ارسال به دیگران پرینت

نقش فلوراید در بهداشت دندان

فلوراید ماده‌ای معدنی کاملاً طبیعی است که موجب قوی شدن دندان‌ها می‌شود و از ایجاد حفره‌های پردردساز آن‌ها بخوبی جلوگیری می‌کند.

نقش فلوراید در بهداشت دندان

فلوراید ماده‌ای معدنی کاملاً طبیعی است که موجب قوی شدن دندان‌ها می‌شود و از ایجاد حفره‌های پردردساز آن‌ها بخوبی جلوگیری می‌کند. فلوراید تراپی نیز درمانی ضروری برای حفظ سلامت دهان است که از معنای سالم دندان‌ها حمایت و با باکتری‌های آسیب زننده به دندان‌ها و لثه‌ها مبارزه می‌کند. در صورتی که در معرض خطر ابتلا به پوسیدگی دندان باشید، این درمان بسیار مفید است. 

پوسیدگی دندان زمانی اتفاق می‌افتد که باکتری‌ها روی دندان‌ها و لثه‌ها تجمع کرده باشد و لایه چسبنده‌ای از پلاک را تشکیل می‌دهد. پلاک‌ها نیز اسید تولید می‌کند و این اسید براحتی می‌تواند دندان‌ها و بافت لثه را آسیب بزند. در مواقع پلاک‌های خطرساز مینای دندان را می‌شکنند و به اعصاب بدن آسیب می‌رسانند که تنها راه مقابله با آن‌ها، فلورایدتراپی است.

فلوراید درمانی چیست؟

فلوراید درمانی یا همان فلورایدتراپی یکی از اقدامات پرکاربرد و منحصربه‌فرد دندانپزشکی است که طی مراحل آن غلظت بسیار بالایی از فلوراید روی دندان‌ها قرار می‌گیرد و برای مدتی همان طور باقی می‌مانند. هدف استفاده از این روش درمانی حفظ سلامتی دندان‌ها و کاهش سطح باکتری‌های روی دندان است. 

معمولاً دندان‌پزشکان با کمک ژل، محلول، وارنیش و فوم دندان‌های را فلوراید درمانی می‌کنند و اجرای این روش بسیار ساده و بدون درد است. برای بهره‌مندی از درمان دندان‌ها با کمک فلوراید می‌توانید با دندانپزشک خود مشورت کنید و بدانید چه نکاتی باید رعایت کنید که درمان موثرتر باشد.

تأثیر فلوراید و درمان با آن در تقویت مینای دندان

چگونه فلوراید و درمان آن روی پوسیدگی دندان اثربخش است؟ پوسیدگی دندان‌ها یکی از مشکلات رایج میان بیماران است که قبل از وقوع آنبه‌خوبی می‌توان با کمک روش فلورایدتراپی از آن پیشگیری نمود. این ماده باکتری‌های مضر مینای دندان را درون خود حل می‌کند و باعث حذف آن می‌شود. فلوراید ماده‌ای ضد پوسیدگی است که به‌صورت مستقیم اثرگذاری دارد و روشی کاملاً مطمئن و ایمن است. 

برای مشاهده نتیجه عالی از فلوراید درمانی باید از این ماده به‌صورت دوره‌ای استفاده شود که برای اجرای آن نیازمند برس و خمیر مخصوصی هستید. ماده فلوراید به‌صورت ژل روی دندان‌ها قرار می‌گیرد و سپس آب دهان چندین بار خارج می‌شود. اما هرگز نباید دهان در نیم الی یک ساعت اولیه شسته شود. 

چرا کودکان به فلوراید درمانی نیاز دارند؟ 

کودکان در کنار مسواک زدن باید از روش درمانی فلوراید نیز استفاده کنند. فلوراید یکی مفیدترین راهکارها برای پیشگیری از پوسیدگی دندان‌ها و حفظ سلامت دندان‌های کودکان است که کاملاً ایمن شده برای آن‌ها اجرا می‌شود. این روش تأثیر فوق العاده ای دارد و بخوبی از ایجاد حفره و پوسیدگی دندان‌ها جلوگیری می‌کند؛ مخصوصاً اگر کودکان این روش را در کنار استفاده از خمیر دندان حاوی فلوراید انتخاب کنند. 

فلوراید برای کودکان هیچ خطری ندارد و بخوبی از دندان‌های شیری آن‌ها محافظت می‌کند. همچنین موجب کاهش علائم پوسیدگی آن‌ها می‌شود و اسیدهای آسیب دهنده را بخوبی حذف می‌کند. هدف از اجرای فلورایدتراپی برای کودکان تشکیل دوباره مواد معدنی است که دندان نیز استحکام ایده آل خود را به‌دست آورد و در برابر عوامل خارجی مقاوم باقی بماند 

روش‌های درمان با فلوراید 

درمان با فلوراید تنها در چند دقیقه انجام می‌شود. فلوراید ممکن است به اشکال مختلفی مانند ژل، فوم یا لاک استفاده شود و با کمک برس روی دندان‌ها قرار گیرد. پس از شروع درمان، حداقل به‌مدت 30 دقیقه نباید چیزی بخورید یا بیاشامید. زیرا دندان‌های باید فلوراید را جذب کنند و ترمیم نواحی میکروسکوپی انجام شود.

با توجه به شرایط دهان و دندان، دندانپزشک ممکن است هر 6 الی 12 ماه یکبار فلوراید را توصیه کند که در صورت قرار گرفتن در معرض خطر پوسیدگی دندان، دیگر اقدامات پیشگیرانه مانند ژل فلوراید یا دهان‌شویه ها تجویز می‌شود.

انواع مختلف فلوراید 

2-2

دندان‌پزشکان درمان‌های حرفه‌ای فلوراید را به شکل‌های مختلف مانند شستشو بسیار غلیظ، فوم، لاک و ژل ارائه می‌دهند. این روش‌های درمانی اثربخشی بیشتر نسبت به خمیردندان های حاوی فلوراید دارد و تنها در عرض چند دقیقه به اتمام می‌رسد. اگر شما هم از این روش برای پیشگیری از آسیب‌دیدگی دندان‌های خود استفاده کرده‌اید، حتماً زمان انجام آن را در نظر بگیرید و هرگز پیش بردن روند درمانی دقیق را فراموش نکنید.

البته می وان این روش درمانی در خانه نیز انجام داد که بهتر است برای اجرای آن روش صحیح و اصولی را یاد بگیرید. برای یادگیری روند درمانی، آموزش فلوراید تراپی توسط آرکادنت پیشنهاد می‌شود که تمام نکات کلیدی در این آموزش بیان خواهد شد.

مراقبت‌های لازم پس از درمان با فلوراید 

فلوراید درمانی یکی از راه‌های مناسب برای پیشگیری از پوسیدگی و مشکلات جدی دندان است که امکان اجرای آن در دوره‌های کودکی و بزرگسالی وجود دارد اما بیشتر مواقع در دوره 6 سالگی به بعد پیشنهاد می‌شود و لازم است برخی نکات برای انجام آن رعایت شود:

  • مدت زمان فلوراید درمانی حدود 4 دقیقه است که بعد از باید آب دهان خارج شود.
  • حدود 2 الی 4 ساعت از خوردن غذا خودداری کنید.
  • سعی کنید در وعده‌های اولیه بعد از فلوراید غذای نرم بخورید.
  • معمولاً به کودکان زیر 3 سال که توانایی خارج کردن آب دهان را ندارند، انجام این روش درمانی پیشنهاد نمی‌شود.
  • این روش درمانی حداقل هر 6 ماه یک بار باید تمدید شود و توسط دندانپزشک مورد بررسی قرار گیرد.
  • برای قرارگیری بیشتر دندان در مجاور فلوراید توصیه می‌شود حدود 24 ساعت از مسواک زدن و نخ دندان کشیدن خودداری کنید.

خطرات فلورایدتراپی 

استفاده بیش از حد از فلوراید ممکن است عوارض جانبی مختلفی به دنبال داشته باشد. از جمله عوارض رایج فلوراید تراپی در صورت عدم رعایت نکات کلیدی شامل موارد زیر است:

  • ظاهر شدن لکه‌های سفید رنگ روی دندان
  • رخ دادن برخی مشکلات گوارشی مانند حالت تهوع، درد شکم و استفراغ
  • بروز مشکلاتی در هموستاز استخوان (این اتفاق موجب توقف خونریزی عروق آسیب می‌شود و از خونریزی عروق سالم نیز جلوگیری می‌کند.)
  • تغییر رنگ دندان از دیگر عوارض رایج درمان فلوراید است.

سؤالات متداول 

آیا فلوراید تراپی فقط برای کودکان مناسب است؟

این روش درمانی برای افراد در سنین مختلف مناسب است. زیرا مانع پوسیدگی بیش از حد دندان‌ها می‌شود و از سوراخ شدن و ایجاد حفره روی دندان‌ها جلوگیری می‌کند.

آیا ضروری است کودکان فلوراید درمانی انجام دهند؟

بله، کودکانی که توانایی انجام کار با ارائه خود را دارند، می‌توانند از این روش استفاده کنند و موجب افزایش مقاومت دندان هایشان شوند.

آیا می‌توان خمیر دندان حاوی فلوراید را جایگزین درمان آن کرد؟

خیر، میزان فلوراید داخل خمیردندان بسیار کم است و قابلیت‌های درمان فلوراید را نمی‌تواند داشته باشد.

 

به این خبر امتیاز دهید:
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه