ارسال به دیگران پرینت

انواع تیتر خبر کدام هستند؟نوشتن تیتر خوب چه تاثیری بر خبر دارد؟

روزانه خبرهای بسیاری تهیه و منتشر می شوند و افراد بسیاری هم به صورت روزانه اخبار را دنبال می کنند اما نوشتن و منتشر کردن اخبار دارای قواعد و اصولی است که در حال حاضر و با توجه به دسترسی به شبکه های مجازی کمتر به آن توجه می شود.

انواع تیتر خبر کدام هستند؟نوشتن تیتر خوب چه تاثیری بر خبر دارد؟

روزانه خبرهای بسیاری تهیه و منتشر می شوند و افراد بسیاری هم به صورت روزانه اخبار را دنبال می کنند اما نوشتن و منتشر کردن اخبار دارای قواعد و اصولی است که در حال حاضر و با توجه به دسترسی به شبکه های مجازی کمتر به آن توجه می شود.نوشتن یک خبر بروز و دست اول و با متنی گیرا و جذاب مهارتی می خواهد که همه نویسندگان خبر ندارند و یا بهتر است بگویم هر کسی که خبری را منتشر می کند این مهارت را ندارد از این رو بعضی از خبرها به خبر با کیفیت و روز تبدیل می شوند و برخی دیگر در حد همان اخبار زرد و کذب باقی می مانند.

تیتر خبر چیست؟

تیتر خبر یکی از نکاتی است که باعث می شود یک خبر به خبر جذاب برای خواننده تبدیل شود و یا اینکه در حد همان خبرهای روزانه کم اهمیت و بدون جذابیت برای مخاطب باشد به همین دلیل هم بیشتر روزنامه ها و سایت های خبری تیمی مخصوص دارند که تیترهای مهم و جذاب را برای خبرهای تهیه شده می نویسند .تیترهای خبری دارای انواع مختلفی هستند که برای مقاله ها و یا خبرهای متفاوت استفاده می شود که در ادامه به معرفی این تیترها خواهیم پرداخت.

انواع تیتر خبر 

1-2

 با توجه به مقاله و خبری که نوشته می شود تیترهای مختلفی انتخاب می شود که در صورت انتخاب درست تیتر با مقاله و یا خبر و ارتباط آنها می تواند یک خبر پربازدید داشت و یا اینکه خبر مهم و بروز را به یک خبر کم اهمیت و سوخته تبدیل کرد از این رو نوشتن تیتر بسیار مهم و حائز اهمیت است.

  • تیتر اقناعی
  • تیتر استنباطی
  • دو تیتری
  • تیتر چکشی 
  • تیتر مدرن 

تیتر اقناعی:

تیترهای اقناعی معمولا برای جهت دهی افکار عمومی در ارتباط با خبری که منتشر می شود نوشته می شوند و در این نوع تیتر زدن ها معمولا نویسنده درباره حادثه ای که رخ داده است نظرب را بیان می کند و این نظر در بتن تیتر نهفته است و می خواهد به صورت غیر مستقیم به چیزی اشاره کند. 

 تیتر استنباطی

تیترهای استنباطی معمولا برداشتی است از خبر تهیه شده که باید به صورت دقیق و درست باشد.اینکه تیتر استنباطی به چه شکلی نوشته شود به عهده نویسنده  خبر است به طور مثال ممکن است نویسنده خبری را بخواند و احتمال بدهد که خبر فوق دارای هشدارهایی است در صورتی که این هشدار در متن خبر وجود ندارد از این رو می تواند یک تیتر با این مضمون را برای خبر خود انتخاب کند.

دو تیترى

استفاده از تیتر هایی که از دو تیتر متوالی و پشت هم استفاده می شد برای اولین بار در زمان جنگ نیروهای متحدین با عراق که به جنگ نفت نیز شناخته می شود ،مورد استفاده قرار گرفت.در این نوع تیتر نویسی معمولا تیتر اول بدون فعل و تیتر دوم دارای فعل و کامل کننده تیتر اول است و بر تیتر اول تاکید دارد .

اولین تیتر خبر که به صورت دوتیتری نوشته است :

درخواست جهانى براى کمک به مردم عراق

بغداد همچنان زیر آتش است

در این تیتر میبینیم که تیتر اول بسیار قوی بیان شده و تیتر دوم نیز با همان قدرت تیتر دوم را کامل می کند.

تیتر چکشی

تیترهای چکشی از دهه چهل میلادی وارد خبرنویسی شده و هدفشان این بود که بتوانند یک تیتر جذاب و هیجانی را بنویسند و خواننده را به سمت خواندن خبر جذب کنند اینگونه تیترها معمولا دارای  اغراق هستند .

تیترهای مدرن

با توجه به تغییر و مدرنیته در همه زمینه روزنامه نگاری و خبرنویسی نیز تغییراتی کرده است و برخی از تیترها خارج از قوانین ذکر شده هستند که برخی از این تیترها می پردازیم.

تکرار کلمات 

استفاده از کلمات تکراری در تیتر خبر معمولا جایز نیست اما در برخی از موارد خاص که  تکرار کلمه دارای ضرب آهنگ است و حاوی خبر این مسئله امکان پذیر است.

فعل منفی در تیتر

معمولا در تیتر از افعال منفی استفاده نمی شود مگر اینکه حاوی خبر باشد و خبر را به خوبی بیان کند.

تیتر سوالی

تیترهای سوالی نیز در خبرنویسی جدید مورد استفاده قرار می گیرد .

مثال:آیا روسیه به اوکراین حمله می کند؟

کلام پایانی

خبرها با انواع تیتر خبر تهیه و منتشر می شوند و هر کدام نیز مخاطبان خاص خود را دارند که هر روز این اخبار را دنبال می کنند.همانقدر که موضوع و قلم نویسنده خبر مهم است و در میزان محبوبیت و جذابیت خبر تاثیر دارد منابع خبری درست و همینطور پلتفرم و بستری که خبر در آن منتشر می شود نیز بسیار مهم است از این بیشتر افراد سعی دارند تا اخبار مورد نیاز خود را از سایت های خبری مهم و معتبری چون شهر خبر https://www.shahrekhabar.com/ دنبال کنند زیرا این سایت اخبار درست و بروز را در همه زمینه ها و حوزه ها مانند سیاست،ورزش و سلامت و غیره منتشر می کند.

 

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه