ارسال به دیگران پرینت

مصر باستان | زنان در مصر باستان | زنان بزرگ حاکم مصر | حاکمان مصر باستان

زنان بزرگ حاکم مصر باستان | بازسازی چهره زیبای همسر حاکم مصر + عکس

زنان در مصر باستان نسبت به بقیه فرهنگها و جوامع باستانی از حقوق بیشتری برخوردار بودند . این نه تنها در شواهد فیزیکی و کتیبه‌ها، بلکه در مذهب آنها نیز مشهود است.

زنان بزرگ حاکم مصر باستان | بازسازی چهره زیبای همسر حاکم مصر + عکس
زنان در مصر باستان نسبت به بقیه فرهنگها و جوامع باستانی از حقوق بیشتری برخوردار بودند . این نه تنها در شواهد فیزیکی و کتیبه‌ها، بلکه در مذهب آنها نیز مشهود است.

برخی از قدرتمندترین و مهم‌ترین خدایان در پانتئون مصر, زن هستند و برخی از نسخه‌های اسطوره خلقت، الهه نیث را به عنوان خالق معرفی می‌کنند. محبوب‌ترین و تأثیرگذارترین داستان مذهبی در مصر، داستان اوزیریس و نحوه بازگرداندن او توسط خواهر-همسرش ایسیس بود. اگرچه اوزیریس در نهایت در بسیاری از مهمترین مراسم مذهبی، نمادها و باورهای فرهنگ مصر نقش آفرینی می کند، اما در واقع این ایسیس است که شخصیت اصلی داستان است. اوزیریس نقش نسبتاً منفعلانه ای را در تمام طول بازی ایفا می کند، اما ایسیس به خارج از کشور سفر می کند تا جسد شوهرش را پیدا کند، آن را برگرداند و او را زنده کند. فرقه اوزیریس در نهایت، در واقع، تبدیل به فرقه داعش، محبوب‌ترین دین در مصر و سپس در امپراتوری روم شد تا اینکه پس از ظهور مسیحیت سرکوب شد.

زنان بزرگ حاکم / مصر باستان

با مطالبی که گفته شد دور از تصور نیست که تعدادی از حاکمان مصر باستان از میان زنان بوده باشند. این ملکه ها یا زنان قدرتمند که مستقیما تاثیر به سزایی در سیاست داشتند عبارتند از:

نیثهوتپ ( پادشاهی قدیم)

 

مرنیث( پادشاهی قدیم)

هترفرس اول ( پادشاهی قدیم)

نیتوکریس ( پادشاهی قدیم)

سوبکنفرو( پادشاهی میانه)

آههوتپ اول( پادشاهی جدید)

هتشپسوت (پادشاهی جدید)

تی ( پادشاهی جدید)

نفرتی تی ( پادشاهی جدید)

نفرتاری ( پادشاهی جدید)

آمنیردیس اول ( دوره انتقالی سوم)

نیتوکریس اول ( دوره انتقالی سوم)

کلوپاترای هفتم ( دوره بطالسه)

زنان بزرگ حاکم / مصر باستان

شناخته شده ترین فرد از لیست بالا کلوپاترا است ( ۳۰-۶۹ ق.م) که وی در واقع یونانی بود نه مصری. ولی مدت ها قبل تر از به حکومت رسیدن کلوپاترا، زنان دیگری که در لیست بالا ذکر شده اند؛ به مقام نایب السلطنه، همسر خدای آمون و حتی به مقام فرعون رسیدند.

زنان بزرگ حاکم / مصر باستان

در طول تاریخ مصر ملکه‌های زیادی وجود داشته است، اما برخی از آنها به خاطر دستاوردها یا تأثیرات خاص خود برجسته هستند، در حالی که برخی دیگر قابل توجه هستند، زیرا آنها به تنهایی با اقتدار خود حکومت می‌کنند. زنان نجیب مورد بحث در اینجا نباید به عنوان اقلیت کوچکی از چهره های قدرتمند زن در مصر در نظر گرفته شوند، بلکه باید به عنوان کسانی باشند که سلطنت آنها باعث شده است که آنها را از بسیاری که هیچ کتیبه ای از خود به جای نگذاشته اند یا کاتبان بعدی از آنها چیزی ننوشته اند متمایز کنند. دوره سلسله اولیه و پادشاهی قدیم اولین ملکه، که ممکن است به تنهایی نیز حکومت کرده باشد، نیثهوتپ از دوره سلسله اولیه در مصر (حدود 3150 - حدود 2613 پیش از میلاد) بود. تعیین تاریخ او و جزئیات زندگی او دشوار است، اما او در اوایل سلسله اول (حدود 3150 - حدود 2890 قبل از میلاد) زندگی می کرد. او همسر اولین پادشاه مصر، نارمر (همچنین به نام منس) بود. ادعاهای اخیر مبنی بر اینکه او در واقع همسر دومین پادشاه، هور آها بوده است، این احتمال را نادیده می گیرد که هور آها (همچنین به عنوان منس شناخته می شود) همان شخص نارمر بوده است.

بیشتر بخوانید: 

 

چگونه آرایش زنان مصر باستان مفهوم زیبایی در دنیای امروز را

اسرار مصریان باستان بسیار وسیع است اما در ترفندهای زیبایی آنها راز و رمزی نیست. آرایش ممکن است یک پدیده مدرن دنیای امروز به نظر برسد و به پدیده‌ای با صنعت چند میلیون دلاری مبدل شده باشد اما در زندگی روزمره دوران باستان نیز بسیار مهم بوده است.

منبع : دلگرم
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه