ارسال به دیگران پرینت

سرفه | روش درمان

12 راه خلاصی از سرفه در 5 دقیقه | با این روش ها در کمترین زمان از شر سرفه‌کردن راحت شوید

سرفه‌های گاه‌به‌گاه کاملا طبیعی است و سرفه کردن همیشه بد نیست. سرفه واکنش و عکس العمل دستگاه تنفس است که به پاک شدن مجرای تنفسی در برابر عوامل مختلف از جمله گرد و غبار، میکروب و مخاط کمک می‌کند. سرفه دلایل بسیار زیادی دارد:

12 راه خلاصی از سرفه در 5 دقیقه | با این روش ها در کمترین زمان از شر سرفه‌کردن راحت شوید

12 راه خلاصی از سرفه در 5 دقیقه

سرفه‌های گاه‌به‌گاه کاملا طبیعی است و سرفه کردن همیشه بد نیست. سرفه واکنش و عکس العمل دستگاه تنفس است که به پاک شدن مجرای تنفسی در برابر عوامل مختلف از جمله گرد و غبار، میکروب و مخاط کمک می‌کند. سرفه دلایل بسیار زیادی دارد: از یک بیماری ویروسی گرفته تا آلرژی‌های فصلی و بیماری‌های مزمن ریوی. با توجه به اینکه سرفه می‌تواند بی ضرر و یا نشانه یک بیماری باشد اگر بیش از دو هفته ادامه داشته باشد باید حتما به پزشک مراجعه کنید. اما اگر به تازگی شروع شده باشد با انجام یکی از روش‌های زیر سرفه خود را بهبود بخشید.

1. آب نمک غرغره کنید

یک راه ساده برای کاهش سرفه استفاده از آب نمک است و مطالعه انجام شده در سال 2019 نشان می‌دهد که آب نمک به کاهش سرفه کمک می‌کند. اگرچه ممکن است در ابتدا احساس سوزش کنید اما این محلول برای کشتن باکتری‌ها، رقیق شدن مخاط و کاهش درد موثر است. برای تهیه آب نمک، نصف قاشق چایخوری نمک خوراکی را با یک لیوان آب گرم مخلوط کنید و آن را غرغره کنید.

2. چای زنجبیل بنوشید

زنجبیل برای آرام کردن درد معده معروف است اما طی بررسی‌های انجام شده معلوم شد که می‌تواند برای سرفه نیز موثر باشد. زنجبیل برای کاهش سرفه و کاهش گلو درد بسیار مفید است و قرص‌های مکیدنی زنجبیل نیز به این منظور ساخته شده‌اند. این ریشه دارای خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی است که در درمان بیماری‌ها کاربرد دارد. چای کیسه‌ای و آب جوش و چند قطعه زنجبیل، چای زنجبیل دم کنید و نوش جان کنید.

3. داروهای ضد سوزش معده مصرف کنید

اگر سرفه‌های شما به دلیل رفلاکس معده است داروی پپسید، پریلوسک و یا سایر داروهای ضد اسید معده می‌توانند به تسکین رفلاکس معده کمک کنند و سرفه‌ها را از بین ببرند. رژیم غذایی خود را تغییر دهید و از مصرف مرکبات، شکلات، غذاهای پرچرب، پیاز و گوجه‌فرنگی خودداری کنید و غذاهای فیبردار همچون برنج قهوه‌ای، کرفس، کاهو، خربزه و طالبی، جو دو سر را در رژیم غذایی خود بگنجانید و آب بنوشید.

4. به نوشیدنی‌های خود عسل اضافه کنید

بررسی‌ها نشان می‌دهد که مصرف عسل به تنهایی و یا در ترکیب با چای برای کاهش سرفه مفید است، درد را تسکین می‌بخشد و به مبارزه با عفونت‌های ویروسی کمک می‌کند. فقط کافی است که دو قاشق غذاخوری عسل را به یک لیوان آب گرم یا چای اضافه کنید و میل نمایید و از اثرات آن مطلع شوید.

5. دوش آب گرم بگیرید

دوش آب گرم علاوه بر کمک به کاهش استرس پس از یک روز طولانی، علائم بیماری‌هایی همچون سرما خوردگی، سرفه و درد در ناحیه سینوس‌ها را کاهش می‌دهد. رطوبت و بخار برای باز کردن سینوس‌ها و رقیق کردن مخاط بسیار عالی است.

6. آب بنوشید

نوشیدن روزانه آب مفید و مهم است. هنگامی که سرفه دارید، نوشیدن آب به رقیق شدن مخاط گلوی شما کمک می‌کند و باعث کاهش سرفه می‌شود.

7. قرص گلودرد استفاده کنید

یکی دیگر از درمان‌های خانگی برای کاهش سرفه استفاده از قرص‌های مکیدنی مخصوص گلو درد است. مکیدن این نوع قرص‌ها ترشح بزاق دهان را افزایش داده و به کاهش سرفه کمک می‌کند.

8. اسپری بینی استفاده کنید

اگر سرفه شما ناشی از آلرژی است، اسپری بینی فلوناز یا نازونکس را همراه با قرص‌های ضد آلرژی مانند آلگرا، کلاریتین یا زیرتک امتحان کنید.

9. از دم‌نوش استفاده کنید.

استفاده از دم‌نوش می‌تواند هر گونه ذرات ریز یا مخاط را از مجرای بینی شما پاک کند و به بهبود سرفه شما کمک کند. استفاده از دم‌نوش برای افراد مبتلا به عفونت‌های سینوسی و آلرژی بسیار مفید است.

10. داروهای ضد سرفه مصرف کنید

به گفته آکادمی پزشکان خانواده آمریکا، داروهای ضد سرفه سرکوب کننده سرفه هستند و می‌توانند سرفه را قطع کنند. این داروها باعث ایجاد خلط شده که به رقیق شدن مخاط شما کمک می‌کند. هنگامی که قصد خرید داروهای ضد سرفه را دارید فراموش نکنید که تاریخ انقضای آن را بررسی کنید.

11. پروبیوتیک مصرف کنید

پروبیوتیک‌ها می‌توانند سلامت روده را بهبود ببخشند. مطالعات انجام شده نشان می‌دهد که پروبیوتیک‌ها تاثیر جزیی نیز در جلوگیری از سرما خوردگی و کاهش سرفه دارند. منابع عالی پروبیوتیک‌ها شامل ماست و غذاهای تخمیر شده مانند کیمچی و میسو است.

12. سیگار را ترک کنید

سعی کنید که کمتر در معرض مواد شیمیایی و سیگار قرار بگیرید چرا که برای ریه مضر است. سیگار را ترک کنید که ترک سیگار التهاب را کاهش می‌دهد. سرفه ناشی از سیگار کشیدن پیش‌رونده و مضر است.

(استفاده از مطالب اختصاصی ۵۵آنلاین بدون ذکر منبع ممنوع است.)

منبع : 55آنلاین
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه