ارسال به دیگران پرینت

اولین تلفن همراه جهان | مارتین کوپر | مخترع تلفن همراه

پیام مهم مخترع تلفن همراه برای مردم | خطر جدی این فناوری را بدانید + فیلم

مارتین کوپر مخترع تلفن همراه می‌گوید نباید اینقدر خودمان را با گوشی‌ها مشغول کنیم. کمی هم باید از آن‌ها فاصله گرفت و زندگی کرد!​

پیام مهم مخترع تلفن همراه برای مردم | خطر جدی این فناوری را بدانید + فیلم

مارتین کوپر مخترع تلفن همراه می‌گوید نباید اینقدر خودمان را با گوشی‌ها مشغول کنیم. کمی هم باید از آن‌ها فاصله گرفت و زندگی کرد!

 

اگر از کودکان بپرسید چه کسی تلفن همراه را اختراع کرده، اکثر آن‌ها نام استیو جابز را میاورند. اما این قضیه را برایشان روشن کنید. جابز تلفن همراه را اختراع نکرد. او همچنین دستگاه پخش‌کننده MP3 و کامپیوتر را هم اختراع نکرده است. او شاید نماد یک مدیرعامل شرکت فناوری جذاب با یک لباس یقه اسکی، شلوار جین و کتونی اسنیکر باشد، اما قطعاً مخترع تلفن همراه نیست.

مارتین کوپر، شخصی است که پشت این پروژه حضور دارد و در سال ۱۹۷۳ اولین تلفن همراه به نام موتورولا DynaTAC 8000X را اختراع کرد. کوپر که اکنون ۹۲ سال دارد، هفته گذشته با برنامه Breakfast شبکه بی‌بی‌سی مصاحبه کرده که اتفاق جالبی در آن افتاده است.

مارتین کوپر، نحوه استفاده مردم از تلفن همراه اصلاً خوشایند نیست

در طول این مصاحبه، مجری برنامه به کوپر می‌گوید که روزانه ۵ ساعت از تلفن همراه خود استفاده می‌کند. کوپر در جواب او می‌گوید‌ «واقعاً؟ تو واقعا ۵ ساعت از روز خودت را وقف استفاده از گوشی می‌کنید؟ کمی هم زندگی کن!». او سپس کسانی را که زمان زیادی از روز خود را صرف استفاده از گوشی می‌کنند، مسخره می‌کند.

مخترع تلفن همراه می‌گوید که تنها ۵ درصد از کل وقت خودش در طول روز را صرف استفاده از گوشی‌ها می‌کند. اما عموم مردم اینگونه نیستند. بر اساس مطالعه‌ای که Statista سال گذشته انجام داد، ۴۶ درصد آمریکایی‌ها در پاسخ به یک نظرسنجی گفته‌اند که ۵ تا ۶ ساعت وقت خود در روز را با گوشی خود سرگرم هستند. ۱۱ درصد دیگر هم ۷ ساعت یا بیشتر از گوشی خود در طول روز استفاده می‌کنند.

زمانی که کوپر در شرکت موتورولا مشغول کار بود، ایده ساخت یک تلفن همراه در ذهن او شکل گرفت. او مخالف ایده تلفن داخل ماشین بود، به خصوص قسمتی از آن که حتماً باید در ماشین از آن استفاده می‌کردید. به همین خاطر او به این فکر افتاد تلفنی را بسازد که مصرف‌کننده بتواند آن را خارج از ماشین برده و در هر کجا بتواند با خودش حمل کند. او می‌خواست گوشی‌ها به قدری کوچک شوند که در داخل جیب کاربر هم جا شوند، اما در عین حال به اندازه کافی بزرگ باشند که بین گوش و دهان کاربر قرار بگیرند تا بتواند با استفاده از آن‌ها بدون مشکل مکالمه کند.

کوپر همچنین می‌خواست هر کسی شماره تلفن شخصی خودش را داشته باشد که در نهایت این اتفاق رخ داد. کوپر این را بزرگ‌ترین دستاورد خودش می‌داند. پیش از این شماره‌ها فقط روی تلفنی که روی میز، داخل منزل یا در اتومبیل بود جواب می‌دادند.

اولین تلفن همراه تجاری فقط ۲۵ دقیقه شارژدهی داشت

موتورولا به قدری از ایده کوپر خوشش آمد که میلیون‌ها دلار خرج توسعه یک گوشی موبایل کرد و در این راه از فناوری استفاده کرد که پیشتر برای ساخت بی‌سیم پلیس از آن استفاده کرده بود. موتورولا در عرض ۳ ماه توانست یک گوشی همراه تجاری را بسازد. کوپر در سوم آوریل ۱۹۷۳ آن را جلوی خبرنگاران آورد و یک تماس آزمایشی با آن گرفت. او در این تماس به مهندس ارزش کمپانی AT&T، جوئل انگل زنگ زد. متن اولین مکالمه تاریخ با یک تلفن همراه به این شکل بود: «جوئل، این مارتی است. من از یک تلفن با تو تماس می‌گیرم. یک تلفن دستی قابل حمل واقعی».

 

موتورولا DynaTAC 8000X‌ ، اولین تلفن همراه جهان

گوشی موتورولا DynaTAC 8000X به مدت ۱۰ سال برای عموم کاربران عرضه نشد. وقتی هم که عرضه شد قیمت سرسام آور ۳۹۹۵ لاری داشت که بدون در نظر گرفتن تورم آن زمان، هم قیمت دو گوشی گلکسی زد فولد ۳ سامسونگ است. وزن این گوشی ۱ کیلو و ۳۰۰ گرم بود و ۱۰ اینچ هم طول داشت. باتری این گوشی ۲۵ دقیقه شارژ نگه می‌داشت و برای شارژ به ۱۰ ساعت زمان نیاز داشت.

اختراع کوپر با قیمتی در حدود ۴ هزار دلار، موفقیت بزرگی را به همراه داشت؛ به خصوص برای تاجران وال استریت، بازرگانان و هر کسی که شغلش مجاب می‌کرد در طول روز دائماً ارتباط تلفنی برقرار کند.

 

حجم ویدیو: 6.14M | مدت زمان ویدیو: 00:01:10
منبع : سایت طلا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه