ارسال به دیگران پرینت

با کابل های هیت تریسینگ بیشتر آشنا شوید

کابل های هیت تریسینگ نوعی کابل حرارتی گرمایشی می باشد که از خاصیت ضد انفجاری برخوردار می باشند. این کابل ها یکی از خاص ترین کابل های گرمایشی می باشند که در فضاهای پرخطر مورد استفاده قرار می گیرند.

با کابل های هیت تریسینگ بیشتر آشنا شوید

 تکنولوژی به کار رفته در ساخت این کابل ها بسیار پیشرفته بوده که ممتازترین برندهای تولید کننده کابل های هیت تریسینگ در کشورهای انگلیس و آلمان و آمریکا قرار گرفته اند. کابل های هیت تریسینگ از کاربردهای گوناگونی برخوردارند که از میان آن ها می توان به گرمایش کف، آب کردن برف روی ناودان یا شیروانی ها، پیشگیری از یخ زدگی در باند فرودگاه ها و لوله های منتقل کننده آب و توربین ها و سایر محل های مشابه اشاره کرد.

با کابل های هیت تریسینگ بیشتر آشنا شوید

تعریف کوتاهی نیز در سایت ادیب تجهیز (adibtajhiz.com) هست که می گوید: هیت تریسینگ روشی است برای گرم کردن سیالات و یا آب در پروسه ها که می تواند گرم کردن لوله و یا تانک ها و مخازن باشد.

کاربردهای کابل های هیت تریسینگ

همان طور که در ابتدای این مقاله از وبسایت ادیب تجهیز به آن اشاره کردیم، کابل های هیت تریسینگ به گونه ای خاص از کابل ها گفته می شود که نقش اصلی را در سیستم های هیت تریسینگ بر عهده دارند. این نوع از کابل های مخصوص کاربردهای بسیار متنوعی در صنایع گوناگون دارند و حتی ممکن است از آن ها در فضاهای غیر صنعتی نیز استفاده شود. در کارخانه ها زمانی که امور مختلف روند کاری خود را طی می کنند ممکن است مشکلات عدیده ای این کارکرد را با مشکل رو به رو سازند. یکی از مسائلی که همواره در کارخانه ها دردسر ساز می شود، تلف شدن انرژی گرمایی از راه لوله ها و سایر تجهیزات به کار رفته در کارخانه می باشد. این اتلاف دما از راه های مختلف باعث می شود که روند انجام گرفتن کارها در محیط کارخانه با اختلال مواجه شده و بر بخش های مختلف یک پروسه کاری خلل وارد شود. به عنوان مثال ممکن است لوله ها دچار یخ زدگی شده و مایعات موجود در آن با تغییر حالت منجر به شکسته شدن لوله ها شوند که به دنبال این اتفاقات احتمال انفجار در لوله ها افزایش خواهد یافت.

نصب و به کار گیری سیستم هیت تریسینگ در محیط کارخانه ها باعث می شود که از کلیه این خطرات و احتمالات پیشگیری شده و از این طریق بتوان مشکل اتلاف گرما از طریق لوله ها را به مطمئن ترین روش ممکن حل نمود. هدف از طراحی و استفاده از کابل های هیت تریسینگ، نگه داشتن دمای لوله ها و تجهیزات کارخانه و جلوگیری از به هدر رفتن این انرژی گرمایی آن ها می باشد. کابل های هیت تریسینگ در انواع مختلفی تولید شده اند که هر کدام از آن ها از ویژگی های خاصی برخوردار بوده و می بایست بر اساس نیاز کاربران آن تهیه شده و مورد استفاده قرار گیرند. لازم به ذکر است که در تمامی انواع این کابل ها زمانی که شما مقدار وات تعیین شده برای کابل ها را تنظیم کنید، از این طریق می توانید از هدر رفت گرما از این راه جلوگیری نمایید.

انواع کابل های هیت تریسینگ

همان طور که پیش از این نیز اشاره کردیم، کابل های هیت تریسینگ در انواع مختلفی تولید شده اند که هر کدام از آن ها از مشخصات و ویژگی های متفاوتی برخوردارند و در هنگام تهیه کابل مورد نظر می بایست به این ویژگی ها توجه نمود. انواع کابل های هیت تریسینگ شامل کابل های توان ثابت و خود تنظیم می باشند که در ادامه به بررسی نکات و مشخصات مربوط به هر کدام از آن ها خواهیم پرداخت.

کابل هیت تریسینگ توان ثابت

کارکرد اصلی کابل های هیت تریسینگ توان ثابت به این صورت است که می توانند مقدار معینی از وات را در هر فوت خطی و یک ولتاژ مشخص تولید نمایند. در این حالت همواره می توان میزان وات حاصل شده در هر فوت را خارج نمود، صرف نظر از این که میزان دمای محیط بیرون و سطح نصب شده بر آن چگونه باشد. با عبارت دیگر می توان چنین بیان کرد که این کابل ها به صورت مدام و پیوسته انرژی گرمای را به داخل لوله ها انتقال می دهند و این عمل بدون وقفه صورت می گیرد. لازم است بدانید که این کابل ها حتما باید به یک دستگاه کنترل کننده وصل باشند؛ چرا که در غیر این صورت دمای ان ها بیش از حد افزایش پیدا کرده و دچار سوختگی خواهد شد. در چنین حالتی هم کابل از بین رفته و هم در محل نصب شده باعث ایجاد اختلال خواهد شد. به همین دلیل است که گفته می شود در استفاده از کابل های هیت تریسینگ توان ثابت ضروری است که حتما مقدار وات به کار رفته در کابل تحت کنترل قرار گیرد.

کابل هیت تریسینگ خود تنظیم

در کابل های هیت تریسینگ خود تنظیم، میزان خروجی وات بر اساس دمای سطح مورد نظر و شرایط حاکم بر محیط تعیین خواهد شد. به این صورت که با گرم شدن هر چه بیش تر تجهیزات، میزان وات خروجی نیز کم تر شده و در نتیجه انرژی گرمایی منتقل شده به داخل محفظه لوله ها نیز کم تر خواهد شد. این قابلیت خود تنظیمی در این نوع از کابل های هیت تریسینگ باعث شده است که نیازی به استفاده از دستگاه کنترل در آن ها وجود نداشته باشد و خود کابل ها به تنهایی قادر به تنظیم کردن میزان وات خروجی خود باشند. نکته ای که در مورد این نوع از کابل ها باید بدانید این است که اگر قصد دارید تا دمای تامین شده توسط این کابل ها را در یک اندازه مشخصی نگه دارید، در این شرایط استفاده از دستگاه کنترل ضرورت پیدا خواهد کرد.

کدام انتخاب برای من مناسب تر است؟ کابل های توان ثابت یا خود تنظیم؟

انتخاب و نصب کابل هیت تریسینگ مناسب برای شما به عوامل مختلفی بستگی دارد که پیش از استفاده از این کابل ها لازم است تا این موارد را در نظر داشته باشید. انتخاب میان این دو کابل به میزان زیادی به محل انجام پروسه کاری، شرایط شما، بودجه در نظر گرفته شده و سایر موارد بستگی دارد. اگر شرایط کاری به گونه ای است که دمای تجهیزات باید به اندازه ثابت نگه داشته شود، بهتر است که از کابل های توان ثابت استفاده نمود. به عنوان نمونه وقتی در یک محیط صنعتی بخواهید دما را در بیشترین میزان آن حفظ کنید، کابل های توان ثابت انتخاب مناسب تری به شمار می روند. در مقابل زمانی که بخواهیم کم ترین دمای ممکن را در محیط کاری حفظ نماییم، باید از کابل های خود تنظیم استفاده نمود. مثل مواقعی که قصد داریم از لوله ها در برابر یخ زدگی حفاظت نماییم.

 

به این خبر امتیاز دهید:
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه