ارسال به دیگران پرینت

یوزپلنگ ایرانی | توله یوزپلنگ ایرانی | آخرین توله یوزپلنگ | وضعیت آخرین توله یوز

وضعیت آخرین توله یوزپلنگ ایرانی | پیروز به مرحله‌‌ی مرغ خوردن رسید!

معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست می‌گوید برای اجرای یک برنامه مدون برای یوزها تنها برای یک سال ده میلیارد بودجه نیاز است، در حالی که بودجه سال ۱۴۰۰ پروژه تکثیر در اسارت یوز ۶۰۰ میلیون تومان بوده است.

وضعیت آخرین توله یوزپلنگ ایرانی | پیروز به مرحله‌‌ی مرغ خوردن رسید!

پروژه تکثیر در اسارت یوزپلنگ ایرانی، با تولد سه توله یوز «ایران» و «فیروز»، امیدها به افزایش تعداد یوزها را افزایش داد. اما اختلاف نظرهای متعدد و اظهارات ضد و نقیض و در ادامه مرگ دو توله یوز افکار عمومی را بار دیگر به ناتوانی در این پروژه سوغ داد. نبود دامپزشک متخصص، منابع مالی ناکافی، ناآشنایی به شرایط نگهداری از توله یوزها و کمبود تجهیزات عمده‌ترین چالش‌هایی بود که پروژه یوزها با آن روبرو شد و حالا با نزدیک شدن به دو ماهگی تنها بازمانده «ایران» که «پیروز» نامگذاری شده است، انتظارات و ابهامات و از سویی امیدها به این پروژه همچنان پابرجاست.

معاون محیط زیست طبیعی سازمان محیط زیست می‌گوید برای اجرای یک برنامه مدون برای یوزها تنها برای یک سال ده میلیارد بودجه نیاز است، در حالی که بودجه سال ۱۴۰۰ پروژه تکثیر در اسارت یوز ۶۰۰ میلیون تومان بوده است.

حسن اکبری، معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست درباره آخرین شرایط ایران و توله یوز او می‌گوید: یوز مادر وضعیت خوبی دارد و شرایط او طبیعی است. با توجه به اینکه کمی چاق شده بود، براساس نظر دکتر کالدول، رژیم غذایی در نظر گرفتیم و وزن «ایران» کمتر شد و در شرایط خوبی به سر می‌برد.

توصیه دامپزشک به تغذیه توله یوز با گوشت مرغ

وی شرایط تنها بازمانده «ایران و فیروز» را اینگونه توضیح می‌دهد: شیر مناسبی براساس نظر آقای کالدول و سایر دامپزشکان به ویژه برای نژاد یوز ایران که بدون نقص باشد وجود ندادر و شیر خشک‌ها نیز منجر به یبوست و مشکلات گوارشی می‌شد، در نتیجه پروتکل ویژه‌ای برای تغذیه توله یوز تهیه و به توصیه کالدول شیر مصرفی به حدی کاهش یافت که توله بتواند زنده بماند. رشد توله یوز کم بود و تقریبا الان هم نصف وزن نرمال در این سن را دارد. تلاش تیم دامپزشکی این بود که توله یوز به مرحله گوشت خواری برسد و تقریبا یک هفته است از کنسرو استفاده می‌شود و در چند روز گذشته از وعده کنسروی کم و از گوشت مرغ برای تغذیه استفاده می‌کنیم.

معاون محیط زیست طبیعی سازمان محیط زیست در پاسخ به اینکه چرا از گوشت مرغ برای تغذیه یوزپلنگ استفاده می‌شود؟ به توصیه دامپزشکان اشاره و می گویذ: این توصیه دامپزشک است چرا که می‌گویند هضم برای توله راحت‌تر است. با توجه به اینکه تناقض بین نظرات زیاد بود و اطمینان نداشتیم به کدام توجه کنیم، از طرفی تجربه دکتر کالدول بیشتر بود ونظر نهایی براساس ارتباط با دکتر کالدول است.

افزایش وزن توله یوز به  یک  کیلو و 200 گرم

او به افزایش وزن توله یوز در روزهای اخیر اشاره کرد و ادامه داد: توله یوزپلنگ از ۵ روز پیش دفع با ثبات‌تری داشته و تغذیه و دفع نسبتا خوب است. وزن گیری نیز نسبتا خوب است و بعد از مدت‌ها که وزن‌اش بین ۸۰۰ تا یک کیلو متوقف بود، الان از یک کیلو و ۲۰۰ گرم عبور کرده و وزن گیری به نسبت خوب است.

او در پاسخ به اینکه با توجه به شرایط بد آب و هوایی تهران، چرا امکانات نگهداری از یوز در توران فراهم نشد اظهار کرد: طبیعی است که اگر می‌توانستیم نزدیک به زیستگاه مراقبت و نگهداری را انجام دهیم، حتما این کار را می‌کردیم، اما چاره‌ای نیست و توله یوز به هیچ وجه در توران زنده نمی‌ماند. سونوگرافی، ویزیت، سرکشی منظم و داروهای مختلفی که تجویز می‌شود، کنترل مسائل میکروبی و بیماری‌های عفونی و غیره مواردی است که با توجه به مشکل اساسی تغذیه یوز که مشابه توله دوم بود و امکان تلف شدن وجود داشت، در نتیجه به هیچ وجه خارج از تهران شرایط نگهداری فراهم نبود.ش رایط آب و هوایی اینطور نیست که بگوییم تاثیر قطعی روی سلامت حیوان می‌گذارد، انسان و حیوانات دیگر هم در این آب و هوا زندگی می‌کنند، حداقل شرایط اینجا به گونه‌ای است که توله یوز زنده می‌ماند. از طرفی داروهایی که الان استفاده میکنیم در آینده و سلامت توله بی‌تاثیر نخواهد بود چرا که سیستم بدن یوز با آن آشنا نبود.

بارها درباره توله‌ها توضیح دادیم، چقدر اعتبار داشتیم و می‌توان هزینه کرد، آیا درست است که هزینه دیگر بخش‌ها را کم کنیم و خرج پروژه تکثیری کنیم که نهایتا یوز باغ وحشی خواهد بود.

او در واکنش به اینکه اما درآفریقا پروژه تکثیر در اسارت جواب داده و جمعیت یوزها افزایش پیدا کرده گفت: در آفریقا به روش نیمه اسارت تکثیر انجام شده است. محدوده وسیعی فنس کشی شده و بحث ما نیز همین است. اگر ده سال پیش به روش نیمه اسارت تکثیر را انجام می‌دادیم، شرایطی قابل مقایسه با آفریقا داشتیم و حتی می‌توانستیم جمعیت را افازیش دهیم. اما در شرایط فعلی که در فضای کوچک و محصور از یوزها نگهداری می‌شوند و در طبیعت با حجم بالایی از تعارضات مواجه هستیم، طبیعی است که قابل برگشت به طبیعت نیستند، اما در شرایط نیمه اسارت چرا امکان آن وجود داشت. این اولین تجربه بود و هنوز فرصت برای رفع نقص‌ها و انجام کار با شرایط بهتر وجود دارد اما به شرطی که برای این کار به ما اعتبار بدهند و مجبور نشویم از اعتبار گونه دیگر استفاده کنیم.

اعتبار حداقل ده میلیاردی برای یک سال نیاز است و اعتبار 600 میلیونی گرفتیم  

او درباره رایزنی با صندوق ملی محیط زیست و سازمان برنامه و بودجه و همچنین جذب سرمایه خارجی توضیح داد: تاکنون نتوانستیم از سازمان برنامه و بودجه، اعتباری کسب کنیم، صندوق ملی محیط زیست نیز قول‌هایی داده است اما منابع درآمدی آن‌ها محدود است و باید از خیرین کمک بگیرند، اما اینکه چقدر بتوانند کمک کنند مهم است. اما جذب منابع چندان نبوده و عدد چشمگیری نبوده است. رایزنی‌های بسیاری انجام دادیم اما تمایلی وجود ندارد. شرایط کشور به گونه‌ای است که خیلی‌ها صراحتا به بهانه تحریم حاضر به مذاکره نشدند. ما هم تابع شرایط کشور و دولت هستیم و نمی‌توانیم مانند NGO‌های خصوصی حرف بزنیم. اما با UNDP در حال رایزنی هستیم و امیدواریم به نتیجه برسیم.

معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست در پاسخ به اینکه تاکنون چه میزان برای پروژه یوزها هزینه شده است اظهار کرد: برای طرح تکثیر در اسارت در سال ۱۴۰۰، رقم ۶۰۰ میلیون اعتبار در نظر گرفته شد که بخشی از آن صرف حقوق دو نگهبان، خرید دوربین، تعبیه فنس قبل از زایمان و جفت گیری شد و اعتباری به آن صورت نبود. این اعتبار در فروردین ۱۴۰۱ به دست ما رسید در حالی که بودجه سال ۱۴۰۰ بود و در نتیجه بخش عمده‌ای صرف بدهکاری شد.

او با بیان اینکه هزینه طرح تکثیر در اسارت بسیار بالا است اظهار کرد: برای توله یوزپلنگ آقای کالدول چند قلم مکمل و شیر خشک به ایران آوردند که ۱۰۰ میلیون تومان هزینه همان‌ها شد. اصلا این اعداد برای انجام یک پروژه تکثیر در حدی که انتظار داریم هیچ است و برای آنچه که صحبت می‌شود از جمله حضور چند دامپزشک و تجهیز فضا و غیره، حداقل ده میلیارد تومان اعتبار تنها برای یک سال نیاز است.

 

منبع : رکنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    • ناشناس ارسالی در

      در حقیقت بگین که یک توله یوز مصنوعی به جامعه تحویل میدین دیگه با مرغ مصنوعی هم تغذیه شد

    • ناشناس ارسالی در

      ۱۰ میلیاردپیشکش .کاش ۱میلیارد بدن

    • ناشناس ارسالی در

      وای چه کوچولوی ناز وخوشکلی .نفاشی طببعت ایرانه.

    • بیرق آری عبدالرضا ارسالی در

      شما هم از این راه دوزدی کنید و پول بیت‌المال را بالا بگیشید

    • ناشناس ارسالی در

      وای برچنین مملکتی.ایران ویران کردن بیسوادای نامرد.یعنی یک گونه داره نابودمیشه واصلاعین خیالشون نیست.ده میلیارد برای کشوری که سرمایه داره پول نیست.خرج غزه و لبنان میشه ولی یوزمال ایرانه بیخیالشن.اجنبی های وطن فروش..این بنده خدابا600تومن چکارمیتونه کنه.یک محیط نیمه اسارت خرج داره.لعنت برچسب که بودجه براش تعلق نده.تاریخ ازش به پستی یادخواهدکرد

    • ناشناس ارسالی در

      داداش سلام از اینکه بفکر شدی خوبه مگه یوز از نژاد گربه سانان نیست چرا از شیر طبیعی سگ برای این توله یوز استفاده نمی‌کنید که تقریبا هم ندادند و گوشت خوار وشیر سگ بنظرم خیلی بهتر جواب میده با نظر دامپزشک وکم کم امتحان کنید

    • ناشناس ارسالی در

      لطفا پاسخ من راحتما ارسال کنید زیرا برای من خیلی مهم است ممنونم

    • رضا ارسالی در

      10میلیارد برای یک سال شما میدونید این 10میلیارد مشکل چند خانواده ایرانی رو میتونه حل کنه؟مگه میخواین چکار کنید که 10میلیارد خرج سالانه یوزه اگه دزدی نیست پس چیه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه