داده است. به نظر می رسد سونا به کاهش علائم مزمنی که پس از قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی ظاهر می شود کمک می کند. بر علاوه نشستن در سونا از درون به پاکسازی بدن کمک می کند.

فواید سونا؛ کاهش دهنده استرس

گرمای سونا می تواند سطح اندورفین بدن شما را افزایش دهد. اندورفین ها همچنین شامل هورمون های شادی مانند دوپامین و سروتونین هستند. از طرفی سونا می تواند برای سلامت روان نیز مفید باشد و آن را تقویت کند. همچنین باید گفت صرف زمان توصیه شده در سونا می تواند ذهن شما را جوان و تازه کند.

کاهش فشار خون و بهبود گردش خون

سونا سبب شروع فرآیندهای ساده بیولوژیکی در بدن شما می شود. مطالعات نشان داده ‌اند که توانایی سونا در آرامش بدن می ‌تواند به گسترش رگ ‌های خونی کمک کند. که در این صورت سبب کُند شدن جریان خون و کاهش فشار در سر، پاها و ریه ها می شود. همچنین فشار روی قلب به نوبه خود کاهش می یابد  و این منجر به بهبود گردش خون می شود.

کمک به کاهش کلسترول

در مطالعه‌ای بر روی زنان یائسه، محققان دریافتند زمان با کیفیتی که در سونا سپری می‌شود برای کاهش سطح کلسترول تام و بد خون خیلی مفید است. همچنین سطح کلسترول خوب را در بدن افزایش می دهد. با این حال، نیاز به تحقیقات بیشتری در این زمینه است.

بهبود علائم بیماری قلبی عروقی

مطالعات دیگر نشان داده ‌اند که بیماران مبتلا به نارسایی احتقانی قلب که در معرض سونا درمانی قرار گرفته‌ اند، ضربان قلب غیرطبیعی کمتری دارند. که به عنوان PVC نیز شناخته می ‌شود. بیماران مبتلا به بیماری شریانی محیطی (PAD)، باریک شدن شریان‌هایی که به اندام‌ ها کمک می ‌کنند، از سونا درمانی نیز بهره ‌مند شده‌اند. کاهش فشار خون، کلسترول و گردش خون بهتر می تواند به سلامت قلب منجر شود. از طرفی سونا خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را نیز به حداقل می رساند.

فواید سونا؛ مفید برای پوست

سونا ممکن است pH پوست شما را کاهش دهد. آن ها همچنین محتوای نمک پوست را کاهش می دهند، که در این صورت پوست صاف تر شده و درخشندگی بیشتری خواهد داشت. علاوه بر این، فعالیت ضد سمی ناشی از گرما و رطوبت بالا می تواند پوست را از عمیق ترین لایه آن جوان تر نگه دارد.

تعریق شدید ناشی از گرما نیز با دفع سموم و ناخالصی‌ها، نوعی اثر پاک ‌کنندگی روی منافذ و غدد شما دارد. این فرآیند می تواند منجر به پوست سالم تری شود که کمتر مستعد جوش زدن است. گرما همچنین می ‌تواند سلول ‌های مرده پوست را از بین ببرد و رشد سلول‌ های سالم جدید را تقویت کند.

تقویت سیستم ایمنی بدن

افسردگی، اضطراب و استرس همه پاسخ های بدن برای مبارزه با استرس اکسیداتیو بیش از حد بر روی مغز هستند. که سبب یک پاسخ التهابی می‌ شود و منجر به موقعیت‌ هایی که در آن احساس ضعف می ‌کنید یا به طور ناگهانی از یک موقعیت خاص می ترسید، می‌ شود. سونا سیستم ایمنی را در ورزشکاران و غیرورزشکاران بهبود می بخشد و به طور بالقوه همه علائم ضعف را کاهش می دهد.

فواید سونا؛ کمک به درمان آرتریت

به نظر می رسد درمان سونا مادون قرمز تا حدودی التهاب آرتریت روماتوئید را تسکین می دهد. این فرآیند فیزیولوژیکی به رفع گرفتگی و تنش در عضلات و مفاصل دردناک نیز کمک می کند. به این ترتیب، سونا می تواند برای کسانی که آرتریت و درد مفاصل دارند بسیار مفید باشد. با این حال، تحقیقات بیشتری در این زمینه نیاز است.

ریکاوری سریع تر عضلات

وقتی یک فرد به شدت ورزش می ‌کند، پارگی‌ های ریز در عضلاتش ایجاد می‌ شود. پس از ترمیم، ماهیچه ها رشد می کنند و قوی تر می شوند. گرمای سونا می‌ تواند گردش خون را در ماهیچه‌ های پاره شده افزایش دهد و به آن ها کمک کند تا سریع ‌تر ترمیم شوند. سونا همچنین درد و تنش عضلانی را کاهش می دهد و به شما کمک می کند تا احساس آرامش بیشتری داشته باشید و برای تمرین بعدی خود آماده شوید.

عوارض جانبی استفاده از سونا

در حالی که فواید سونا خیلی زیاد است، اما می تواند اثرات بدی نیز داشته باشد. خوشبختانه، اگرچه، به نظر می رسد که این موارد نادر هستند. اثرات عمده ای که سونا عبارتند از:

  • ناراحتی خفیف به دلیل گرما
  • فشار خون پایین
  • تکرر ادرار

 هیپوولمی (سطح مایع پلاسما پایین)

هیچ یک از مطالعات و تحقیقات، عوارض جانبی شدید استفاده مکرر از سونا را گزارش نکردند. بنابراین به جرات می توان گفت که استفاده از سونا فواید بیشتری نسبت به عوارض جانبی (خفیف) دارد. اما چه زمانی باید از سونا اجتناب کنید؟

چه زمانی از سونا اجتناب کنید!

اگر داروهایی مصرف می‌کنید که سبب خواب ‌آلودگی شما می ‌شوند. یا در توانایی بدن شما برای تنظیم دما اختلال ایجاد می ‌کنند، از سونا خودداری کنید. برخی از پزشکان توصیه می کنند در دوران بارداری از سونا اجتناب کنید. بنابراین، اگر قصد بارداری دارید یا باردار هستید، قبل از استفاده از سونا، ابتدا با پزشک خود صحبت کنید.

اگر بیمار هستید، قبل از استفاده از سونا تا بهبودی صبر کنید

افراد مبتلا به فشار خون پایین نیز باید با پزشک مشورت کنند تا از بی خطر بودن استفاده از سونا مطمئن شوند. زیرا ممکن است سبب کاهش فشار خون شود.

فواید سونا؛ باید گفت

سونا یا گرما درمانی شامل قرار گرفتن دوره ای در معرض هوای خشک گرم با دمای بین ۸۰ تا ۱۰۰ درجه به مدت ۱۰ تا ۲۰ دقیقه در هر بار می باشد. سه نوع رایج سونا عبارتند از: سونا خشک، بخار و مادون قرمز. برخی از مزایای مختلف سونا، مانند حذف سموم از بدن، کاهش درد در افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید، تقویت ایمنی و غیره. به ‌خصوص سونای خشک به ‌طور گسترده مورد مطالعه قرار گرفته است. سونا ممکن است عوارض جانبی مانند تکرر ادرار، ناراحتی ناشی از گرما و فشار خون پایین می شود، اما چنین مواردی نادر است. با این حال، توجه داشته باشید که در صورت مصرف داروهایی که منجر به خواب آلودگی شما می شوند، باید از رفتن به سونا خود داری کنید.

منبع : خبرنامه
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه