ارسال به دیگران پرینت

تیرآهن IPE چیست؟ | کاربرد آن

تیرآهن IPE چیست؟ | کاربرد آن

تیرآهن ها از جمله محصولات بسیار پرکاربرد در صنعت ساخت و ساز و برخی از صنایع مانند سد سازی یا حتی تولید کامیون هستند. این فرآورده‌های فولادی، به دلیل کاربرد متنوعی که دارند، در اقسام مختلف به بازار عرضه شده و مورد خرید و فروش قرار می‌گیرند. یکی از رایج‌ترین راه‌های تقسیم‌بندی تیرآهن، دسته بندی بر اساس ظاهر محصول است؛ در حالت کلی این محصول می‌تواند به دو شکل تولید شود: به شکل حرف H یا به شکل حرف I.

تفاوت این دو دسته در ابعاد بال‌های آن‌هاست که در نوع I کوچک تر است. تیرآهن‌ IPE یکی از زیرمجموعه های دسته Iشکل است که ویژگی‌ها و کاربردهای خاص خود را دارد. این محصول، پرکاربردترین نوع تیرآهن در ایران است که توسط کارخانه‌های مختلف تولید می‌شود، وبسایت آهن اسپات، قیمت این محصول از تولیدکننده‌های مختلف را به صورت یک جا در اختیار شما قرار می‌دهد تا خریدی سریع و بهینه داشته باشید.

ویژگی‌های تیرآهن IPE

این تیر آهن از نظر ظاهری، دارای یک تنه یا جان و دو بال در دو طرف است. بال‌ها در همه سمت ضخامت یکسان و یکدست دارند اما نسبت پهنای آن‌ها به پهنای جان کمتر بوده و شکل نهایی محصول، مانند حرف I انگلیسی است به همین دلیل به آن آی بیم (I Beam) یا نیم پهن نیز گفته می‌شود و نام بازاری آن تیر آهن معمولی است. این محصول توانایی تحمل نیروی کششی به صورت یک طرفه را داراست و اصولا، به عنوان اولین انتخاب برای بنای ساختمان های مرتفع مطرح می‌شود؛ زیرا در عین وزن کمی که دارد، دارای مقاومت و استحکام بسیار بالایی است.

این فرآورده فولادی، در سایزهای مشخص ۱۲ الی ۱۶ به بازار عرضه می‌گردد و به تناسب نیاز مورد استفاده قرار می‌گیرد. ارتفاع استاندارد تیر آهن IPE  معادل 80–600 میلی متر است و طبق همین ابعاد تولید می‌شود.

4-1

ویژگی‌های ظاهری تیرآهن IPE

 

کاربردهای تیر آهن IPE

تیرآهن معمولی، پرکاربردترین نوع از دسته محصولات مشابه خود در ایران است. این محصول، انتخاب اول برای ساخت ساختمان است، خصوصا وقتی قرار باشد ارتفاع سازه بسیار بلند باشد. تیر آهن نیم پهن یا IPE محصولی سبک است که به دلیل طی کردن فرآیند نورد برای تولید، مقاومت بالایی دارد و برای استفاده به عنوان پایه‌های ساختمان مناسب است. همچنین این محصول به راحتی می‌تواند نیروی کششی وارده بر سازه را به صورت یک طرفه تحمل کند.

علاوه بر این تیرآهن های I شکل از جمله IPE، علاوه بر استفاده در ساختمان سازی، انتخاب مناسبی برای استفاده در صنایع دیگر است؛ به عنوان مثال از این محصول برای ساخت ماشین‌های سنگین همچون جرثقیل یا کامیون، تولید دستگاه‌های بزرگ کارخانه‌ای، ساخت پل‌های عظیم و سدها نیز استفاده می‌شود.

برای خرید انواع محصولات فولادی مورد نیاز برای پروژه ای عمرانی مانند میلگرد، تیرآهن و انواع پروفیل (https://ahanspot.com/cat/profile/) ، وارد وبسایت آهن اسپات شوید.

4-2

تیر آهن IPE و کاربردهای آن

 دلیل این استفاده متنوع، سهولت اتصال و جوشکاری این محصول و همچنین سرعت بالای کار با آن است؛ زیرا در عین تمام ویژگی‌های مثبتی که دارد، به نسبت سبک به حساب می‌آید و همین موضوع سرعت کار را تا حد خوبی بالا می‌برد. همچنین اگر قیمت محصول را از وبسایت آهن اسپات استعلام کنید متوجه قیمت پایین و به صرفه آن نسبت به محصولات دیگر خواهید شد.

قیمت تیر آهن IPE

آهن به صورت شاخه ای در بازار به فروش می‌رسد و قیمت آن تحت تاثیر وزن محصول است. همچنین از آن‌جایی که ممکن است کارخانه های مختلف متریال متفاوتی را برای تولید تیرآهن به کار ببرند، احتمالا تفاوت قیمت جزیی نیز میان محصولات کارخانجات مختلف وجود داشته باشد. برای استعلام قیمت به روز تیرآهن IPE میتوانید به سایت Ahanspot مراجعه کنید تا جدیدترین قیمت‌ها را ببینید و  پس از  مقایسه قیمت محصولات، اقدام به خرید نمایید.

خرید و فروش تیرآهن IPE

پیش از خرید محصول فولادی مورد نظرخود مانند میلگرد (ahanspot.com/cat/round-bar) تیرآهن و...، بهتر است میزان بودجه اختصاصی و نیاز موردنظر را به دقت تعیین کنید.

توجه داشته باشید که این نوع تیرآهن، سایزهای مختلف با قیمت‌های متفاوت دارد که می‌توانید آن‌ها را در آهن اسپات استعلام قیمت نموده و اقدام به خرید و فروش آن‌ها کنید برای اینکار اینجا کلیک کنید.

سایز ۱۶ تیرآهن IPE بیشتر برای قسمت‌های پایه ای ساختمان مناسب است و سایزهای کوچک تر، برای قسمت‌های بالایی که نیاز به توزیع وزن بیشتر از استقامت مدنظر است مناسب تر خواهند بود. همچنین ابعاد کلی سازه نیز در انتخاب و خرید تیرآهن مورد نظر، مهم و تعیین کننده است.

 

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه