ارسال به دیگران پرینت

لواشک خانگی | لواشک آلبالو

طرز تهیه ی لواشک خانگی | لواشک آلبالو، یکی از خوشمزه ترین تنقلات

لواشک آلبالو جزو تنقلات خاص ایرانی هاست و برخلاف تصور عموم، لواشک اگر به روش بهداشتی و خانگی تهیه شود بسیار مفید هم هست.

طرز تهیه ی لواشک خانگی | لواشک آلبالو، یکی از خوشمزه ترین تنقلات

 لواشک آلبالو یکی از خوشمزه ترین چیزهایی است که می توانید در فصل تابستان درست کنید و به محض اینکه هوس خوردن یک تنقلات خوشمزه را داشتید از خوردنش لذت ببرید.

مواد اولیه برای تهیه لواشک آلبالو

آلبالو ۲ کیلو

آب نصف لیوان

شکر یا نمک (دلخواه) به مقدار لازم

مراحل تهیه لواشک آلبالو خانگی:

شاخ و برگ آلبالوها رو جدا کنید و اونها رو به خوبی بشورید.

داخل قابلمه بریزید و نصف لیوان آب رو روی میوه‌ها بریزید. ( نیازی به آب اضافه نیست؛ خود میوه ها به اندازه کافی آب میندازن و قابلمه رو پر میکنن).

قابلمه رو روی حرارت کم بزارید و اجازه بدید بجوشه.

آب کم کم از پایین شروع به جوشیدن میکنه و میوه ها نرم میشن و آب میوه ها خارج میشه. بهتره گاهی میوه‌ها رو زیر و رو کنید تا میوه های قسمت بالایی هم نرم بشن.

خیلی زود کل قابلمه پر از آب میشه و روی میوه‌ها رو میگیره. اجازه بدید با حرارت کم بجوشه تا میوه ها بپزن و گوشت و هسته از هم جدا بشن.

هراز گاهی میوه ها رو با قاشق جابه جا کنید و هر بار با پشت قاشق فشار بدین تا له بشن؛ وقتی دیدین میوه ها کاملا پختن و با فشار قاشق له میشن و هسته کاملا جدا میشه، قابلمه رو از روی حرارت بردارین.

یک آبکش رو داخل کاسه هم اندازه خودش قرار بدین ( کاسه گودتر باشه) و میوه های پخته رو داخل آبکش بریزین.

آب میوه ها از آبکش عبور میکنه و میوه ها داخل صافی میمونن.

حالا با پشت قاشق، میوه‌ها رو فشار بدین تا خالصی میوه ها از آبکش رد بشه و پوست و هسته ها باقی بمونن. مایه لواشک رو دوباره داخل قابلمه برگردونید و روی حرارت بزارین تا بجوشه.

حالا بنا به سلیقه و ذائقه خودتون و ترشی و شیرینی میوه ای که باهاش لواشک درست میکنید، میتونید به دلخواه نمک یا شکر استفاده کنید.

اگه لواشک ترش دوست دارین، مقداری نمک اضافه کنید و اگه دوست دارین لواشک ملس باشه مقداری شکر اضافه کنید. گاها بعضی افراد هر دو رو اضافه میکنن که در کل این بستگی به ذائقه خود فرد داره.

مواد رو با قاشق هم بزنید تا مخلوط بشن.

اجازه بدین بجوشه تا غلیظ تر بشه و آب اضافی میوه ها تبخیر بشه.

وقتی مایه لواشک غلیظ شد، حرارت رو خاموش کنید و اجازه بدین کمی خنک بشه و از حرارت بیفته.

در این فاصله داخل سینیها نایلون فریزر پهن کنید؛ بهتره قبلش سینی‌ها رو کمی خیس کنید تا نایلون به سینی‌ها بچسبه و موقع ریختن مایه لواشک جا به جا نشه.

از مایه لواشک داخل سینی ها بریزین و به صورت یکنواخت پخش کنید؛ توجه کنید که ضخامتش مناسب باشه! اگه خیلی ضخیم باشه دیر خشک میشه و اگه خیلی نازک باشه لاستیکی و سفت میشه.

سینی ها رو مقابل آفتاب بذارین تا خشک بشن. بسته به ضخامت لواشک و میزان گرما و شدت تابش آفتاب ممکنه دو الی سه روز طول بکشه.

و توجه کنید که اگه لواشک رو داخل سینی های فلزی بریزین، زودتر خشک میشن چون این سینی ها حرارت رو جذب میکنن و مقابل آفتاب گرم میشن! ولی داخل سینی های پلاستیکی ممکنه زمان بیشتری طول بکشه.

 

 

منبع : وقت صبح
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه