ارسال به دیگران پرینت

جاهای دیدنی مشهد | سفر به مشهد

بهترین جاهای دیدنی مشهد | لیست کامل جاهای دیدنی مشهد + تصاویر

معمولا افرادی که به مشهد سفر می کنند قصد زیارت حرم امام رضا(ع) را دارند اما جاهای دیدنی مشهد تنها به حرم امام رضا خلاصه نمی شوند و این شهر پر از جاذبه های ناشناخته و تماشایی است.

بهترین جاهای دیدنی مشهد | لیست کامل جاهای دیدنی مشهد + تصاویر

جاهای دیدنی مشهد خارج از توان شمارش هستند و خیلی از افراد از وجود آنها بی خبر هستند. شهر مشهد به علت وجود حرم امام رضا(ع)، شهری زائر پذیر است اما جاهای دیدنی مشهد نیز ارزش بازدید دارند. بسیاری از کسانی که به مشهد سفر می کنند و حتی خود افرادی که در این شهر زندگی می کنند، بسیاری از جاهای دیدنی مشهد را نمی شناسند یا حتی اسم آنها به گوششان نخورده است. اگر قصد آشنایی با جاهای دیدنی مشهد را دارید، این مقاله را دنبال کنید.

 

آرامگاه فردوسی، شروع تاریخی از جاهای دیدنی مشهد

آرامگاه فردوسی از مشهورترین و دیدنی‌ترین بناهای شهر توس (طوس) می‌باشد. مکانی که در آن بزرگ‌ترین حماسه سرا و شاعر قرن 4 و 5 هجری قمری ایران، فردوسی، به خاک سپرده شده است. او با خلق اثر جاودان خود نه تنها به تاریخ و ادبیات ایران حیات دوباره بخشید بلکه توانست بزرگ‌ترین مجموعه منظوم شعرِ جهان را خلق کند. فردوسی از 40 سالگی کار نوشتن شاهنامه را آغاز کرد و در این راه سختی‌های بسیاری متحمل شد. حکیم ابوالقاسم فردوسی در دورانی دار فانی را وداع گفت، که پیروی از مذهب شیعه به نوعی جرم محسوب می‌شد. به همین خاطر، پس از فوت وی، اجازه دفن پیکرش را در هیچ گورستانی نمی‌دادند. از این رو، خانواده او به ناچار پیکرش را در دروازه شرقی شهر رزان و داخل شهر تابران طوس به خاک سپردند. تا مدت‌ها بر روی آرامگاه او، مقبره‌ای وجود نداشت. پس از چندین سال، برای اولین بار ارسلان حاذب که جزء سرداران معروف سلطان مسعود غزنوی بود، دستور داد تا مقبره‌ای بر روی آرامگاه او بنا کنند. این شاعر نامدار ایرانی، در بین تمام پارسی زبان‌های دنیا محبوبیت بسیار زیادی دارد و اکثر این طرفداران برای ادای احترام به کوشش‌های بی حد و مرز او، از مزارش زیارت می‌کنند.

جاهای دیدنی مشهد

طرقبه مشهد

شهر طرقبه یکی از بهترین و معروفترین جاذبههای تفریحی و گردشگری و جاهای دیدنی مشهد است که علاوه بر مسافران، بسیاری از مشهدیها هم در ایام تعطیل به بازدید از این منطقه کوهستانی زیبا میروند. ریشه نام طرقبه، از «ترقبذ» است که از دو بخش «تُرُق» و «بَذ» تشکیل شده و به معنی آبادی بزرگ است. 

طرقبه بسیار خوش آب و هوا است و به داشتن ییلاقات متعدد و روستاهای گردشگری شهرت دارد؛ همچنین جاذبههای تفریحی و تاریخی متنوعی را در خود جای داده است و همین مسئله باعث شده طرفداران بسیاری داشته باشد.

در منطقه طرقبه مشهد باغ های فراوان و سرشار از میوه های گوناگون از جمله سیب و گیلاس وجود دارد و چشمه سارهای زیبا، منظره تماشایی را به این منطقه ییلاقی بخشیده است. رودخانه های زیبا از کنار این منطقه گذشته و در فصل تابستان دارای آب و هوای مطبوع و لذت بخشی است. به دلیل متصل بودن دره سرسبز و خرم طرقبه به مناطق ییلاقی و نزدیکی به شهر مشهد مقدس، بسیار مورد توجه زائران و شهروندان بوده است. 

جاهای دیدنی مشهد

موزه باغ نادری مشهد

موزه نادری مشهد، از معروف ترین جاهای دیدنی مشهد، در سال 1145 و رو به روی حرم مطهر امام رضا(ع) ساخته شد. ساختمان کلی موزه در میان باغ نادری بنا شده است که در قسمت ورودی گیشه بلیط عبور و مرور را کنترل می کند و پس از وارد شدن بنای موزه لا به لای درختان خودنمایی می کند. موزه نادری مشهد در خیابان آیت الله شیرازی واقع شده است در قسمت اصلی این بنا یادبود از نادرشاه افشار، آرامگاهی در دو تالار به منظور معرفی آثار تاریخی این دوره ساخته شده است. طراحی باغ و آرامگاه بر اساس اشکال مربع و مثلث شکل گرفته و آبریزها، حوض‌ها و جوی ها همه بر پایه باغ ایرانی طراحی شده است. باغ از چهار طرف به چهار خیابان متصل است و دیواری با سنگ گرانیت و با تلفیق نرده‌های آهنی به نقش تبرزین دور مقبره کشیده شده است در ابتدای ورود به مجموعه، تندیس مفرغی نادرشاه افشار ساخته مجسمه‌ساز ایرانی ابوالحسن صدیقی سوار بر اسبی سرکش و در قامت رهبری مقتدر در حال حمله در پیشاپیش و سه سرباز پیاده سلاح  به‌دست پشت سر وی، بر روی قطعه سنگی مرتفع بر فراز برج آرامگاه نمایان است. در پای برج آرامگاه لوله توپ جنگی مربوط به سال1591 میلادی قرار دارد که ایرانیان از متجاوزان پرتغالی به غنیمت گرفته بودند.  یکی از تفریحات جانبی جذاب در باغ موزه نادری، سفر زمان و امکان ثبت خاطره با لباس‌های دوران افشاریه است. در ابتدای ورود به باغ اتاقکی وجود دارد که می‌توانید لباس‌های تاریخی زنانه و مردانه و همچنین زره و کلاه‌خود دوره افشاریه را به تن کرده و عکس این لحظه را ثبت کنید.

جاهای دیدنی مشهد

باغ گیاه شناسی مشهد، خانه گیاهان کمیاب

باغ گیاه شناسی مشهد یکی زیباترین جاهای دیدنی مشهد  است که خیلی از زائران و مسافران شهر مقدس مشهد از آن آگاهی ندارند.  باغ گیاه شناسی مشهد در تاریخ 22 خرداد 1392 با مساحت 25 هکتار و 11 کلکسیون از ترکیب هنر معماری و علم گیاه شناسی افتتاح شد. این مجموعه دارای 44/776 متر مربع چمن ، 25252 متر مربع گل دائم، 14950 اصله درخت و درختچه، 12300 متر مربع پرچین، 9500 متر مربع گل فصل و 68200 متر مربع معبر است. باع گیاه شناسی مشهد دارای مجموعه های مختلفی مانند کلکسیون گیاهان دارویی و معطر، باغ میوه های بومی ایران، گلخانه و نهالستان و باغ رز می باشد. از زیباترین بخش های باغ گیاه شناسی مشهد، جشنواره دائمی گل های داوودی آن است که افراد زیادی به آن علاقه دارند. در این جشنواره تا کنون 700 نمونه ژنتیکی از گل داوودی از سراسر ایران جمع‌آوری شده که بیانگر پتانسیل ژنتیکی بالای این گیاه در کشور است. این جشنواره هر ساله در پائیز ماه برگزار می شود.

جاهای دیدنی مشهد

گنبد هارونیه مشهد

گنبد هارونیه، تاریخی ترین اثر شهر توس قدیم است. اریخ ساخت بنای هارونیه و کاربری اصلی آن مشخص نیست و اظهارنظر های مختلفی در مورد آن بیان شده است. برخی قدمت این سازه را به قرن هفتم و هشتم نسبت می دهند و برخی اعتقاد دارند که این ساختمان پیش از اسلام ساخته شده است. مردم عادی این بنا را به دلیل شباهت نامش به اسم هارون الرشید، به این نام می خوانند و بیان می کنند که هارونیه، در زمان این خلیفه عباسی بنا شده است؛ اما این تنها افسانه ای بیش نیست. هارون الرشید در سال 193 هجری قمری (135 خورشیدی) برای سرکوب شورشیان قصد سفر به خراسان را می کند؛ اما در راه بیمار می شود و زمانی که به نوقان توس (محل مشهد فعلی) می رسد از دنیا می رود و در کاخ و باغ والی پیشین خراسان دفن می شود. به همین دلیل هیچ گاه فرصتی نداشته است تا دستور ساخت بنایی مانند هارونیه را بدهد.  سفرنامه ها و نوشته های جهانگردان و پژوهشگران داخلی از صد سال پیش تا امروز نشان می دهد که مردم در زمان های قدیم این بنا را ابتدا با نام نقاره خانه می خواندند و سپس به آن زندان هارون، گنبد هارون و هارونیه نیز می گفتند؛ اما در برخی منابع نیز از این ساختمان به عنوان مسجد توس، آرامگاه و خانقاه غزالی نام برده شده است.  این بنا در سال های اخیر به همت انجمن آثار ملی و میراث فرهنگی خراسان مرمت و آماده میزبانی از گردشگران شد. 

جاهای دیدنی مشهد

 

جنگل جیغ؛ جنگل ترسناک مشهد

در استان خراسان رضوی و در بخش طرقبه روستایی با نام روستای سربرج قرار دارد که جنگل جیغ یکی از جاهای دیدنی این روستا به حساب می آید. جنگل جیغ به خاطر صداهای ترسناک و طولانی که از شب تا صبح به گوش می رسند به این اسم مشهور است. رخی کارشناسان عقیده دارند که علت ماجرای جنگل جیغ مشهد، حمله ملخ های بسیار زیاد در سال 1390 ‌است. دلیل حمله این ملخ ها، آب رودخانه ای است که در این جنگل جریان دارد. در نتیجه صدای حرکت این ‌ملخ ها، صدایی شبیه به جیغ بلند ایجاد می کند. برخی دیگر عقیده دارند به علت متراکم بودن درخت های جنگل جیغ مشهد و اختلاف دمای زیاد شب و روز، صدای ‌پیچیدن باد شبیه به صدای جیغ است. اما مردم معتقدند حتی در شب هایی که نسیم ملایم هم نمی وزد باز هم ‌صدای جیغ به گوش می رسد.‌ بهترین زمان بازدید از جنگل جیغ مشهد، در فصل بهار و تابستان است. فصل بهار و تابستان روستای سربرج آب ‌و هوای خیلی بهتری دارد. ضمنا جنگل کاملا سرسبز است و طبیعت بکر آن بسیار دیدنی است. با این حال تحت ‌هر شرایطی ماندن در شب را توصیه نمی کنیم. همانقدر که چهره جنگل جیغ در روز بسیار زیباست به همان ‌اندازه در شب ترسناک است.‌ 

جاهای دیدنی مشهد

باغ وحش و کیل آباد مشهد

یکی از جاهای دیدنی مشهد که طرفداران زیادی نیز میان گردشگران این شهر دارد، باغ وحش وکیل آباد است. باغ وحش وکیل آباد از جمله بزرگترین باغ وحش‌های کشور به شمار می‌رود که در آنجا گونه‌های بسیار متنوع جانوری نگهداری می‌شود. درباغ وحش وکیل آباد 125 گونه جانوری نگهداری می‌شود که شامل؛ 49 گونه پرنده های مختلف، 61 گونه از پستانداران، 10 گونه از آبزیان و 5 گونه از خزندگان می باشد. به صورت کلی تعداد 812 نوع حیوان در این باغ وجود دارد.

تنوع جانوری در این باغ وحش آنقدر زیاد است که حجم گسترده‌ای از حیوانات آبزی، پرندگان، خزندگان و حیواناتی همچون شیر، ببر، تمساح، شامپانزه، خوک، مار لاما، گوزن، قوچ، سیاه‌گوش و انواع دیگری از حیوانات نادر و رو به انقراض پیش چشم شما هستند. اگر به این باغ وحش جذاب بروید، می‌توانید از سالن‌های موزه‌ای آن که مخصوص تاکسیدرمی حیوانات است دیدن کنید. این سالن‌ها بخش جذاب و پرطرفدار در میان کودکان است که آموزش‌های خوبی را نیز به آن‌ها می‌دهد. یکی از جذاب‌ترین حیواناتی که در این باغ وحش می‌توانید ببینید، تایگون‌ها هستند. تایگون در حقیقت یک گونه نادر و بسیار عجیب جانوری به شمار می‌رود که حاصل پیوند ببر و شیر، در اصطلاح ببشیر است.

جاهای دیدنی مشهد

حرم امام رضا(ع)، نگین جاهای دیدنی مشهد

جاهای دیدنی مشهد بسیار بیشتر از مکان های گفته شده تا اینجای مقاله هستند اما بهتر از قبل از معرفی بقیه جاهای دیدنی مشهد، به مهم ترین جاذبه شهر مشهد یعنی حرم امام رضا(ع)  بپردازیم. سالانه میلیون‌ها نفر زائر از ایران و جهان برای زیارت شاه خراسان روانه مشهد می‌شوند. حرم علی ابن موسی الرضا (ع) در طول تاریخ بارها و بارها دچار تغییر و توسعه قرار گرفته است. نکته قابل‌توجه اینکه طبق روایت‌‌های تاریخی ایشان شخصا در سفر به مرو، محل حرم رضوی را مشخص کرده‌اند. گفتنی است به کل مجموعه‌ای که حرم مطهر رضوی و متعلقات آن مانند کتابخانه‌ها و موزه‌ها را در بر می‌گیرد، آستان قدس رضوی گفته می‌شود و استفاده از نام‌هایی چون روضه‌ی رضویه / مقدسه / منوره نیز در رسانه‌ها رواج دارد. روضه در اصل به معنی باغ و بوستان است و محل دفن پیکر پاک آقا علی ابن موسی الرضا (ع) در حرم مطهر را به این نام می‌خوانند. مضجع شریف نیز نامی است که به مرقد مطهر ایشان اطلاق می‌شود.  نقاره خانه، صحن های مختلف حرم، رواق ها و کتابخانه ها، از دیگر بخش های حرم مطهر امام رضا (ع) هستند. 

جاهای دیدنی مشهد

روستای کنگ مشهد، ماسوله دوم ایران! 

روستای کنگ، یکی از زیباترین جاهای دیدنی مشهد است که در 19 کیلومتری غرب طرقبه و حدود 30 کیلومتری مشهد قرار دارد. روستایی که آب و هوای بسیار منحصر به فرد و منظره بسیار زیبا دارد و به عنوان منطقه‌ای برای ییلاق در شهر مشهد محسوب می شود. کنگ با دره‌های سرسبز و آب‌وهوایی مطلوب و قرار گرفتن سکونتگاه‌ها روی کوهپایه‌ شباهت بسیاری به شهر ماسوله دارد.  معماری روستا بسیار حیرت انگیز به این لحاظ است که در تابستان  با وجود راهرو های بسیار باریک و دالان‌های باد مکانی دوست داشتنی برای وقت گذرانی در سایه و توران باد می باشد. این روستا به‌دلیل داشتن پوشش سبز و متنوع گیاهی در دامنه‌های کوهستانی و وجود دو رودخانه‌، مناظر زیبایی را ایجاد کرده است که به‌عنوان استراحتگاهی ییلاقی گردشگران بسیاری را به سوی خود می‌کشد. روستای کنگ در فصول سرد سال، چند درجه‌ای از شهر مشهد سردتر است و به همین دلیل شاید بهترین زمان بازدید از آن، فصول بهار و تابستان باشد. هرچند زیبایی‌های فصل پاییز در ‌کوچه‌های تاریخی این روستا، برای هر ببینده‌ای جذاب و دلفریب است.  

جاهای دیدنی مشهد

پارک مینیاتوری مشهد، نمای کوچکی از ایران

پارک مینیاتوری مشهد از جاهای دیدنی مشهد به شمار می‌آید و در منطقه 12 شهر مشهد بنا شده است. ارک مینیاتوری مشهد، علاوه بر ماکت‌ها و المان‌های تاریخی و فرهنگی، امکانات تفریحی بسیاری نیز دارا است. این پارک، دریاچه‌ای به وسعت 2095 متر مربع و رودخانه‌ای به طول 216 متر دارد. همچنین  قطاری به‌طول ریل 920 متر در مسیر ساخت ماکت‌ها طراحی شده است و گردشگران می‌توانند برای دیدن این ماکت‌ها از آن استفاده کنند. زمین بازی مخصوص بازی‌های محلی و اصیل ایرانی به مساحت 408 متر مربع با رمپ تماشای 96 متری، پیست مسابقه برای ماشین‌های کنترلی به‌شکل نقشه ایران، مسیر پیاده‌روی به‌طول 1246 متر از دیگر امکانات پارک مینیاتوری به شمار می‌روند. همچنین در این پارک، شهربازی کودکان، شربت‌سرای مخروطی، کافی‌شاپ، پارکینگ به مساحت 4928مترمربع و 12 عدد سرویس بهداشتی وجود دارد. بوستان مینیاتور مشهد در شب با نورپردازی‌های زیبا به گونه‌ای است که بازدید از آن خالی از لطف نیست. به شما توصیه می‌کنیم در فصل گرما ساعات شب را به بازدید از این بوستان اختصاص دهید. همچنین یک دریاچه 2000 متر مربعی در این مجموعه وجود دارد که باعث تلطیف هوا می‌گردد. 

جاهای دیدنی مشهد

کوهسنگی، دومین پارک بزرگ مشهد

بوستان کوهسنگی به نام دو کوه که در مسیر رشته کوه های بینالود کشیده شده اند شناخته می شود. این کوه ها تاریخی اند و از روزگار ورود امام رضا به توس (مشهد قدیم) اخباری از آن ها ثبت شده است. در خبرها آمده است که امام رضا هنگام رسیدن به خراسان در این کوه مدتی تامل کرده اند و آنجا را مبارک شمردند و پیش بینی نمودند که در آینده ای نه چندان دور این کوه موجب برکت مردم شود. مردم این موضوع را به فال نیک گرفتند و به نشانه رونق آن تا کنون به عنوان یک بوستان و همچنین استخراج سنگ های هرکاره از آن منطقه استنباط کردند. بخش های مختلف پارک که هم اکنون در فازهای مختلف بین دو کوه پخش شده است باغ سازی و درختکاری و گل کاری های زیبایی دارد. آبنماها و کانال های آب تقریبا در همه بخش ها وجود دارد و آب و درخت از هم جدایی ندارند. پارک کوهسنگی جلوه های بسیار زیبایی از طبیعت را در گوشه و کنار خود به نمایش می گذارد. ساعت کار پارک کوهسنگی محدودیت ندارد ولی شب ها معمولا باید پارک را ترک کرد و نگهبانان مراقبت ویژه ای از امنیت آن دارند. قیمت ورودی کوهسنگی تنها برای افرادی که بخواهند وارد پارکینگ ها بشوند مطرح است چون در واقع این بوستان اصلا ورودی ندارد و گردشگران از هر سو می توانند به آن وارد شوند.

جاهای دیدنی مشهد

 خانه داروغه مشهد

خانه داروغه از آثار دوره قاجار است که در زمینی به مساحت 610 مترمربع و در بافت پیرامون حرم احداث شده است. این خانه تحت تاثیر معماری روس است و به همین دلیل از سایر خانه های مشهد تمایز یافته است. خانه داروغه مشهد در سال 1380 با شماره 6357 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده که در سال های اخیر بازسازی و مرمت شده، از آثاری است که تحت تاثیر معماری روس ها در مشهد ساخته شده با این حال اساس بنا بر طبق معماری ایرانی اسلامی است.  این بنا بعد از مرمت، جایزه حفظ و نگهداری سال 2016 یونسکو را از آن خود کرد. 

از نکات جالب در خصوص خانه داروغه این است که این خانه نخستین مکان در میان جاهای دیدنی مشهد بوده که حمام خصوصی داشته است؛ آن هم در زمانی که بیشتر مردم از حمام های عمومی استفاده می کرده اند. این خانه برای خود نانوایی اختصاصی و سرداب نیز داشته است. در کوچه داروغه، دو خانه تاریخی دیگر نیز وجود داشته که به این خانه راه داشته اند.

جاهای دیدنی مشهد
 
 

 

منبع : ویکی گردی
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه