ارسال به دیگران پرینت

قلب | سلامت قلب

مواد غذایی مفید در حفظ سلامت قلب

در ادامه برای اطلاع از مواد غذایی مفید در حفظ سلامت قلب باما همراه باشید

مواد غذایی مفید در حفظ سلامت قلب

۹ ماده غذایی مفید در حفظ سلامت قلب

برای کنار آمدن با بیماری های قلبی و یا برای پیشگیری از ابتلا به آنها و داشتن سلامت قلب باید تغییرات کوچکی را در سبک زندگیمان ایجاد کنیم. گاهی با خواندن یک مقاله در مورد تغییرات سبک زندگی می توان فشار خون بالا و کلسترول خون را کنترل کرد. افرادی که سکته قلبی و یا سکته مغزی می کنند و با محدودیت های جسمانی دائمی مواجه می شوند، بقیه عمر خود را در حسرت این قضیه می گذرانند که چرا در طول زندگی خود سبک زندگی سالم و عادت های خوب را انتخاب نکرده بودند.

در ادامه برای اطلاع از مواد غذایی مفید در حفظ سلامت قلب باما همراه باشید.

۱-روغن زیتون

مطالعات نشان داده‌اند التهابات عامل اصلی بیماری‌های مزمن مانند بیماری‌های قلبی، سرطان، سندرم متابولیک، دیابت نوع ۲، آلزایمر، آرتروز و حتی چاقی هستند. روغن زیتون دارای مقادیر زیادی ترکیبات آنتی اکسیدانی بوده و با التهاب مبارزه می‌کند. بنابراین استفاده از روغن زیتون می‌تواند به کاهش ابتلا به بیماری‌های مزمن خصوصا بیماری‌های قلبی کمک کند.

مهم‌ترین ترکیب آنتی اکسیدانی موجود در روغن زیتون الئوکانتال است. 

بررسی‌ها نشان می‌دهند این ماده اثراتی مشابه ایبوپروفن دارد و به کاهش التهاب کمک می‌کند. 

۲-عرق کاسنی

مطالعات انجام شده بر روی موش‌ها نشان می‌دهند مصرف ۵۰۰ میلی‌گرم از گیاه کاسنی

 به مدت ۳۰ روز سبب محافظت از قلب در برابر آسیب‌های اکسیداتیو می‌شود.

 هم‌چنین عصاره گیاه کاسنی با کاهش میزان کسترول خون، نقش بسیار مهمی در پیشگیری از بیماری‌های قلبی-عروقی دارد. 

۳-عسل طبیعی

عسل طبیعی به علت داشتن انواع مواد معدنی ارزشمند و سالم مانند منیزیم و سدیم، در بهبود سلامت قلب بسیار موثر است.

 هم‌چنین خاصیت آنتی اکسیدانی عسل، مانعی بزرگ در برابر التهابات و رادیکال‌های آزاد تولیدی در بدن می‌باشد.

مصرف عسل طبیعی، باعث کاهش فشارخون، بهبود آریتمی‌های قلبی، کاهش سطح تری گلیسرید خون، کاهش سطح کلسترول بد (LDL) و افزایش سطح کلسترول خوب (HDL) می‌شود.

۴-مغز گردو

 وجود اسیدهای چرب غیر اشباع در گردو می‌تواند به کاهش سطح LDL و تری گلیسرید کمک کند. هم‌چنین در یک مطالعه نشان داده شد افرادی که بیش از چهار بار در هفته از گردو استفاده می‌کنند، ۳۷ درصد کمتر دچار بیماری‌های قلبی می‌شوند.

وجود ترکیبات آنتی اکسیدانی در داخل گردو نیز می‌تواند سبب کاهش التهاب و استرس اکسیداتیو شود و برای عملکرد بهتر سلول‌های آندوتلیال قلب مفید باشد.

۵-برنج قهوه‌ای

برنج قهوه‌ای به دلیل فیبر و ریزمغذی‌های فراوانی که دارد، یک عامل محافظت‌کننده در برابر بیماری‌های قلبی و عروقی به شمار می‌رود. بررسی نتایج ۴۵ مطالعه در این زمینه نشان می‌دهد افرادی که روزانه از غلات کامل بیشتری (مثل برنج قهوه‌ای، نان‌های سبوس‌دار و …) استفاده کردند، ۲۱% کمتر به بیماری‌های قلبی-عروقی مبتلا شده‌اند.

۶-روغن کنجد

روغن کنجد برای قلب خواص زیادی دارد. تحقیقات نشان داده‌اند رژیم غذایی سرشار از اسیدهای چرب غیر اشباع، برای سلامت قلب بسیار مفیدند

۷-سیر

شواهد حاصل از مطالعات نشان می‌دهند که سیر باعث کاهش فشار خون سیستولیک و دیاستولیک و کاهش ‌تری گلسیرید و کلسترول خون می‌شود. سیر می‌تواند از ترومبوز و تجمع پلاک‌ها در اطراف دیواره رگ‌ها جلوگیری کند. هم‌چنین سیر خاصیت ارتجاعی و پرفیوژن مویرگی را افزایش داده و از این طریق یک عامل محافظتی برای قلب می‌باشد.

هم سیر و هم عسل در بهبود سلامت قلب موثرند اما مصرف ترکیب سیر و عسل می‌تواند تاثیر این دو ماده غذایی مفید را چندین برابر کند. 

۸-زعفران

مواد موجود در زعفران، از طریق افزایش دفع چربی و کلسترول در مدفوع و در نتیجه کاهش غلظت سرمی تری گلیسرید، کلسترول تام و LDL سبب بهبود سلامت قلب می‌شود. هم‌چنین زعفران سبب کاهش پلاک‌های موجود در رگ‌ها شده و از سکته‌های قلبی پیشگیری می‌کند.

۹-چای سبز

تحقیقات نشان داده‌اند که مصرف روزانه یک لیوان چای سبز، با کاهش ۱۰ درصدی خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی همراه است و مصرف طولانی مدت آن باعث کاهش میزان مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی می‌شود.

 

 

منبع : مجله هنری ژوان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه