ارسال به دیگران پرینت

درمان | ترک‌ پا

درمان ترک پا | با این ۲۰ روش درمانی با ترک پا خداحافظی کن

۲۰ راهکار برای درمان ترک پا

درمان ترک پا | با این ۲۰ روش درمانی با ترک پا خداحافظی کن

بسیاری از افراد با مشکل ترک پاشنه پا رو به رو هستند. هرچند برای اکثر افراد مشکل بزرگی نیست، اما اگر عمیق باشند می‌توانند دردناک و آزار دهنده باشند. این ترک ها همچنین می توانند باعث خونریزی نیز شوند. درمان های خانگی ترک پاشنه بر تغذیه پوست و آبرسانی به آن برای جلوگیری از ترک بیشتر و تسریع روند بهبود موثر است.

پاشنه های ترک خورده به نام شقاق پاشنه نیز شناخته می شوند و یک مشکل مکرر برای پا می باشد. بر اساس باید گفت ترک پاشنه پا هرچند بین بزرگسالان و کودکان معمول است اما برای زنان شدیدتر می باشد. در این مطلب روش‌های درمانی مختلفی که می‌ توانید برای کمک به درمان ترک‌ های پاشنه پا استفاده کنید، معرفی شده است. برای دانستن آن ها به خواندن ادامه دهید.

چه چیزی باعث خشکی و ترک پا می شود؟

پوست پا خشک‌ تر می‌ شود زیرا غدد چربی در آن وجود ندارد. این خشکی باعث ترک خوردن پوست می شود. کمبود رطوبت، قرار گرفتن بیش از حد در معرض آلودگی و شرایط پزشکی مانند اگزما، دیابت، تیروئید و پسوریازیس منجر به خشکی و ترک پا می شود.

ماسک پا با نمک، گلیسیرین و گلاب

گلاب حاوی آنتی اکسیدان هایی است که مانع از آسیب سلولی می گردد. همچنین دارای خواص ضد التهابی می باشد که ممکن است به تسکین پوست خشک و تحریک شده کمک کند. گلیسیرین یک مرطوب کننده موثر است که به پوست شما توانایی می دهد تا سطح رطوبت طبیعی آن را حفظ نماید. این خواص می تواند به مرطوب کردن پاشنه های ترک خورده کمک کند.

مواد لازم

۱ قاشق غذاخوری نمک

۲ قاشق غذاخوری گلیسیرین

۲ قاشق چایخوری گلاب

آب گرم

سنگ پا / اسکرابر پا

دستورالعمل 

نمک خام، یک قاشق غذاخوری گلیسیرین و یک قاشق چایخوری گلاب را به یک ظرف پر از آب گرم اضافه کنید. حدود ۱۵ تا ۲۰ دقیقه پاهای خود را در این مخلوط قرار دهید. پاشنه ها و کناره های پا را با سنگ پا یا اسکرابر پا تمیز کنید.

یا یک قاشق چای خوری گلیسیرین و یک قاشق چای خوری گلاب را با هم مخلوط کرده و روی پاشنه های ترک خورده پای خود بمالید. از آن جایی که این مخلوط چسبنده است، می توانید یک جفت جوراب بپوشید و بگذارید یک شب روی پوست پاشنه پا بماند. صبح روز بعد پاهای خود را با آب ولرم بشویید. از این روش هر چند وقت یکبار استفاده کنید.

روغن نباتی

مطالعات نشان می دهد که روغن های گیاهی دارای خواص نرم کنندگی همراه با خواص ضد میکروبی، آنتی اکسیدانی، ضد التهابی در بهبود زخم می باشد. آن ها به عنوان بلوک های سازنده مواد مغذی برای پوست سالم عمل می کنند. این ویژگی های قوی روغن های گیاهی می تواند به درمان ترک پاشنه پا کمک کند.

مواد لازم

۲ قاشق چایخوری روغن نباتی

دستورالعمل

پاهای خود را بشویید و با یک حوله تمیز خشک نمایید. یک لایه روغن گیاهی را روی ناحیه آسیب دیده بمالید. یک جفت جوراب ضخیم بپوشید و بگذارید یک شب بماند. صبح روز بعد پاهای خود را بشویید. از این روش می توانید هر روز قبل از خواب استفاده کنید.

ماسک پا با موز و آووکادو 

آووکادو حاوی ویتامین های A، E و اسیدهای چرب امگا و سایر مواد مغذی است که باعث بهبود زخم می شود. موز به عنوان یک مرطوب کننده عمل می کند. این خواص ممکن است به درمان ترک پاشنه پا کمک کند.

مواد لازم 

۱ عدد موز رسیده

۲/۱ آووکادو

دستورالعمل

یک موز رسیده و نصف آووکادو را با هم مخلوط کنید. این خمیر غلیظ و خامه ای را روی پاشنه ها و پاهای خود بمالید. بگذارید به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه روی پاشنه ها بماند و سپس پاهای خود را با آب ولرم بشویید. اگر وقت دارید هر روز از این ترکیب استفاده کنید در غیر آن هر چند وقت یکبار باید این کار را انجام دهید

ژله نفتی

ژله پترولیوم به بازگرداندن رطوبت به پاشنه های خشک و ترک خورده کمک می کند. از سویی به کاهش از دست دادن آب از قسمت بیرونی پوست کمک می کند. ژله پترولیوم پوست شما را هیدراته و نرم نگه می دارد. جوراب های پشمی به گرمای بدن کمک می کند و اثربخشی ژله نفتی را افزایش می دهد.

مواد لازم

۱ قاشق چایخوری وازلین

مرطوب کننده

سنگ پا

آب ولرم

دستورالعمل

پاهای خود را به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه در آب گرم قرار دهید. از سنگ پا برای مالش دادن پوست سخت یا خشک پاشه پا استفاده کنید. پاهای خود را خشک کنید. مرطوب کننده را به ناحیه آسیب دیده بمالید. روی آن وازلین بمالید تا رطوبت آن قفل شود. یک جفت جوراب پشمی بپوشید. بگذارید این مخلوط یک شب روی پوست شما بماند. سپس پا های خود را بشویید. هر چند وقت یکبار باید این کار را انجام دهید. یا این کار را به طور منظم قبل از رفتن به رختخواب انجام دهید.

درمان طبیعی موم پارافین 

موم پارافین به عنوان یک نرم کننده طبیعی عمل می کند که به نرمی پوست شما کمک می کند. موم پارافین یک درمان موثر برای ترک خوردگی و درد پاشنه پا است.

مواد لازم

۱ قاشق غذاخوری موم پارافین

۲-۳ قطره روغن خردل/نارگیل

دستورالعمل

موم پارافین را با روغن خردل یا روغن نارگیل مخلوط کنید. مخلوط را در تابه گرم کنید تا موم به خوبی ذوب شود. اجازه دهید این مخلوط با دمای اتاق خنک شود. قبل از رفتن به رختخواب آن را روی پاهای خود بمالید و یک جفت جوراب بپوشید. صبح بعد پاهای خود بشویید. هر چند وقت یکبار باید این کار را انجام دهید. یا ۱-۲ بار در هفته قبل از رفتن به رختخواب از این روش استفاده کنید.

احتیاط: زمانی که موم داغ است پاهای خود را در موم فرو نکنید. اگر دیابت دارید، این درمان برایتان توصیه نمی شود.

عسل

عسل یک ضد عفونی کننده طبیعی است که به بهبود ترک پا کمک می کند. از سویی خواص تسکین دهنده آن به احیای پوست مفید است.

مواد لازم

۱ فنجان عسل

آب گرم

دستورالعمل 

یک فنجان عسل را در نصف سطل آب گرم مخلوط کنید. پاهای خود را حدود ۱۵ تا ۲۰ دقیقه در مخلوط آب و عسل خیس کنید. سپس به آرامی پاهای خود پاک کنید. هر چند وقت یکبار باید این کار را انجام دهید. یا می توانید برای داشتن پاهای نرم و لطیف این کار را به طور منظم در روتین مراقب از پوست بدن خود قرار دهید.

آرد برنج

آرد برنج می تواند به لایه برداری، پاکسازی و بازسازی مجدد پوست کمک کند و آن را صاف و نرم کند.

مواد لازم

۳-۲ قاشق غذاخوری برنج آسیاب شده

۱ قاشق چایخوری عسل

۴-۳  قطره سرکه سیب

دستورالعمل

دو تا سه قاشق غذاخوری برنج آسیاب شده را با چند قطره عسل و سرکه سیب مخلوط کنید تا خمیر غلیظی به دست آید. اگر پاشنه پاهای شما به شدت خشک و ترک خورده است، می توانید یک قاشق چای خوری روغن زیتون یا روغن بادام شیرین به مخلوط اضافه کنید. پاهای خود را به مدت ۱۰ دقیقه در آب گرم خیس کنید و به آرامی ترکیب را روی آن بمالید تا سلول های مرده پوست پاهای شما پاک شود. این اسکراب پا را ۲ بار در هفته استفاده کنید.ر

روغن زیتون 

روغن زیتون دارای خواص مغذی است که پوست شما را نرم و لطیف می کند. با این حال، برای همه انواع پوست مناسب نیست. بنابراین، قبل از استفاده از آن در ناحیه آسیب دیده، تست پچ انجام دهید.

مواد لازم

۱ قاشق غذاخوری روغن زیتون

دستورالعمل

مقداری روغن زیتون را با کمک یک پنبه روی پاشنه پا بمالید. سپس پاهای خود را به آرامی با حرکات دایره ای به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه ماساژ دهید. یک جفت جوراب نخی ضخیم بپوشید و بعد از یک ساعت پاهای خود را بشویید. شما می توانید این کار را هر روز انجام دهید.

درمان بلغور جو دوسر

بلغور جو دوسر دارای خواص ضد التهابی و مرطوب کننده است. که به خلاص شدن از شر سلول های مرده پوست و نرم شدن پوست کمک می کند.

مواد لازم

۱ قاشق غذاخوری پودر جو دوسر

۴-۵ قطره روغن زیتون

دستورالعمل

پودر جو دوسر و روغن زیتون را مخلوط کنید تا خمیر غلیظی به دست آید. این خمیر را روی پاهای خود بمالید، به خصوص روی پاشنه ها و هر قسمت ترک خورده دیگر بدن تان. بگذارید حدود نیم ساعت بماند. سپس با آب سرد بشویید و خشک کنید. شما می توانید از این روش هر روز به صورت دوره ای انجام دهید.

روغن کنجد؛ درمان های خانگی ترک پاشنه پا

روغن کنجد دارای خواص مغذی، مرطوب کننده و ترمیم کننده پوست به حساب می آید. این روغن به نرم شدن و تسکین و درمان پاهای خشک و ترک خورده خیلی موثر است.

مواد لازم

۵-۴ قطره روغن کنجد

دستورالعمل

روغن کنجد را به پاشنه پا و هر قسمت ترک خورده دیگر بمالید. خوب ماساژ دهید تا جذب پوست شود. شما می توانید از این روغن هر چند وقت یکبار باید استفاده کنید یا هر روز قبل از خواب این کار را انجام دهید.

روغن نارگیل

روغن نارگیل پوست خشک را مرطوب می کند و همچنین به خلاص شدن از شر سلول های مرده پوست کمک می کند. از سویی می تواند به لایه های عمیق تر پوست نفوذ کرده و پوست را تغذیه نماید.

مواد لازم

۲ قاشق غذاخوری روغن نارگیل

یک جفت جوراب

دستورالعمل

روغن نارگیل را آزادانه روی تمام کف پا خود بمالید. جوراب ها را بپوشید و به رختخواب بروید. صبح طبق معمول همیشگی دوش بگیرید. اگر فرصت داشتید این کار را برای چند روز پی در پی تکرار کنید.

پاهای خود را در لیسترین خیس کنید 

آغشته کردن پاها در لیسترین می تواند پوست مرده و سفت شده را نرم کرده و پاک کردن آن را آسان تر نماید. لیسترین همچنین یک ضد عفونی کننده است. از سویی به دلیل مواد شیمیایی گیاهی مانند منتول و تیمول که در آن وجود دارد، سبب تسکین پوست می شود. با این حال، هیچ مدرک علمی برای اثبات آن وجود ندارد.

مواد لازم

لیسترین ۱ فنجان

۱ فنجان سرکه سفید

۲ لیوان آب

یک سطل

سوهان پا یا سنگ پا

دستورالعمل

پاهای خود را به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه در مخلوط مایع حاوی مواد ذکر شده قرار دهید. پاهای خود را از آب بیرون کشیده و با استفاده از سوهان پا یا سنگ پا آن ها را بشویید. تا پوست مرده از بین برود. با آب تمیز پاهای خود را آبکشی کنید. سپس خشک کرده و مرطوب کننده بزنید. این کار را هر روز به مدت ۳-۴ روز تکرار کنید تا پوست مرده پاها از بین برود.

جوش شیرین؛ درمان های خانگی ترک پاشنه پا

جوش شیرین یک لایه بردار رایج و معروف است. سلول های مرده را از بین می برد و همچنین سبب تسکین پوست می شود.

مواد لازم

۳ قاشق غذاخوری جوش شیرین

آب گرم

یک سطل

سنگ پا

دستورالعمل

دو سوم سطل را با آب گرم پر کنید و جوش شیرین را به آن اضافه کنید. خوب هم بزنید تا جوش شیرین در آب حل شود. پاهای خود را به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه در این مخلوط قرار دهید. سپس پاهای خود را از آب خارج کرده و به آرامی با سنگ پا بشویید. سپس با آب تمیز آبکشی کنید. از این روش ۲ بار در هفته استفاده کنید.

سرکه سیب؛ درمان های خانگی ترک پاشنه پا

اسیدهای ملایم موجود در سرکه سیب به عنوان لایه بردارهای شیمیایی عمل می کنند. آن ها به نرم شدن پوست خشک و مرده کمک نموده و پوستی شاداب و سالم به شما هدیه می دهد.

مواد لازم

۱ فنجان سرکه سیب

آب گرم

یک لگن

دستورالعمل

لگن را با آب کافی حدود سه تا چهار فنجان آب پر کنید تا پاهای خود را در آن خیس کنید. سرکه سیب را اضافه کنید و خوب مخلوط کنید. پاهای خود را حدود ۱۵ دقیقه در آب خیس کنید و با سنگ پا پوست مرده پاهایتان را پاک کنید. هرچند می توانید از دستورالعمل هر چند وقت یک بار استفاده کنید اما در صورت نیاز به مدت منظم چند روز پی هم از آن استفاده کنید.

نمک اپسوم؛ درمان های خانگی ترک پاشنه پا

نمک اپسوم پوست را نرم می کند و همچنین سبب تسکین پاهای خسته شما می شود. عملکرد سد پوستی را بهبود می بخشد، التهاب را کاهش می دهد و پوست شما را هیدراته نگه می دارد.

مواد لازم

۲/۱ فنجان نمک اپسوم

آب گرم

یک سطل

دستورالعمل

لگن یا سطل را با آب پر کنید و نمک اپسوم را در آن مخلوط کنید. پاهای ترک خورده خود را به مدت ۱۵ دقیقه در آن خیس کنید. سپس با سوهان پا پوست مرده پاهای خود را پاک کنید. این کار را ۲ تا ۳ بار در هفته تکرار کنید.

آلوئه ورا؛ درمان های خانگی ترک پاشنه پا

آلوئه ورا پوست های خشک و مرده را تسکین می دهد. برجستگی ها و ترک هایی که با افزایش سنتز کلاژن ایجاد شده اند را بهبود می بخشد. از طرفی اسیدهای آمینه موجود در آن به نرم شدن پوست کمک می کند.

مواد لازم

ژل آلوئه ورا

آب ولرم

سطل آب

یک جفت جوراب

دستورالعمل

پاهای خود را چند دقیقه در آب ولرم خیس کنید. سپس خشک کنید و ژل آلوئه ورا را به طور کامل روی کف پاهای خود بمالید. جوراب بپوشید و بگذارید ژل یک شب روی پاهایتان بماند. برای نتیجه بهتر این کار را هر شب به مدت ۴-۵ روز تکرار کنید.

روغن درخت چای

روغن درخت چای به کاهش التهاب کمک می کند. همچنین دارای خواص ترمیم زخم است که برای بهبود ترک ها اثربخشی فوق العاده ای دارد. روغن نارگیل پوست خشک را مرطوب کرده و ترک ها را التیام می بخشد.

مواد لازم

۶-۵ قطره روغن درخت چای

۱ قاشق غذاخوری روغن نارگیل یا روغن زیتون

یک جفت جوراب

دستورالعمل

روغن درخت چای و روغن نارگیل (یا روغن زیتون) را مخلوط کنید. این ترکیب را روی پاهای ترک خورده بمالید و یک یا دو دقیقه ماساژ دهید. جوراب بپوشید و بگذارید این ترکیب یک شب روی پاهای شما باقی بماند. این کار را هر شب قبل از خواب انجام دهید.

احتیاط: از روغن درخت چای به طور مستقیم و بدون هیچ ترکیب دیگر استفاده نکنید. زیرا می تواند منجر به ایجاد جوش روی ناحیه مورد نظر شود.

سنگ پا؛ درمان های خانگی ترک پاشنه پا 

سطح ناهموار سنگ پا می تواند به راحتی پوست مرده را بتراشد تا پوستی سالم و نرم نمایان شود.

مواد لازم

سنگ پا

آب گرم

وان یا یک سطل

دستورالعمل

پاهای خود را به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه در آب گرم قرار دهید. سپس پاهای خود را به آرامی با سنگ پا تمیز کنید تا سلول های مرده پوست از بین برود. پاهای خود با آب بشویید و خشک کنید. بعد از آن مرطوب کردن پاها را فراموش نکنید. این کار را یک بار در روز انجام دهید.

احتیاط: سنگ پا را خیلی سفت و محکم به پاشنه یا کف پای خود نمالید. زیرا می تواند به لایه های سالم پوست آسیب برساند.

روغن ویتامین E

روغن ویتامین E پوست را تغذیه و آبرسانی می کند و پاشنه پاها را صاف و نرم می کند.

مواد لازم

کپسول ویتامین E

دستورالعمل

حدود سه تا چهار کپسول را سوراخ کنید و روغن موجود در داخل آن را در یک کاسه بریزید. این روغن را روی ناحیه آسیب دیده بمالید و به مدت یک دقیقه ماساژ دهید. شما می توانید از روغن ویتامین E ۲ تا ۳ بار در روز استفاده کنید.

کره شی؛ درمان های خانگی ترک پاشنه پا 

شی باتر پوست را هیدراته، تغذیه و مرطوب می کند. همچنین دارای خواص درمانی است و به دلیل داشتن ویتامین A و ویتامین E، باعث ترمیم پوست خشک می شود.

مواد لازم

۲-۱ قاشق غذاخوری کره شیا ارگانیک

یک جفت جوراب

دستورالعمل

کره شیا را روی پاهای خود بمالید و به مدت یک یا دو دقیقه ماساژ دهید تا به راحتی جذب شود. جوراب بپوشید و با آن بخوابید. شما می توانید هر چند وقت یکبار از این روش استفاده کنید. این کار را چند شب برای بهبود پاشنه های پای خود تکرار کنید.

با مراقبت مناسب، حدود ۷-۱۴ روز طول می کشد تا اولین علائم بهبودی مشاهده شود. این بستگی به شدت ترک خوردگی پاشنه پا دارد. اگر مشکلات پوستی مانند پسوریازیس و اگزما یا شرایط پزشکی مانند دیابت و عدم تعادل هورمونی دارید، فورا به پزشک متخصص مراجعه کنید تا از عوارض جانبی جلوگیری کنید.

دلایل ترک پاشنه پا

چه چیزی باعث ترک پاشنه پا می شود؟

عوامل زیادی در خشکی و ترک پاشنه پا نقش دارند. هیچ غدد چربی در پوست پاشنه پا وجود ندارد. بنابراین، اگر مراقبت مناسب انجام نشود، خشک می شوند و در نتیجه باعث ترک خوردن و خونریزی پوست خواهد شد.

دلایل دیگر ترک پاشنه پا عبارتند از:

بیماری های پوستی مانند پسوریازیس و اگزما

شرایط پزشکی مانند تیروئید، دیابت و عدم تعادل هورمونی

قرار دادن پاشنه پا در معرض آلودگی

راه رفتن زیاد و ایستادن طولانی مدت روی زمین های سخت

علائم خشکی و ترک پاشنه چیست؟

از علائم خشکی و ترک پاشنه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

خشکی در اطراف ناحیه پاشنه و در ناحیه زیر پا، درست زیر انگشتان پا

لکه های قرمز و پوسته پوسته پوست

جداشتن پوسته های نازک پوست

ترک و برجستگی در پوست

خارش

خونریزی از ترک ها

ترشح از ترک ها به دلیل عفونت پیشرفته

پیشگیری بهتر از درمان است. درمان‌های خانگی و نکات سبک زندگی سالم زیادی برای جلوگیری از ترک پاشنه پا وجود دارد. که می توان به موارد زیر اشاره کرد.

نکاتی برای جلوگیری از ترک خوردگی پاشنه پا

مرطوب نگهداشتن اولین قدم برای جلوگیری از خشکی پاشنه پا است.

پوشیدن کفش‌های راحت، خودداری از پیاده‌ روی زیاد و اجتناب از قرار گرفتن بیش از حد در معرض آلودگی، ساده ترین راه‌ ها برای جلوگیری از ترک‌ خوردگی پاشنه پا هستند.

شستن منظم پاشنه پا با سنگ پا و فرو بردن آن ها در آب نمک گرم یا آب با آب لیمو که به آن اضافه شده است می تواند پاها را تمیز و نرم نگه دارد.

آرام کردن پاها و انجام ماساژ پا با روغن نیز از خشکی و ترک پاشنه پا جلوگیری می کند.

مقدار زیادی آب بنوشید تا پوست خود را هیدراته و لطیف نگه دارید.

پاشنه های ترک خورده یا شقاق پاشنه پا نه تنها می توانند ناراحت کننده و ناخوشایند باشند. بلکه ممکن است باعث خونریزی و افزایش خطر عوارض سلامتی و عفونت گردد. از آنجایی که پاشنه‌ های پا حاوی غدد چربی نیست، پوست خشک می‌شود و عدم استفاده از مرطوب‌ کننده، قرار گرفتن در معرض آلاینده‌ها و برخی بیماری‌های خاص مانند دیابت، اگزما، تیروئید و پسوریازیس می‌تواند مشکل را بدتر کند.

منبع : خبرنامه
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه